A fenntarthatóságnak alapvető márkaértékké kell válnia minden piaci szereplő életében
Az idei évben a Mastercard nyerte el a Fenntarthatóság Szimbóluma 2022 elismerést, tekintettel arra a sokszínű és sok szinten megvalósuló tevékenységre, amit környezetünk védelméért tesz. A fenntarthatóság mindig is fontos szempont volt a cég működésében, de az elmúlt években számos globális és helyi kezdeményezésük is volt a témában. Ezekről Rácz Annával, a Mastercard szenior marketingszakértőjével és a magyar Green Team vezetőjével beszélgettünk.
– Egy fizetéstechnológiai cég számára mit jelent a fenntarthatóság, és miért fontos, hogy ezen a területen szerezzenek elismerést?

Rácz Anna
szenior marketingszakértő
Mastercard
– Technológiai szolgáltatóként nem tartozunk a nagy szennyezők közé, a pénzügyi szektor tagjaként és az ebben a szektorban működő bankok és pénzügyi szolgáltatók közvetlen partnereként viszont komoly ráhatásunk van a fenntarthatósági törekvésekre. Nagyon örülünk a Fenntarthatóság Szimbóluma elismerésnek, ugyanakkor az elsődleges motivációt az jelenti, ha változást tudunk elérni a környezetvédelem területén.
– Egy multinacionális vállalat esetén hogyan lehet a fenntarthatóságért való küzdelem is fenntartható?
– Ennek a folyamatnak több motorja is van. Egyrészt látjuk a fogyasztói elvárásokat – éppen egy friss kutatásunk mutatott rá arra, hogy az emberek elvárják a velük kapcsolatban álló márkáktól, hogy utat mutassanak, támogassák őket a fenntarthatósági törekvéseikben. Ez alól sem a bankszektor, sem maga a Mastercard nem képez kivételt. Ugyanakkor önmagában a külső elvárás nem lenne elég, ha nem társulna hozzá egy belülről jövő elhatározás is. Például a felsővezetői jutalmak nálunk már az ESG területén elért célkitűzésekhez vannak kötve. De a magyar iroda esetén ide sorolhatjuk a Green Team működését is. Ők azok a kollégák, akik a napi munkájuk mellett időt és energiát szánnak arra, hogy a Mastercard helyi fenntarthatósági akcióihoz inspirációt, ötleteket adjanak és aktivitásokat szervezzenek.
– A helyi kezdeményezések mellett milyen globális törekvéseik vannak?
– Makroszinten az egyik legjelentősebb lépés a Priceless Planet Koalíció 2019-es elindítása volt, amelyben a Mastercard 100 millió fa elültetését tűzte ki célul a következő öt évben, mindezt a partnerei közreműködésével. Ezeket a fákat olyan, többnyire dél-amerikai, afrikai és ausztrál területen ültetjük el, ahol a leggyorsabban és a legtovább képesek a pozitív hatásukat kifejteni. A partnereinken keresztül az ő ügyfeleik is támogathatják ezt a célt, erre önálló adományozási platformot is létrehoztunk, mely megtalálható a mastercard.hu/ppc oldalon.
– Magyarországon milyen partneri együttműködéseik vannak?
– A magyar bankok közül az OTP Bank már csatlakozott a Priceless Planet Koalícióhoz. De szintén fontos eredmény volt a Mastercard Carbon Calculator hazai elindulása, amelyet a Gránit Bank a kereskedelmi bankok közül a világon elsőként vezetett be. Ennek a lényege, hogy a Doconomy és a Mastercard által fejlesztett kalkulátort a Gránit saját mobilbanki alkalmazásába integrálta, így a kártyabirtokosok egyrészt nyomon követhetik saját költéseik karbonlábnyomát, de ugyanitt faültetések támogatásával semlegesíthetik is azt.
A már említett együttműködések mellett az MVM Next-tel egy kampány során minden olyan ügyfél után, aki a papír alapú számlafizetésről az online, mentett kártyás fizetésre váltott, a két cég elültetett egy-egy fát. Ennek köszönhetően egy teljesen új parkerdő jöhetett létre Kecskeméten több mint 40 000 új facsemetével.
– Mennyire látják aktívnak a pénzügyi szolgáltatókat a környezetvédelem területén?
– Ahogy a fenti példákból is látszik, van nyitottság és nem csak az említett bankok, de valamennyi piaci szereplő részéről. Nem véletlen, hogy a Mastercard – Év bankja versenyen is állandó kategóriává vált Az év fenntartható kezdeményezése, hiszen évről évre egyre több program, kampány, aktivitás van jelen a piacon. Mindezt pedig egy nagyon komolyan átgondolt, hosszú távú zöld stratégiára alapozva indítják a bankok. Ahogy eddig, idén is sok pályázatra számítunk ezen a területen. (x)
Kapcsolódó cikkeink
Immerszív, hiperperszonális és biztonságos – POS trendek 2025
A fogyasztók 2025-ben minden eddiginél tudatosabbak, elvárásaik gyökeresen alakítják át…
Tovább olvasom >AI, digitalizáció, mobiltárcák és a tokenizáció
Alig néhány év kellett ahhoz, hogy gyökeresen átalakuljon a fizetések…
Tovább olvasom >Az idén kulcstrend lesz az AI és a fenntarthatóság
2025 izgalmas évnek ígérkezik, már ami a fogyasztói trendeket illeti.…
Tovább olvasom >További cikkeink
A legnagyobb értékeinket pazaroljuk el – a Lidl így tesz ellene
Az idei Global Risk Report alapján 2035-re a negyedik legnagyobb…
Tovább olvasom >#egészenén – a különbségek is összekötnek minket
Tizenkét országban indított #egészenén címmel új kommunikációs kampányt a dm.…
Tovább olvasom >Fenntarthatóan a földtől az asztalig
Nem kisebb vállalást tett globálisan a Nestlé 2025-re, minthogy alapvető…
Tovább olvasom >