A fenntartható snackfogyasztásé a jövő
A globális snackfogyasztás alakulásában egyre előkelőbb helyet foglal el a fenntarthatóság támogatása. Az IRI nevű nemzetközi tanácsadó cég oldalán megjelent blogbejegyzés 6 olyan, a fenntarthatósággal összefüggő snackfogyasztási trendet különböztet meg, amelyek az elkövetkező években felerősödhetnek.

A csomagolás, tárolás se mindegy
Az első ilyen a fenntartható csomagolások trendje, hiszen a nem újrahasznosítható csomagolásban kapható csemegék kora lejárt, a cégek pedig a stratégiájukban már egyre inkább a környezetbarát csomagolások alkalmazására helyezik a hangsúlyt. Erre lehet példa a papírra és kartonra való átállás, a komposztálható csomagolás és az újrahasznosítást elősegítő jelölések feltüntetése, vagy az ehető szívószálak és az alga-alapú csomagolóanyagok elterjedése.
Egyre több márka figyel világszerte arra, hogy olyan tanúsítványokat szerezzen meg, amelyek a fenntarthatóság három – társadalmi, gazdasági és környezeti – szempontja közül valamelyiket támogatják. Ezek közé tartoznak például pl. a méltányos kereskedelemre (fair trade), a környezet védelmére (FSC, UTZ), a fenntartható halászatra vonatkozó védjegyek.
Vannak olyan kereskedelmi egységek, amelyek újrahasználható csomagolásokban kínálják a snack termékeket is és népszerűsítik az újratöltést. Erre szolgálnak a saját dobozokba való töltést lehetővé tévő, lédig snack kihelyezések, vagy az újratölthető üvegedényekben történő értékesítés.
Egyre több csemege készül az upcycling (vagyis az értéknövelő hasznosítás) elvének alkalmazásával. Itt az történik, hogy az egyébként már kidobásra szánt élelmiszerekből készülnek új termékek. Ilyen megoldást jelentenek a nem tökéletesen szép és ép, vagy a felesleges zöldségekből és gyümölcsökből készülő csemegék, vagy a sörgyártás melléktermékeként keletkező törkölyből előállított krékerek, tészták.
A lokálpatriotizmus is potenciális növekedési lehetőséget jelenthet a snack piacon. Ez a mozgalom kétféle marketing üzenet kiaknázását is lehetővé teszi: a helyi előállítással készített termékek esetében egyrészt hivatkozni lehet a helyi termelők támogatására, másrészt a környezetbarát szemléletre.
Végül a snackvásárláshoz kötött jótékonysági tevékenységek szintén növekvő számban fordulnak elő. Ez azt az esetet takarja, amikor a márka nem csak „egyszerűen” jót tesz, hanem ezen belül a fenntarthatóság ügyét támogatja. Erre példa az, amikor egy termék megvásárlásával közvetlenül hozzájárulunk fák elültetéséhez, vagy egy élelmiszerbankkal történő együttműködésen keresztül az élelmezésbiztonság növeléséhez.
Ahogy a blog szerzője megjegyzi, a snack-ágazatban a fenntarthatóság definíciója egyre szélesedik, és azoknak az innovációknak a száma is növekszik, amelyek célja a fenntarthatóbb beszerzés, előállítás, csomagolás és értékesítés elérése. Ha figyelembe vesszük azokat az árprémiumokat, amelyeket a vásárlók világszerte hajlandóak már most megfizetni a fenntarthatóbb csemegézésért, nagy a valószínűsége annak, hogy ezek a trendek az elkövetkező években tovább fognak erősödni.
Kapcsolódó cikkeink
Rekordszámú visszaváltás: havi félmillió palackot adnak vissza a Kifli.hu vásárlói
Több mint 2,6 millió visszaváltott palack néhány hónap alatt –…
Tovább olvasom >WWF: minden eddiginél korábban jött el a túlfogyasztás napja
2025-ben minden eddiginél korábban jött el a túlfogyasztás napja –…
Tovább olvasom >Kiiktatja a mesterséges adalékokat a Cheetos és Doritos snackekből a PepsiCo
A PepsiCo mesterséges színezékek és ízesítők nélküli változatokat dob piacra…
Tovább olvasom >További cikkeink
Drágul a csirke, drágul a tojás – ez vár most a magyar vásárlókra
Jelentős áremelkedés zajlott le a hazai baromfipiacon az elmúlt hónapokban…
Tovább olvasom >Kiszámíthatatlan szezont hozott 2025 a csonthéjas gyümölcsök piacán
Ellentétes tendenciák jellemzik a 2025-ös csonthéjas gyümölcsszezont világszerte: miközben egyes…
Tovább olvasom >Top 10-es listán a legjobb túrógombóc lelőhelyek
Van egy étel, ami generációkon átívelő kedvenc, egyszerre idézi a…
Tovább olvasom >