„A fenntarthatóság a SPAR filozófiájának alappillére” – Interjú Maczelka Márkkal, a SPAR Magyarország kommunikációs vezetőjével
– Az ENSZ meghatározása szerint a fenntarthatóság olyan fejlődés, amely kielégíti a jelen szükségleteit anélkül, hogy veszélyeztetné a jövő nemzedékek képességét saját szükségleteik kielégítésére. Hogyan lehet mindezt „lefordítani” a SPAR nyelvére?

Maczelka Márk
kommunikációs vezető
SPAR Magyarország
– Vállalatunk fenntarthatósági tevékenységét öt fő pillér határozza meg: a környezet védelme, az élelmiszer-biztonság, az egészséges életmód támogatása, a munkavállalók védelme és a társadalmi felelősségvállalás. Azon dolgozunk, hogy az üzletek és a logisztika működése, valamint az élelmiszer-termelési folyamatok során a lehető legkevésbé terheljük a környezetet, megóvjuk munkatársaink és vevőink egészségét, s odafigyeljünk a hátrányos helyzetű csoportokra is. Azért, hogy ezek az eredmények megismerhetőek legyenek a nagyközönség számára, idén is kiadtuk fenntarthatósági jelentésünket, mely transzparensen mutatja be a 2023-as üzleti évünkben elért eredményeket.
– Összefoglalná ennek legfontosabb megállapításait?
– Tavaly a vállalat teljes energiafogyasztása több mint 5,5%-kal, a hulladéktermelés több mint 1600 tonnával, azaz 5%-kal csökkent 2022-höz képest. Csak azzal, hogy a logisztikai terület egy részén áttértünk a többször használatos rolli ponyvákra, évente több mint 59 tonna csomagolóanyagot takarítunk meg. Négy áruházunk működését már napelemrendszer is támogatja: az így keletkezett éves megújuló villamosenergia-termelésünk tavaly nagyjából 70 átlagos családi ház teljes áramfogyasztásának felelt meg. A Munchcsal kötött partnerség keretében pedig a vásárlók kedvezményes élelmiszercsomagokat vehetnek, ezzel is csökkentve az élelmiszer-pazarlást.
– A vásárlóik, illetve dolgozóik figyelmét milyen kampányokkal, akciókkal irányították rá környezeti fenntarthatóság fontosságára?
– A SPAR Magyarország is csatlakozott idén a „Műanyagmentes júliushoz”, amellyel mind vásárlóink, mind pedig több mint 14 ezer munkatársunk figyelmét hívtuk fel a műanyag hulladékok csökkentésének fontosságára. A logisztika és üzletek papírszükségletének csökkentését célzó kezdeményezéseinkkel éves szinten több mint 50 tonna papírt takarítunk meg, a többi között azzal, hogy a takarítási naplók, hűtőkontroll-lapok, munkalapok és szerviznaplók, valamint a SPAR online shop szállítólevelei immár digitális formában készülnek.
– Az üzletek mindennapi működésében hogyan érvényesítik a fenntarthatósági törekvéseket, milyen lépéseket tettek ezen a téren 2024-ben?
– Többször használatos szállítórekeszeket vezettünk be áruházaink zöldség-gyümölcs osztályain, így kevesebb egyutas karton-, műanyag és farekeszre van szükség. A SPAR Magyarország toGo ételbárjaiban csökkentettük az ételkészítés során felhasznált sütőolaj mennyiségét, műanyagmentes csomagolást és komposztálható evőeszközöket használunk. A bicskei és perbáli Regnum húsüzemeink, valamint az üllői SPAR enjoy. convenience kényelmi termékeket gyártó üzemünk legutóbbi fejlesztései is főként az energia megtakarítására irányultak.
A fenntarthatóság a SPAR filozófiájának alappillére, és büszkék vagyunk rá, hogy mindezt elismerve az első tizenötben szerepelünk a HVG idei ESG Top 40 listáján, amely a hazai nagyvállalatokat környezeti fenntarthatósági, társadalmi felelősségvállalási és vállalatirányítási szempontok alapján rangsorolta. (x)
Kapcsolódó cikkeink
Kevesebb kávét ittak tavaly a németek
A Német Kávészövetség (Deutscher Kaffeeverband) friss adatai szerint 2024-ben Németországban…
Tovább olvasom >Csökkenti a borcsomagolás mennyiségét az Aldi az Egyesült Királyságban
Az Aldi brit leányvállalata 2024 végéig megszünteti a saját márkás,…
Tovább olvasom >Fenntarthatósági kérdésekre kell válaszolnia a magyar cégeknek
Már csak pár hónapja van a magyar cégeknek arra, hogy…
Tovább olvasom >További cikkeink
A Soós Tészta Kft. megbízható minőséget nyújt
A magyar tésztagyártás egyik meghatározó szereplője, a Soós Tészta Kft.,…
Tovább olvasom >Nestlé Fitness újdonságok: hozzáadott cukrot nem tartalmazó gabonapelyhek, kétféle ízben
A Nestlé Hungária Kft. Fitness termékcsaládja a fogyasztói trendeket figyelembe véve,…
Tovább olvasom >A legnagyobb értékeinket pazaroljuk el – a Lidl így tesz ellene
Az idei Global Risk Report alapján 2035-re a negyedik legnagyobb…
Tovább olvasom >