„A fenntarthatóság a SPAR filozófiájának alappillére” – Interjú Maczelka Márkkal, a SPAR Magyarország kommunikációs vezetőjével

Szerző: Trademagazin editor Dátum: 2024. 09. 17. 12:28

– Az ENSZ meghatározása szerint a fenntarthatóság olyan fejlődés, amely kielégíti a jelen szükségleteit anélkül, hogy veszélyeztetné a jövő nemzedékek képességét saját szükségleteik kielégítésére. Hogyan lehet mindezt „lefordítani” a SPAR nyelvére?

Maczelka Márk, SPAR

Maczelka Márk
kommunikációs vezető
SPAR Magyarország

– Vállalatunk fenntarthatósági tevékenységét öt fő pillér határozza meg: a környezet védelme, az élelmiszer-biztonság, az egészséges életmód támogatása, a munkavállalók védelme és a társadalmi felelősségvállalás. Azon dolgozunk, hogy az üzletek és a logisztika működése, valamint az élelmiszer-termelési folyamatok során a lehető legkevésbé terheljük a környezetet, megóvjuk munkatársaink és vevőink egészségét, s odafigyeljünk a hátrányos helyzetű csoportokra is. Azért, hogy ezek az eredmények megismerhetőek legyenek a nagyközönség számára, idén is kiadtuk fenntarthatósági jelentésünket, mely transzparensen mutatja be a 2023-as üzleti évünkben elért eredményeket.

– Összefoglalná ennek legfontosabb megállapításait?

– Tavaly a vállalat teljes energiafogyasztása több mint 5,5%-kal, a hulladéktermelés több mint 1600 tonnával, azaz 5%-kal csökkent 2022-höz képest. Csak azzal, hogy a logisztikai terület egy részén áttértünk a többször használatos rolli ponyvákra, évente több mint 59 tonna csomagolóanyagot takarítunk meg. Négy áruházunk működését már napelemrendszer is támogatja: az így keletkezett éves megújuló villamosenergia-termelésünk tavaly nagyjából 70 átlagos családi ház teljes áramfogyasztásának felelt meg. A Munchcsal kötött partnerség keretében pedig a vásárlók kedvezményes élelmiszercsomagokat vehetnek, ezzel is csökkentve az élelmiszer-pazarlást.

– A vásárlóik, illetve dolgozóik figyelmét milyen kampányokkal, akciókkal irányították rá környezeti fenntarthatóság fontosságára?

– A SPAR Magyarország is csatlakozott idén a „Műanyagmentes júliushoz”, amellyel mind vásárlóink, mind pedig több mint 14 ezer munkatársunk figyelmét hívtuk fel a műanyag hulladékok csökkentésének fontosságára. A logisztika és üzletek papírszükségletének csökkentését célzó kezdeményezéseinkkel éves szinten több mint 50 tonna papírt takarítunk meg, a többi között azzal, hogy a takarítási naplók, hűtőkontroll-lapok, munkalapok és szerviznaplók, valamint a SPAR online shop szállítólevelei immár digitális formában készülnek.

– Az üzletek mindennapi működésében hogyan érvényesítik a fenntarthatósági törekvéseket, milyen lépéseket tettek ezen a téren 2024-ben?

– Többször használatos szállítórekeszeket vezettünk be áruházaink zöldség-gyümölcs osztályain, így kevesebb egyutas karton-, műanyag és farekeszre van szükség. A SPAR Magyarország toGo ételbárjaiban csökkentettük az ételkészítés során felhasznált sütőolaj mennyiségét, műanyagmentes csomagolást és komposztálható evőeszközöket használunk. A bicskei és perbáli Regnum húsüzemeink, valamint az üllői SPAR enjoy. convenience kényelmi termékeket gyártó üzemünk legutóbbi fejlesztései is főként az energia megtakarítására irányultak.

A fenntarthatóság a SPAR filozófiájának alappillére, és büszkék vagyunk rá, hogy mindezt elismerve az első tizenötben szerepelünk a HVG idei ESG Top 40 listáján, amely a hazai nagyvállalatokat környezeti fenntarthatósági, társadalmi felelősségvállalási és vállalatirányítási szempontok alapján rangsorolta. (x)

Kapcsolódó cikkeink