A fizikai boltok lehetnek a retail média új arénája
Bár úgy tűnhet, hogy jelenleg minden szem a digitális csatornára szegeződik, a fejlett retail médiahálózatok új területet igyekeznek kínálatukba integrálni: a fizikai üzleteket.
A cikk a Trade magazin 2024/6-7. lapszámában olvasható.
A retail média hagyományosan a termékek és márkák értékesítés helyén vagy annak közelében történő célzott reklámozásáról szól. A múltban főként a kirakatokat, kóstoltatásokhoz használt asztalokat és az üzletek polcsoraiban kihelyezett vásárlócsalogató kuponokat magában foglaló csatorna fejlődésében új fordulatot az jelentett, amikor 2012-ben az Amazon létrehozta az első digitális retail média hálózatot.
A retail média kifejezés alatt ma sokszor a kiskereskedő weboldalán vagy mobilalkalmazásán megjelenő banner- és displayhirdetéseket értjük, amelyek az előrejelzések szerint 2026-ra a teljes digitális médiaköltés 25%-át teszik ki.
Instore retail média – a következő nagy „durranás”
Az Insider Intelligence 2023-ra vonatkozó előrejelzésében a retail média költést az Egyesült Államokban 45 milliárd dollárra taksálta, ám ez az összeg kizárólag az online média költéseket foglalta magában. A Retail TouchPoints cikkében idézett becslést jegyző Insider Intelligence munkatársa, Andrew Lipsman szerint a következő nagy „durranást” a fizikai üzletek jelenthetik, különösen, mivel az eladások – kategóriától függően – 70–85%-a még mindig az üzletekben történik.
És a témában megjelent cikkekben elhangzó vélemények e kérdésben meglehetősen egyöntetűnek tűnnek. Többek között Lindell Bennett, az Amazon Advertising korábbi vezetője, aki jelenleg a Cooler Screens instore médiavállalat chief revenue officer posztját tölti be, is így vélekedik. Ő azzal érvel, hogy a Walmart, a Kroger és a Costco fizikai üzleteibe többen járnak, mint ahányan online csatornáikban vásárolnak, így a legnagyobb retail média játékoson, a páratlan online eléréssel rendelkező Amazonon túl a többi retail média szereplőnek is meg kell idővel jelennie az üzletekben.
Holisztikus vásárlási élmény: az online és offline szinergiája
Az instore retail média hálózatokban rejlő lehetőségek teljes kiaknázása érdekében a kiskereskedőknek át kell hidalniuk az online és offline jelenlétük közötti szakadékot. A harmonikus szinergia biztosítja a vásárlói út zökkenőmentességét, amely során a célzott hirdetések fennakadás nélkül kerülnek át a digitális platformokról a fizikai bolti környezetbe. Más szóval a feladat egy mindkét területen átívelő holisztikus vásárlási élmény létrehozása, mert a kereskedelem jövője nem kizárólag digitális, hanem az online és offline tér problémamentes integrációja.
Befolyásolják a fogyasztói viselkedést
Egy tavaly év végén közel 1000 fogyasztó bevonásával készült felmérés szerint a digitális okosképernyők a fizikális boltokban komoly befolyással bírnak a fogyasztói magatartásra, konkrétan a vásárlási döntésekre.
Az eredmények alapján a vásárlók 44,4%-a változtatta meg vásárlási magatartását az intelligens képernyők hatására, melyek 22,4%-ot több termék vásárlására csábítottak, a vásárlók további 22%-át pedig az eredetileg tervezettől eltérő árucikkek melletti döntésre bírtak.
A válaszadók 84,3%-a találta a képernyők tartalmát emlékezetesnek, 46,7%-uk pedig azt állította, hogy segítségükkel könnyebb azonosítani a törzsvásárlói ajánlatokat és kedvezményeket.
Csak megfontoltan
Amint egy bolt elindul a digitalizálódás útján, retail média felületként kínálkozó helyeinek száma megsokszorozódik. A potenciálisan reklámplatformmá alakítható felületek között szerepelnek a TV-falak, a polcvégek, a sorok közé leengedett képernyők, az intelligens polccímkék, az eladótérben elhelyezett signage és az okos bevásárlókocsikon található kijelzők.
Lipsman azonban óvatosságra int – nem érdemes a fogyasztókat túlterhelni, hiszen az a vásárlói élmény rovására mehet.
Értékes adatok és mérhetőség
Az üzleten belüli médiaaktivációkból értékes forgalmi és vásárlási adatokat nyerhetnek a kiskereskedők és a márkák egyaránt.
A Cooler Screens például a hűtőajtók üvegét helyettesítő digitális képernyőkkel vonult be az üzletekbe. A jelenlegi ügyfelei a Kroger és a Circle K. A kijelzőkön különböző távolságokban különböző hirdetések jelennek meg: míg a vásárló 2-4 méterre áll a hűtőktől, egyfajta hirdetéssel találkozhat, majd, amikor két méternél közelebb lép, már egy másfajta hirdetést láthat a képernyőn. Ha pedig hat másodpercig áll egy helyben, akkor egyfajta újra célzó (retargeting) hirdetést mutat neki az eszköz. E reklámhordozó esetében nem pusztán digital signage-ről van szó, hanem egy olyan eszközről, amely a felhasználóhoz igazodik a döntéshozatal helyszínén.
