A fogyasztói szokások változásával kétszeresére nőtt az éjszaka dolgozók száma Nagy-Britanniában
A fogyasztói szokások változásával tíz év alatt kétszeresére nőtt azoknak a száma a kiskereskedelemben Nagy-Britanniában, akik főként éjszaka dolgoznak.
A brit statisztikai hivatal (ONS) adatai szerint csaknem 70 ezren dolgoznak a szektorban rendszerint éjjel. Azok aránya pedig, akik kizárólag éjszakai beosztásban vannak, 3 százalék. A váltakozó műszakban dolgozóké 2017-re 27 százalékra emelkedett a 2007-ben mért 18 százalékhoz képest.
A BBC által szerdán megszólaltatott szakértők szerint a vásárlási szokások jelentős mértékű változása vezetett az éjszakai munka gyakoribbá válásához: egyre többen vásárolnak az interneten, és a vevők elvárják a 24 órán belüli vagy annál is gyorsabb házhozszállítást. Emiatt pedig egyre több kiskereskedő vezetett be az éjszakába nyúló vagy azt teljesen lefedő beosztásokat.
A brit statisztikai hivatal legfrissebb adatai szerint júniusban a vásárlások 17,4 százaléka, míg tíz évvel ezelőtt csak 2,7 százaléka volt internetes. Az élelmiszerüzletek esetében lassan, de egyenletesen nőtt az online vásárlás mértéke, amely manapság már 6,6 milliárd font értékű és a piac 6 százalékát teszi ki.
Az elmúlt tíz évben sok, 24 órán át nyitva tartó szupermarket nyílt, a trend azonban változóban van. A Tesco például a közelmúltban csökkentette az éjjel-nappal nyitva tartó üzletei számát, és próbálja az éjszakai órák helyett késő este és kora reggel elvégezni az árufeltöltést.
A statisztikák szerint 2007 óta 77 százalékkal nőtt a főként vagy állandóan éjszaka dolgozó nők száma, de összességében többségben vannak az éjszaka dolgozó férfiak.
A BBC által megszólaltatott egészségügyi szakértők felhívták a figyelmet arra, hogy az éjszakai munka növeli a cukorbetegség, a túlsúly és a rákbetegség egyes fajtáinak kockázatát és felborítja a szervezet belső óráját. Az éjszaka dolgozóknak azt javasolták, hogy ha lehetőségük nyílik rá, szundítsanak fél órát a műszakjukban. (MTI, Pietsch Judit)
Kapcsolódó cikkeink
A szobai ventilátor, a parfüm és a terhességi teszt is jól fogy a Wolton, a rendelések negyede már nem melegételekre érkezik
Egyre tudatosabbak a magyar vásárlók, ha online vásárlásról van szó:…
Tovább olvasom >Három év alatt 54 milliárd dollárt fektet be az Amazon Nagy-Britanniában
Komoly beruházásról tett bejelentést az Amazon Nagy-Britanniában: a világ legnagyobb…
Tovább olvasom >A csokoládépiac nehézségei: drágulás, fenntarthatósági kihívások és új trendek
A csokoládé hosszú ideje az egyik legkedveltebb édesség, azonban a…
Tovább olvasom >További cikkeink
Eurostat: 2%-kal bővült az európai jégkrémgyártás 2024-ben
Az Eurostat friss adatai szerint 2024-ben az Európai Unióban 2%-kal,…
Tovább olvasom >Matcha Latte zabitalt vezet be kínálatába az Oatly az Egyesült Királyságban
Az idei nyarat új, matcha latte ízű zabitallal dobja fel…
Tovább olvasom >MBH-elemzés: A vártnál jobb GDP adatokat közölt a KSH
2025 második negyedévében a KSH által közzétett GDP adatok az…
Tovább olvasom >