A fény vonzásában
Az alaposan átgondolt üzletvilágítás nagyban befolyásolja a vásárlói kedv és az eladások alakulását – állítják a szakemberek. A XXI. század intelligens és hatékony megoldása a pultokban alkalmazott LED, ám displayek és speciális másodkihelyezések is egyre többször tűnnek fel különleges fényben.Már a cserekereskedelem korában is problémát jelentett a sötétedés utáni adásvételi tevékenység. Bár sokféle világítással próbálkoztak, igazi nagy áttörést a villanyvilágítás elterjedése jelentett. 1966-ban az első EuroShop kiállítás vezértémája a „Megfelelő kirakat- és eladótér-világítás” volt. A szakértők már akkor leszögezték, hogy „nem elég világítani, a lényeg a megfelelő fényminőség biztosítása”. A fény bizalmat kelt, biztonságérzetet sugall, vonzza a tekintetet. Kovács András, a Forlight Kft. ügyvezetője szerint hatékony, modern fénytechnikai megoldásokkal egyrészt komoly költségmegtakarítás érhető el, másrészt az áru jó bemutatásán keresztül vásárlásösztönzés valósítható meg. Napjainkra általánossá vált a kereskedelemben a fénycsöves alapvilágítás biztosítása. Nem mindegy azonban, hogy a létező megoldások közül hol, milyet alkalmaznak. A világítás tervezését legkézenfekvőbb szakemberre, vagyis villamos tervezőre (nem villanyszerelőre) bízni, hiszen napjainkban olyan gyors a műszaki fejlődés üteme, hogy a különböző szakterületeket csak az adott témával professzionális szinten foglalkozó szakemberek látják át. Ma már csak T5-ös fénycsöves armatúrákat lenne szabad beépíteni, lehetőleg elektronikus előtéttel. Ezzel biztosítható a vibrálásmentes, energiatakarékos megvilágítás.
Kerüljük a tükrözést!
Az üzletek alapvilágításához mindenhol célszerű semleges fehér – univerzál vagy cool white 3300–5000 kelvin színvisszaadási indexű világítást használni. Ezekből a lámpákból kell biztosítani az adott alapterületre vetítendő fényhez szükséges mennyiség beépítését. Üzemeltetésük kevés ráfordítással jár. Elegendő, ha a fénycsöveket, ahogy kiégnek, folyamatosan cserélik. Az utánpótlás a szakboltokból könnyen beszerezhető. Épp ez a kis karbantartási költség és az energiamegtakarítás a két fő erényük. A túlvilágítás ugyanolyan hátrányos, mint a félhomály, így a lámpák megfelelő magasságban való elhelyezésére is ügyelni kell. Például a túl alacsonyra szerelt, erős fény kápráztató hatású, így rossz közérzetet teremt, elüldözi a vevőket. Ha tükör van az üzlethelyiségben, a fényforrás elhelyezésénél arra is ügyelni kell, hogy a világítás ne tükröződjön vissza, ne vakíthassa el a vásárlót.
Selyemfényű kiegészítő világítások
A szakember szerint a megfelelő alapvilágítás mellett a hatékony kiemelő (helyi) világítás alkalmazása is célszerű. Ezek egyrészt költségtakarékosak, másrészt az áru figyelemfelkeltő bemutatását biztosítják, így vonzzák a tekintetet, vevőcsalogató szerepűek. Ma már nagyon sok különböző lehetőség közül válogathatnak az igényes boltkialakításra törekvő megrendelők.
Kovács András szerint napjainkban a legkedveltebb megoldás a helyi rejtett fénycsöves megvilágítás. A T5-ös fénycsövek kis méretük miatt a pultok és a polcok alá könnyen elrejthetők, így a hozzáadott, kiemelő világítására nagyon alkalmasak. Többféle színhőmérséklettel kaphatók – 2700, 3000, 4200, 6400 K –, amelyek közül a boltokba a 4200 K-es ajánlott, mert homogén, se nem túl hideg (6400 K) se nem túl meleg (2700 K) fényt biztosít. A régebbi, vastagabb T8-as fénycsöveknek is lehet létjogosultságuk, például speciális területek megvilágításánál. Ebből a típusból létezik úgynevezett Gourmet fénycső, ami 3700 K-es színhőmérséklete miatt kifejezetten delikát termékek megvilágítására ajánlott. Általánosan elmondható, hogy a hús és húskészítmények, s általában a vöröses színű áruk legjobban a köznyelv által sárgásnak mondott, a szaknyelvben meleg fehér vagy warm white néven ismert – 3300 K-nél kisebb színvisszaadási indexű – fénycsövek megvilágításában mutatnak.
