A fenntarthatóság a Nestlé génjeiben van

Szerző: trademagazin Dátum: 2014. 12. 12. 09:57

Michael Nixon, a Nestlé Hungária Kft. ügyvezető igazgatója globális és hazai példákon
keresztül mutatja be a fenntarthatóságot mint az üzleti modell részét.

Michael Nixon ügyvezető igazgató, Nestlé Hungária

Michael Nixon ügyvezető igazgató, Nestlé Hungária

A vállalatot Henri Nestlé alapította 1867-ben, és a Nestlé mára a világ legnagyobb élelmiszer-ipari vállalata, ami tökéletesen mutatja, hogy a cég hosszú távra gondolkodik, és hisz abban, hogy a fenntarthatóság kifizetődik. A Nestlé-csoportnak világszerte 333 000 alkalmazottja és 447 gyáregysége van, és 196 országban 2000 globális és helyi márkával van jelen. A Nestlé az élelmiszer-ipari vállalatok között a legnagyobb K+F hálózattal rendelkezik a világon – 34 helyen több mint 5000 ember vesz részt a kutatás-fejlesztésben.

A Nestlé Hungária is
a fenntarthatóságot képviseli

A Nestlé 1991-ben lépett a magyar piacra, és azóta 70 milliárd forint értékű beruházást létesített az országban. A vállalat 5 telephelyen 2000 munkavállalót foglalkoztat, és emellett több mint 1700 magyar beszállítóval működik együtt. A termelés több mint 80%-ban exportra készül 40 célországba.

A Nestlé mind a négy magyarországi gyárában tanúsított hazai beszállítókkal dolgozik együtt. A termékek nagy hányada, különösen a büki gyárban készülő állateledel, a szerencsi Nesquik és Nescafé termékek, valamint a diósgyőri csokoládéfigurák külföldi exportra készülnek, így világszerte képviselik a megbízható magyar beszállítók és munkaerő jó hírét.

– A büki gyáregységünk Európa egyik legfejlettebb állateledel-üzeme, ahol számos eljárást a magyar szakemberek fejlesztettek ki, aminek eredményeképpen a külföldi Nestlé-dolgozók igen gyakran látogatják meg a gyárat tapasztalatcsere céljából. Diósgyőrben található az egyetlen, kizárólag üreges csokoládéfigurák gyártására specializálódott Nestlé-üzem, melynek termékeit legalább 30 országba exportáljuk – emelte ki Michael Nixon.

– A globális jelenlétünk és a napi 1 milliárd eladott termék hatalmas felelősséget jelent. A Nestlé közel 150 éves fennállása óta a génjeinkbe van kódolva a társadalom, a gazdaság és a környezet jobbításához történő aktív hozzájárulás. Amellett, hogy globális cégcsoport vagyunk, helyi fogyasztókat kiszolgáló helyi vállalatokból állunk – mondta Michael Nixon, aki 2 éve tölti be a Nestlé Hungária Kft. ügyvezetői posztját, de már mintegy 30 éve van a csoportnál különböző pozíciókban Nagy-Britanniától Dél- és Kelet-Afrikáig.

A falakon belül, és azon kívül

– A globális jelenlét azt is jelenti, hogy a vállalat szem előtt van, de ugyanakkor igencsak közvetlenül érzékeljük a különböző területeken megjelenő problémákat, mint a vízhiány, a klímaváltozás vagy az alul-, illetve túltápláltság. Ezen problémák helyi közösségekre, a környezetre és az élelmiszer-ellátásra gyakorolt hatásaival a Nestlének komolyan kell foglalkoznia, s ez az oka, hogy a Közös Értékteremtés szemléletet alkalmazva konkrét lépéseket teszünk a vízgazdálkodás, vidékfejlesztés és táplálkozás területén. A Közös Értékteremtés tehát az üzleti megközelítésünk mikéntje. Mi a Nestlénél hisszük, hogy értéket kell teremtenünk a társadalom számára, amelyben működünk, ahhoz, hogy a részvényeseink számára is értéket teremthessünk – mondta Michael Nixon a vállalat üzleti szemléletéről.

Ennek alapja a megfelelőség. Ugyanúgy, ahogy a vállalat világos alapelvekre épül, mindent megteszünk azért, hogy bárhol is folytassuk tevékenységünket, betartsuk a helyi törvényeket és jogszabályokat, és megfeleljünk a nemzetközi szabványoknak. A Nestlé beszállítói kódexe határozza meg azokat a minimumelvárásokat, melyek tiszteletben tartását és betartását a beszállítóinktól, azok munkavállalóitól, képviselőitől és alvállalkozóitól egyaránt megköveteljük az üzleti kapcsolataink során.

A modellben a megfelelőséget a fenntarthatóság, vagy más szóval „a jövő védelme” követi. A Nestlé 2002–2012 között globálisan 53%-os volumennövekedést ért el, ezzel együtt pedig csökkentette az abszolút víz- és energiafelhasználását, illetve hulladékkibocsátását. Ezzel a tevékenység ökológiai hatása jelentősen csökkent. Optimalizáltuk az operatív tevékenységünket és termelésünket a környezetre gyakorolt hatásunk minimalizálása érdekében, emellett kiemelt hangsúlyt fektetünk a teljes értékláncra is a fenntartható gyakorlatok előmozdítása érdekében.

