A friss élelmiszert a kisboltokban vásároljuk meg
Az idei év első felében tovább erősödtek a modern kereskedelmi csatornák. Tovább folytatódott a kiskereskedelem évek óta tartó koncentrációja – derül ki a GfK Hungária hazai kiskereskedelmi trendeket elemző Kereskedelmi Analízisek tanulmányának adataiból. Az élelmiszerre és élvezeti cikkekre fordított kiadások az
Unióhoz később csatlakozó országokban lényegesen magasabbak (Románia: 37,8
százalék, Bulgária, 31,8 százalék), mint az EU15 országaiban. Hazánkban ez az
arány a visegrádi országokban jellemző szintnek felel meg – a háztartási
kiadások mintegy negyedét fordítjuk élelmiszerekre és élvezeti cikkekre.Hazánkban a kiskereskedelemben évek óta tartó fokozatos
koncentráció tovább folytatódott 2007 első félévében, így tovább erősödtek a
modern kereskedelmi csatornák. A diszkont csatorna forgalomalapú piaci
részesedése kiemelkedő mértékben – 1,4 százalékponttal – emelkedett főként a „kemény"
diszkont vonal piacnyerésének köszönhetően. A hipermarketek piacrésze 0,9
százalékponttal 25 százalékra nőtt, azaz e csatorna bonyolítja a teljes
kereskedelmi forgalom negyedét. A diszkontok a kiskereskedelmi csatornák
versenyében minden más kereskedelmi csatornától vittek el forgalmat, legnagyobb
mértékben a láncba szervezett kisboltok forgalmából részesedtek. A szupermarketek piacrésze annak ellenére csökkent közel fél
százalékponttal, hogy az új boltnyitásoknak köszönhetően nőtt a csatorna
együttesen számított vásárlói hatóköre. A piacvesztés oka, hogy a háztartások
ebben az időszakban mért összköltésének növekedése a csatornában elmaradt a
teljes FMCG piacon mérttől, ami főként a ritkább vásárlási alkalmaknak,
valamint a vásárlásonkénti kosárérték – ez egy alkalommal eszközölt beszerzések
értékének – infláció alatti emelkedésével indokolható. A c&c csatorna piacrésze csökkenést mutatott 2007 első
félévében részben a modern kereskedelmi csatornákkal – főleg a
diszkontüzletekkel – szemben elvesztett forgalom következtében.
A kisboltok szerepe tovább csökkent az év első hat
hónapjában, a korábbi „láncosodási" tendenciával ellentétben azonban a
független kisboltok piaci pozíciója stabil maradt az elmúlt időszakban, míg a
láncba szervezett kisboltok szerepe érdekes módon tovább csökkent.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI: Romló bizalmi indexek és gazdasági kilátások Magyarországon
Novemberben mind az üzleti szféra, mind a fogyasztók pesszimistábbá váltak…
Tovább olvasom >Negyvenhét éves csúcsot döntött az arabica kávé ára
Az arabica kávé határidős jegyzése 47 éve nem látott szintre,…
Tovább olvasom >A piaci egyensúly biztosítására törekszik majd az új fogyasztóvédelmi hatóság
A január 1-jén felálló Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH)…
Tovább olvasom >