A pultban elhelyezett fény-csöveknél nagyon fontos a megfelelő burkolat, hiszen egy fénycsőtörés esetén a darabok nem kerülhetnek az élelmiszerek közé. Az egyszerű és rendszeres tisztán tartás is csak így oldható meg, hiszen bármilyen szennyeződés, cseppenés, fröccsenés ez esetben nem közvetlen a világítótestre, hanem a burkolatra kerül, ami könnyen letörölhető, fertőtleníthető.
Nagy polcrendszerek professzionális megvilágítására leghatékonyabbak a fémhalogén lámpák, mert egymás mellé szerelve, megfelelő távolságra vagy praktikus sínes rendszerre téve teljes megvilágítást biztosítanak. A fejek később egy polc- vagy üzletátrendezés után is nagyobb szerelés nélkül átszerelhetőek. Ma már ilyen beltéri fémhalogén izzók 35-től 150 W-ig kaphatók. Ezek a teljesítmények a névleges áramfelvételt mutatják, de ennek többszörösét adják le fényben, kis mennyiségű áram igénybevételével. A Forlight szakembere hangsúlyozta, hogy ezek a lámpák hőt termelnek, ezért mindig oda kell figyelni az árutól megfelelő távolságra történő elhelyezésükre. Tipikus hiba például a borok túl közeli megvilágítása, így a palackok folyamatosan melegednek, ami károsíthatja az italok minőségét.
A legjobb szín visszaadási indexszel a 12 voltos halogénvilágítás rendelkezik. Olyan területen, ahol fontos a termékek színe – például ruházat, dekorkozmetika –, ezek használata javasolt. Rendkívül kicsi mérete, besüllyeszthető kivitele miatt kisebb polcok, kihelyezések remek kiemelő világítása lehet.
A 21. század világítástechnikai megoldása
A LED hallatlan előnye a 20 000 üzemóra feletti élettartam. Egyes gyártók akár 100 000 órás üzemidőt is ígérnek, bár erre még nincs gyakorlati bizonyíték a technológia újdonsága miatt. Nincs UV-sugárzása, az árura irányuló hő leadása elhanyagolható, ráadásul rendkívül sok szín és forma megjelenítésére alkalmas. Beszerzési ára miatt hazánkban még leginkább a luxustermékek esetén alkalmazzák, például órák vagy ékszerek bemutatásához.
Az úgynevezett hidegkatódos eljárással, illetve az „élvilágítással” látványos kül- és beltéri vékony, hajlított, formázott fénymegoldások is valósíthatóak.
Dinamikus fényviszonyok
A displayek, a speciális másodkihelyezések is egyre többször tűnnek fel különleges fényben. A digitális vezérlés az intelligens fényforrásokkal (elektronikus és kompakt fénycsövekkel, LED-ekkel) a statikus fény helyett dinamikát, színváltásokat, változatos fény-árnyék viszonyokat tesz lehetővé. Egyre többször látható, hogy eladóterekben digitális eszközöket, reklámhordozókat, képernyőket, kivetítőket alkalmaznak. Ügyelni kell azonban arra, hogy minden új fényforrás megváltoztatja egy adott tér megvilágítottsági szintjét, és ami ennél is fontosabb, a megvilágítottság szubjektív érzetét. Az üzletekben tehát a világítás kettős szerepű: az árucikkek bemutatása, már-már színpadi felvonultatása, reflektorfénybe helyezése mellett a vásárlóközönség jó hangulatának, a kellemes élményvásárlás megteremtésének is fontos eszköze.
K. I.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI: Romló bizalmi indexek és gazdasági kilátások Magyarországon
Novemberben mind az üzleti szféra, mind a fogyasztók pesszimistábbá váltak…
Tovább olvasom >Negyvenhét éves csúcsot döntött az arabica kávé ára
Az arabica kávé határidős jegyzése 47 éve nem látott szintre,…
Tovább olvasom >A piaci egyensúly biztosítására törekszik majd az új fogyasztóvédelmi hatóság
A január 1-jén felálló Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH)…
Tovább olvasom >