Ez az a pont, ahol a Nestlé nemcsak a jövőt képes megóvni, de értéket is teremt a közösségek számára. A vidékfejlesztés területén, például a kakaó, kávé, tej és más alapanyagok ellátásának biztosítására a vállalat különböző országokban számos mezőgazdasági, vízgazdálkodási és technológiai fejlesztési projektet valósít meg. Tudjuk, hogy a mezőgazdasági országokban sokan élnek szegény sorban, ezért a vállalat kiemelt figyelmet fordít az ottani gazdák oktatására és támogatására. Többek között ennek során vezettük be 2009-ben a Nestlé Kakaótervet a kakaótermelő gazdák életének és a termés minőségének javítása céljából. A Kakaóterv fontos kérdésekkel foglalkozik, köztük az alacsony termelékenység és a gyermekmunka problémájával. A kezdeményezés három pillére: a gazdák nyereséges gazdálkodásának elősegítése, a szociális körülmények javítása, valamint a jó minőségű, fenntartható kakaó beszerzése. Így például, ha a Kakaóterv logójával ellátott Kit Kat csokoládét vásárol, biztos lehet benne, hogy a termék a fenntarthatóság mindhárom aspektusára – társadalmi, gazdasági és környezetvédelmi – tekintettel van. A Nescafé Tervvel ugyanezt a szemléletet követjük a kávé esetében.

Kiegyensúlyozott étrend minden korcsoportnak és életstílushoz

A Közös Értékteremtéssel összhangban a Nestlé nagy hangsúlyt helyez arra, hogy egészséges és tápláló élelmiszereket biztosítson fogyasztói számára, összességében ezzel is javítva életminőségüket. A Nestlé programjaiban nemcsak az ízletes és jó minőségű termékek gyártása fontos ennek a célnak az eléréséhez, hanem a kiegyensúlyozott kalóriabevitelt nyújtó legjobb alapanyagokból készült élelmiszerek biztosítása.

Nemrégiben publikáltuk a 10 táplálkozási vállalásunkat, amely a termékfejlesztés, tájékoztatás és oktatás hármasára épül. Nagy hangsúlyt helyezünk arra, hogy nyíltan és világosan kommunikáljuk az eddigi lépéseinket, illetve egyértelmű kötelezettségvállalásokat fogalmazzunk meg ezen a téren a fogyasztók kiegyensúlyozott étrendjének elősegítése céljából.

A Nestlé 2003 óta oktatja a 10–12 éves gyerekeket a helyes táplálkozásra, melynek során az elmúlt több mint 10 évben a magyar iskolák 85%-át elértük, és az ingyenes és termékreklámtól mentes Nutrikid egészségnevelő programnak köszönhetően 420 000 tanuló tudott meg többet az egészséges táplálkozásról.

– Nagyon fontosnak tartjuk, hogy minél több tényező ösztönözze a gyerekeket az egészséges táplálkozásra, mert igenis fontos, hogy mit esznek az órák közt a szünetekben, az iskolai menzán vagy otthon, amikor az iskolából hazamennek. Minél több gyereket ismertetünk meg az egészséges és kiegyensúlyozott táplálkozással, annál nagyobb az esélye, hogy az étrendjük részévé válik. Ugyanez igaz a testmozgásra is – tette hozzá Michael Nixon.

Összefogás a Fiatalok Foglalkoztatásáért

A Közös Értékteremtés Európában egy negyedik területtel egészül ki, a fiatalok foglalkoztatásával, mivel úgy véljük, hogy a többi érintett csoport és szakember együttműködésével nagyban hozzá tudunk járulni a kérdés megoldásához. Az Összefogás a Fiatalok Foglalkoztatásáért kezdeményezést 9 beszállítónkkal együtt szeptemberben indítottuk útjára, célunk munkalehetőségeket és munkatapasztalatot biztosítani a fiatalok részére. A Nestlé a Fiatalok Foglalkoztatásáért Kezdeményezés keretében pedig az Aon Hewitt, az Új Nemzedék Központ és az Antall József Tudásközpont bevonásával kezdtünk kerekasztal-sorozatba a fiatalok foglalkoztatásának terén tett közös erőfeszítéseink hatásának kiterjesztése végett. A vállalat tavaly vállalta, hogy 2016 végéig 50%-kal növeli a gyakornoki helyek számát, és 180 fiatalnak biztosít munkatapasztalat-szerzési lehetőséget. 2014 nyaráig a Nestlé Magyarország több mint 150 harminc év alatti fiatalnak adott munkát és 90 főnek biztosított gyakornoki lehetőséget.

Tudatosan formált jövő

A Nestlé üzleti szemlélete a jövőre vonatkozó vállalásokat is tartalmaz, melyek amellett, hogy erősítik a külső kapcsolatainkat és a társadalom javát szolgálják, a hagyományos fenntarthatósági stratégiákon túlmutató új szemlélet harmadik jellemzőjét alkotják.

– Az alapelveinket, mint például a szabálykövető magatartást, az erőforrások felelős kezelését és az új technológiák bevezetését megtartjuk és folyamatosan erősítjük. A Közös Értékteremtés tevékenységünk során a más szervezetekkel való együttműködéssel és egyre több partnerrel érhetjük el a legnagyobb hatást és válhatunk ténylegesen a társadalom hasznára, ami véleményünk szerint megteremti a fenntartható és inkluzív növekedést – mondta végezetül
Michael Nixon. (x)

Kapcsolódó cikkeink