A fiatalok harmada alig tud valamit a pénzügyekről
A fiatalok 57 százalékának van valamilyen banki kapcsolata. Minél magasabb szintű iskolába jár a gyerek, annál valószínűbb, hogy vannak ismeretei a pénzügyekkel kapcsolatban – derül ki a K&H fiatalok pénzügyi tudatosságával kapcsolatban készített kutatásából.
A K&H a 14-18 éves korosztály körében végzett kutatást annak érdekében, hogy megismerje: mennyire tudatosak a pénzügyekkel kapcsolatban, illetve mennyire jól gazdálkodnak a rendelkezésükre álló pénzzel. Mire költenek, hogyan takarékoskodnak és mennyire tájékozottak a pénzügyi termékekről.
A kutatásból kiderül, hogy a fiatalok 57 százalékának van banki kapcsolata. Minél idősebbek, annál inkább nyitnak bankszámlát és ebbe az irányba vezeti őket az önállósodás is, hiszen például ösztöndíjukat bankszámlájukra kapják meg. A bankot, ahol megnyitják első folyószámlájukat, általában ajánlás hatására választják ki, leginkább azt a pénzintézetet, ahol a szülők vezetik a bankszámlájukat.
Mivel a fiatalok 43 százalékának még mindig nincs saját bankszámlája, fontos volt megérteni, hogy ennek mi lehet az oka. A kutatásból az derült ki, hogy a korosztályba tartozó fiatalok úgy érzik: erre még nincs szükségük. A megtakarítás nagyságrendje és az elérhető kamatok miatt nem is gondolják, hogy megérné bankba tenni a pénzüket.
Korral jön meg a tudás
A pénzügyi tudatossággal kapcsolatos kérdések összegzéséből kiderül, hogy a korosztály nagyobb része, 57 százaléka még nem rendelkezik kellő ismerettel a pénzügyekről. Az egyes pénzügyi területekkel kapcsolatos tájékozottság alapján négy szegmensbe lehet sorolni a 14-18 éveseket: a jól vagy nagyon jól tájékozottak csoportjába azok tartoznak, akik az átlagnál nagyobb mértékben vannak tisztában a pénzügy fogalmával, érdeklődnek a téma iránt, proaktívan keresik az ezzel kapcsolatos híreket és szoktak másokkal beszélgetni a pénzügyekről, azaz fontos számukra, hogy tájékozottak legyenek a témában. Ebbe a csoportba minden ötödik fiatal sorolható. Körükben sokan vannak, akiknek már van banki kapcsolatuk, megtakarításuk, és jobban ismerik a banki termékeket is.
A második csoportba az érdeklődő halogatók tartoznak, mert bár ők is érdeklődést mutatnak a pénzügyek, banki termékek iránt, de még kevesen cselekedtek: szerintük ráérnek ezzel, ha majd dolgozni kezdenek. Ők a fiatalok közel negyedét teszik ki.
Szintén közel negyedük az előzőek ellentétes csoportjába tartozik: egyáltalán nem érdeklődnek (még) sem a pénzügyek, sem a banki termékek iránt. Végül pedig a 14-18 évesek harmada az úgynevezett tévelygők vagy tájékozatlanok, akik szeretnének ugyan több ismerettel rendelkezni, de még nem tudják, hogyan fogjanak hozzá.
Minél idősebb, illetve minél magasabb szintű iskolába jár a gyerek, annál valószínűbb, hogy vannak ismeretei a pénzügyekkel kapcsolatban. „A 18 évesek már reálisabban értékelik magukat, és pontosabban látják, hogy mit nem tudnak, vagy mit is kellene jobban ismerniük” – teszi hozzá Horváth Magyary Voljč Nóra, a K&H Csoport kommunikációs ügyvezető igazgatója.
Pénzügyi tudatosság nélkül nem megy
Az önállósodáshoz nélkülözhetetlen, hogy a fiatal felnőttek tisztában legyenek pénzügyi helyzetükkel, felelős döntéseket hozzanak a pénz elköltéséről, a megtakarítási lehetőségekről. A pénzügyi kifejezések jelentése, az elérhető banki termékek ismerete nélkülözhetetlen a sikeres és gondtalan élethez, egyben meg is növeli a fiatalok mozgásterét. A K&H Vigyázz, kész, pénz! pénzügyi vetélkedő 14 éve nagy sikerrel zajlik. A verseny és az arra épülő tudásanyag segíti a pénzügyi tudatosság kialakítását az iskolások 3. osztályától kezdve a 11. osztályosokig.
Kutatási specifikáció
A felmérés a 14-18 éves fiatalok körében készült 2023. nyarán és őszén. A kutatást megalapozó 12 egyéni mélyinterjú augusztusban, míg a második szakasz személyes kérdőíves lekérdezései szeptember-október folyamán zajlottak. A mintanagyság összesen 500 fő, korévenként 100-100 fiatal került megkérdezésre. A minta utólagos demográfiai súlyozással reprezentatív a korcsoportra nem, kor, év, településtípus és régiók alapján.
Kapcsolódó cikkeink
A Z-generáció és az alkohol
A Premium Gin Hungary cég folyamatosan figyeli a nemzetközi italfogyasztási…
Tovább olvasom >Prémium legyen, de fenntartható is – a legifjabb generáció elvárásai
A kiskereskedelmi szereplők kénytelenek lesznek egyre nagyobb figyelmet fordítani fenntarthatósági…
Tovább olvasom >Kiábrándult szülők kontra ambiciózus gyerekek: mire vágyik az X és a fiatal Z generáció?
Elsősorban a lehetőségek kihasználása kell a sikerhez a 15-19 éves…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >