A fenntarthatóság és felelős gyártás volt idén az Alimentaria&Hostelco fókuszában
Idén március 18. és 21. között került sor az Alimentaria&Hostelco élelmiszer- és vendéglátóipari szakkiállításra Barcelonában. A jelentős nemzetközi jelenléttel zajló esemény ismét összehozta az ágazatot, és bemutatta az iparágban uralkodó főbb áramlatokat és trendeket. A rendezvényen a fenntarthatóbb és egészségesebb termékek, valamint a HoReCa-csatornának szánt AI és robotikai megoldások kerültek rivaldafénybe.
A cikk a Trade magazin 2024/6-7. lapszámában olvasható.
A rendezvényen 68 országból több mint 3200 kiállító vett részt a spanyol gazdaság számára stratégiai fontosságú ágazatokban. A kiállításra mintegy 108 ezer szakember látogatott el, akiknek 25%-a külföldről, 120 ország valamelyikéből érkezett. A Fira de Barcelona Gran Vía kereskedelmi és kiállítási központban közel 100 ezer négyzetméteren zajló Alimentaria&Hostelcón több mint 900 nemzetközi vállalat képviseltette magát, élükön olasz cégekkel, és idén az eseményre újból visszatérő ázsiai – kínai, dél-koreai és thaiföldi – kiállítókkal.
A résztvevők között az élelmiszer- és vendéglátóipari berendezések exportjának stratégiai piacairól – például az Európai Unióból, az USA-ból és Latin-Amerikából – 2200 fontos vevő is jelen volt, akik összesen mintegy 13 500 üzleti találkozón vettek részt.
Funkcionális élelmiszerek és mesterséges intelligencia
A több mint 350 eseményből álló és mintegy 700 neves szakértő és séf által látogatott program főbb témáit az élelmiszer-innováció, a gasztronómia, a felívelő fehérjék, valamint a vendéglátóipari szektor legfrissebb trendjei szolgáltatták.
A kiállítás több száz újdonságot mutatott be, beleértve a funkcionális és egészséges élelmiszereket. Az ágazatban zajló digitális átalakulás is megerősítést nyert, és a látogatóknak lehetőségük nyílt felfedezni, miként integrálódnak az új technológiák és a mesterséges intelligencia az iparágba és a szolgáltatásokba olyan robotokkal és új megoldásokkal, amelyek optimalizálják az étteremmenedzsmentet, az erőforrásokat, a karbantartást, az ügyfélszolgálatot és a fenntarthatóságot.
Innováció az egészségért
A látogatók az Alimentaria Hubban ismerkedhettek az újdonságokkal, melyek többsége a fogyasztókban egészségük és jóllétük kapcsán felmerülő aggályokra ad választ.
Az innovációk között említést érdemel a Thrive alkoholmentes, fehérjével és vitaminokkal dúsított Peak söre, amely az izmok regenerációját támogatja. A koleszterinmentes „Upgrated meat” hússzelet sovány húsból készül, melyre a Cocuus 3D technológiájával omega3-at, D-vitamint és magnéziumot tartalmazó növényi zsírt „nyomtattak”. A Vicky Foods FIO gyümölcs-smoothie-ja a hozzáadott kollagénnel és B-vitaminnak a bőr egészségét és az izomzatot segít fenntartani, valamint véd az oxidatív stresszel szemben.
Az egészség témaköréhez kapcsolódóan az extra fehérjét tartalmazó termékek széles skáláját vonultatták fel a kiállítók. Megjelent a Noel és az El Pozo „új hús + fehérje” termékcsaládja; a Tentorium Energy fokhagymás és parmezános ízesítésű fűszere, amely egyben 43%-os fehérjetartalmú táplálékkiegészítő is; a 170%-kal több fehérjét és 80%-kal kevesebb szénhidrátot tartalmazó Best Diet kenyér; valamint a tejtermékek és növényi italok alternatívájaként tojásfehérjéből készült Wovo.
Az új növényi alapú termékek között egy dehidratált vegán burritotöltelék (Nuveg), borsó-, búza- és szójafehérjéből készült báránycsíkok (PLNT), valamint a Foodys által készített növényi alapú bacon és foie gras is terítékre került.
Meglepő ízek és formátumok
Az egészségen túl az élelmiszeripari innováció másik fontos területe az új ízek és formátumok létrehozása a fogyasztók lenyűgözése érdekében. Ezek közé tartoznak az Eurocaviar gyümölcsgömbjei mangóval, málnával és citrusfélékkel, a Gaudea kézműves ginje arbequina olajbogyóból és koriandermagból, valamint a Bubble Tea zöld teája a szájban „robbanó” gyümölcskocsonya-buborékokkal.
A meglepő formátumok között jelent meg az eredetileg kakaópor Colacao süti formában, a kenhető vagy cereáliaként fogyasztható Kit Kat, a Snack’in For You által készített sonkás vagy brokkolis előétel chips formában, valamint a Gala Foods kizárólag tojásból készült, ropogós, magas fehérjetartalmú snackje.
A fogyasztói kényelmet szolgáló több olyan lehetőség is teret kapott az eseményen, amelyek megkönnyíthetik a konyhában kevés időt töltő emberek életét: Az Aneto bemutatta a ramenhez való miso levesét, az Ozturk a mindössze öt perc alatt elkészülő ínyenc kebabját, az Emcesa pedig a grillsütő nélkül készíthető grillételét, a faszénparázson főzött húst, amelyet mindössze tíz perc alatt a sütőben vagy a mikrohullámú sütőben otthon is fogyaszthatunk.
A startupok forradalmasítják a szektort
A szakkiállításon bemutatkozó legjelentősebb startup vállalkozások között szerepel a cukorbetegség és a magas vérnyomás kockázatát csökkentő összetevőket kreáló Nucaps biotechnológiai vállalat; az az élelmiszer-pazarlást színt váltó intelligens címkével mérséklő Colorsensing, a mikroalgákat termesztő és olyan alapanyaggá alakító Algemy, amely táplálkozási szempontból különféle termékeket dúsíthat, és a termékek iránti keresletet a mesterséges intelligencia segítségével előrejelző platformot fejlesztő Factic.
A vendéglátásra és éttermekre szakosodott startupok között bemutatkozott a Checkqr pay, amely QR-kód segítségével megkönnyíti a rendelést és a fizetést az éttermekben, a teljesen ehető és fenntartható evőeszközöket készítő Gloop, vagy a vendégélmény fokozására és a szállodai zuhanyzókban víz megtakarítására IoT-eszközt alkalmazó swiftON.
Robotok a HoReCa-csatorna szolgálatában
A kollaboratív robotok a HoReCa-ipart is forradalmasítják, és néhányuk a HoReCa Hub „Robot Solutions” terében voltak láthatók, amely egy étterem fő működési területeit (raktár, konyha és éttermi terület) képezte le innovatív ipari robotikai prototípusokkal.
A bemutatásra kerülő megoldások a mesterséges intelligenciát és a kollaboratív robotikát ötvözik, lehetővé téve számukra nemcsak a megrendelések teljesítését, de a döntéshozatalt is.
Az ICG egy olyan többcsatornás rendszert mutatott be, amely mesterséges intelligenciát alkalmaz egy étteremben, a foglalás regisztrációjától a rendelés teljesítéséig és a rendelések konyhában történő előállításáig. A rendszer képes felismerni a vendégek profilját, így gyorsabban tud nekik személyre szabott kínálatot prezentálni, továbbá képes az adatokat az étterem logisztikai, termelési, adminisztrációs és számlázási rendszerével megosztani. A Robottions a szálloda vagy étterem raktárában a logisztikai hatékonyságot javító intelligens kocsiprototípusokat, valamint a mesterséges intelligenciát alkalmazó takarítási megoldásokat állított ki.
A Fira de Barcelona által szervezett szakvásár legközelebb 2026. március 23. és 26. között nyitja meg kapuit az érdeklődők előtt újfent a Gran Via vásárközpontban. //
Kapcsolódó cikkeink
EuroCIS 2025: „Lighting the Way to Smarter Stores!”
A visszaszámlálás elkezdődött! – Hamarosan megnyitja kapuit a kiskereskedelmi technológiák 2025-ös…
Tovább olvasom >Válságállóság az AI és ESG segítségével – KPMG CEO Outlook 2024
A hosszú távú válságállóság megteremtése kulcsfontosságú a siker szempontjából, nem…
Tovább olvasom >Megtérül a fenntarthatóság
Az EY 2024-es Fenntartható Érték Tanulmánya szerint a fenntarthatósági beruházások…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >