A fogyasztói bizalom kulcsszerepet játszik a kereslet növekedésében
Habár csökkent az élelmiszer-kiskereskedelem forgalma, kezd visszatérni a fogyasztói bizalom. Többek között ezt állapítják meg a Nielsen piackutató vállalat felmérései.
A magyar fogyasztók kétharmada váltott olcsóbb élelmiszerek vásárlására az utóbbi időben, hogy csökkentse kiadásait. A helyzet javulásával azonban zömük azt tervezi, hogy visszatér korábbi élelmiszer-fogyasztási szokásaihoz.
Az élelmiszerek, háztartási vegyiáruk és kozmetikumok kiskereskedelmi forgalma értékben 4, mennyiségben 3 százalékkal csökkent az első negyedévben, a tavalyi hasonló periódushoz képest.
Ugyanakkor a kereslet növekedésében meghatározó szerepet játszó fogyasztói bizalom elkezdett javulni Magyarországon, hasonlóan a globális és európai trendekhez. Igaz, nálunk a fogyasztói bizalmi index alacsonyabb, mint a nemzetközi átlag.
A fogyasztói bizalom két kulcstényezője pozitív irányban változik hazánkban: A felnőtt lakosság kedvezőbben ítéli meg személyes pénzügyi kilátásait a következő tizenkét hónap során, mint tavaly akár az első, akár a második félévében. Idén március-áprilisban, a Nielsen reprezentatív közvéleménykutatása feltárta: a válaszadók 22 százaléka számít arra, hogy saját anyagi helyzete jó lesz. Múlt év első felében 14, a másodikban 20 százalékos arányt regisztráltak, hasonló megkérdezés eredményeként.
A munkahelyi kilátások megítélésében csökkent a pesszimizmus. A megkérdezettek 52 százaléka tartotta a következő tizenkét hónap munkahelyi helyzetét rossznak, tavaly az első félévben. Aztán arányuk a második félévben 44, idén pedig 35 százalékra csökkent.
Az élelmiszer-kiskereskedelem csökkenést jelző átlagai mellett azonban jó néhány kategória eladása növekedett mennyiségben. Vegyiáruknál ilyen például a toalett papír, mosogatószer, fogkrém és szappan, 2009. május-2010. áprilisban, az előző hasonló időszakhoz képest.
A nagy forgalmú élelmiszerek között – mennyiségben – növekvő kategóriák közé tartozik 2009. április-2010. márciusban például a sajt, ásványvíz, tejföl, étolaj, túró, energia- és sportial, valamint vaj.
Figyelemre méltó, hogy a Nielsen által mért kategóriák közül, a tíz legnagyobb forgalmú élelmiszer köréből nyolc piacvezető márka megőrizte vagy növelte piaci részesedését 2009-ben, az átlagosnál magasabb fogyasztói ár ellenére is. Ez a következőkre érvényes: Húskészítmény, sör, sajt, szénsavas üdítőital, kávé, ásványvíz, gyümölcslé és gyümölcsjoghurt.
A háztartási vegyiáruk és kozmetikumok top 10-es listáján a piacvezető márkák, jelentős árprémium mellett, az alábbi kilenc kategóriában őrizték meg vagy növelték piaci részesedésüket: Mosószer, toalett papír, pelenka, dezodor, tusfürdő, öblítő, mosogatószer, fogkrém és sampon.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI: Romló bizalmi indexek és gazdasági kilátások Magyarországon
Novemberben mind az üzleti szféra, mind a fogyasztók pesszimistábbá váltak…
Tovább olvasom >Negyvenhét éves csúcsot döntött az arabica kávé ára
Az arabica kávé határidős jegyzése 47 éve nem látott szintre,…
Tovább olvasom >Százharminc új járművel készül a megnövekedett ünnepi forgalomra a Magyar Posta
A Magyar Posta több mint 7 millió csomag kézbesítésére számít…
Tovább olvasom >