Az eszköz adatvédelmi szempontból teljesen biztonságos: a kiskereskedő a vásárló személyének felfedése nélkül juthat adatokhoz arról, hányan mozognak a hűtőktől bizonyos távolságban, hányan jönnek közelebb vagy mennek távolabb attól, hányan nyitják ki a hűtőajtót, és hányan vásárolnak valóban.
Mint arra Lindel Bennett rámutat, a mérés, ha az az egész boltra kiterjed, már tényleg párhuzamba állítható azzal, amit egy hirdető e-kereskedelmi környezetben tehet.
Beruházásigényes lehet
Egy másik példa, a Hy-Vee és a Samsung közötti együttműködés a retail média hálózatok kiépítésének adott esetben költségigényességére világít rá.
A partnerség lehetővé teszi az áruházlánc számára, hogy dinamikus hirdetéseket és tartalmakat jelenítsen meg az üzletekben üzembe helyezett felhőalapú digital signage technológiával működő kijelzőkön, valamint a Samsung Connected TV-k és a közvetlen otthoni (OOH) hirdetési csatornák kiterjedt hálózatában.
Mindez a kiskereskedő részéről meglehetősen jelentős infrastrukturális beruházást igényel, ami Bennett szerint igazi megkülönböztető tényező lehet az egyre zsúfoltabb retail média térben, ugyanis a legtöbb kiskereskedőnek nem áll rendelkezésére ekkora tőke. Erre is van megoldás azonban – magyarázta Lipsman, hiszen egyes kompromisszumra hajlandó startupok van, hogy átvállalják az egyszeri nagy beruházási költséget (CapEx) cserébe a reklámokból származó bevételi részesedésekért.
A fenntarthatóság is szempont lehet
A brit Sainsbury’s képernyői számának növelésekor a fenntarthatóságra is ügyel.
A bejelentése szerint a szigetországban a legnagyobb – még a rivális Tescóénál is nagyobb – digitális képernyőhálózatot létrehozó Sainsbury’s a Nectar 360-nal és a Clear Channellel való együttműködése keretében saját „Sainsbury’s Live” csatornáját juttatja el a fogyasztókhoz. Ezzel a kiskereskedőnek, de a márkáknak is lehetőségük nyílik a kampányokat a képernyőn rugalmasan – a helyszín, az időjárás, az események, de mindenféle versenyek nyereményjátékoktól függően – testre szabni.
A hálózat bővítése során a felek fenntarthatósági vállalásaikra is figyelnek: a Clear Channel kültéren a korábbiaknál akár 50%-kal energiatakarékosabb új Waterlite kijelzőket telepít, miközben a Sainsbury’s a teljes hálózatot megújuló energiával működteti.
TV-hirdetések helyett
Lipsman szerint a médiamix fontos részét képező instore retail média teljesen más, mint az online retail média, arra érdemes inkább a televíziós reklámköltések helyettesítőjeként gondolni. És mi a legjobb a televízióban? Az, hogy a márkát egy számára biztonságos környezetben kiváló minőségben jeleníti meg széles közönség előtt. Nagy elérést azonban egyre nehezebb a televízióval produkálni, különösen az ott hirdetők által preferált 18–40 éves fogyasztókat illetően, hiszen az esetek többségében ők már nem elérhetők a lineáris televízión keresztül. Ám boltba ők is járnak, úgyhogy a fizikai boltok a márkaismertség és a márkaérték körükben történő nagy léptékű növelésére kiváló terepként kínálkoznak. //
Kapcsolódó cikkeink
In-store audio retail média megoldást vezet be az Ahold Delhaize az Egyesült Államokban
A keleti parti üzleteiben új bolti audio reklámozási megoldást vezet…
Tovább olvasom >Már minden Auchan-áruházban lehet muncholni
Május elejétől már minden Auchanban az eredeti árhoz képest akár…
Tovább olvasom >Business Superbrands-díj a METRO Gasztroakadémiának
2024-ben a METRO Magyarország tudásközpontja, a METRO Gasztroakadémia is elnyerte…
Tovább olvasom >További cikkeink
A magyar családi vállalkozások együttműködésbe fektetnek, nem a generációváltásba
A ma Magyarországon működő 515 ezer társas vállalkozás több, mint…
Tovább olvasom >Hogyan fognak az európaiak vásárolni az idei ünnepi szezonban?
A ShopFully és az Offerista Group az „Holiday Shopping Study…
Tovább olvasom >Új napelemparkkal bővül a Nestlé szerencsi gyár
Jövő márciusban lép működésbe az az 1,5 GW éves teljesítményű…
Tovább olvasom >