A felfedezések kora
A nemzetközi szinten óriási optimizmussal kezelt gin piaca itthon is dinamikusan fejlődik, bár piaci részesedése viszonylag alacsony, a szakemberek szerint nincs italfajta, amely alkalmasabb lenne termékfejlesztésre. A hazai gin szcéna sajátosságairól – választékról, ízekről, fogyasztókról is beszélgettünk hat meghatározó hazai forgalmazóval.
A gin részesedése az égetett szeszes italok teljes piacán 2,26% (438 ezer liter), a minőségi italok piacán 2,2% (210 ezer liter) – számol be a Nielsen 2021 márciusi kiskereskedelmi adatairól Palcsó Sára, a Zwack Unicum marketingigazgatója.
A gin unisex ital. A Zwack megrendelésére készült kutatásban a szeszes italokat fogyasztó 18–69 éveseknek átlagosan 21%-a fogyaszt legalább időnként gint, míg a 25–34 éveseknél ez az arány eléri a 33%-ot. Az újonnan belépő fogyasztók keresik a különleges, egzotikus ginmárkákat, ugyanakkor az árban is tudatosak, a szuperprémium szegmens lassabb bővülést mutat. A következő években a ginek igazi nyári slágerek lesznek.
A hazai kézműves ginek nemzetközi sikere a kategória ismertségét is növeli; jellemzően olyan ínyenc fogyasztóknál érnek el sikert, akik már évek óta az italfajta kedvelői. Ugyanakkor mind magas áruk, mind a termelési kapacitások jellemző szűkössége miatt a közeljövőben is kis szereplők maradnak.
Kalumba Madagascar márkánk (Spiced, illetve White) stabil piacvezető a prémium kategóriában (a Nielsen kiskereskedelmi indexe alapján a gyártói márkák között, 2020. 04–2021. 03 időszakban).Ugyancsak prémium kategóriájúak a Gordon’s London Dry és a Pink, a Tanqueray pedig a szuperprémium kategóriát képviseli. Egyre több gin jelenik meg a piacon, ez a leggyorsabban fejlődő kategória; növekedése tartósnak tűnik, azonban a kisebb szereplők nem tudnak jelentős piaci részesedést szerezni.
– Itthon a magyar ginek és kisebb nemzetközi gin márkák megjelenése jelenti az újdonságot – állítja Mosonyi Csaba, a Pernod Ricard marketingigazgatója –, nemzetközileg a különleges ízesítések, a fűszerek használata a fő irány a hagyományos London Dry ginek mellett. Letisztul a piac: az újonnan megjelenő magyar vagy külföldi márkák közül is csak a tényleg jó minőségű, ízű ginek maradnak meg a polcokon, hiszen egy kevésbé jó ízű, minőségű gint egyszer lehet csak eladni. Megmarad egypár nagyobb márka, a többi eltűnik, nagyjából, mint a pálinka esetében. Maga a ginfogyasztás még 5 év múlva is nőni fog, de már lassabb tempóban.
A vendéglátósok és a fogyasztók is egyre inkább különbséget tudnak tenni a minőségben jó és kevésbé jó ginek között, és már nem mindegy, milyen ginbe töltjük a tonikot, és már az sem, hogy milyen tonikot. A prémium gin kategória piacvezetője a Beefeater (Domestic Volume Report 2019), de a szuperprémiumban a Malfy és az ultraprémiumban a Monkey 47 és a Ki No Bi is ismert és elismert márkák.
Bővülő fogyasztói kör
– A gin népszerűségére jellemző, hogy az alacsonyabb kategóriájú vendéglátóhelyek polcain is találunk már prémium és szuperprémium márkákat – mutat rá Piri Attila, a Heinemann marketingigazgatója. – A prémium bárokban külön Gin&Tonik itallapokkal találkozhatunk, amelyeken tíznél is többféle gin található, mellettük természetesen a prémium tonikokkal.
Az utóbbi években több hazai kézműves gin is megjelent a piacon. Az igazi kihívást az jelenti, hogyan tudják megtartani a magas minőséget, márkát építeni, hűséges fogyasztókat szerezni. Világszerte több új márka jelent meg a piacokon, köztük több kézműves termék is. A már ismert nemzetközi, nagyobb cégcsoportokhoz tartozó márkák jelentős versenyelőnnyel bírnak, ami hosszú távon meghatározhatja pozíciójukat.
Választékunkban több prémium és szuperprémium gin is megtalálható, standard kategóriában a Finsbury márkánk import volumenben piacvezető. Tavaly vezettük be a Japán Rokut, 2021-ben új ízekkel szélesedik az Ophir portfóliója is, és a Scapegrace gin innovatív Black változata is elérhető már.
– Az égetett szeszek piacán a gin szegmens részesedése egyelőre minimális, mindössze 1% körüli – elemez Lénárt-Losonczi Anna, a Roust Hungary Kft. category brand managere –, ugyanakkor itthon ez a legdinamikusabban növekvő kategória. A standard és prémium gin fogyasztók esetén is AB státuszú fogyasztókról beszélünk; leginkább a 25-40 éves korosztály választja ezt a kategóriát. A standard ginek fogyasztói jellemzően a kategóriába belépő árérzékenyebb vásárlók, míg a prémium gint fogyasztók a minőséget és különlegességet keresik a kategóriában; tudatosan válogatnak az egyre növekvő kínálatból, nyitottak az újdonságra.
A hazai piac megérett az új és újabb ginvariánsokra, a fogyasztók keresik és kedvelik az újdonságokat. Az elmúlt 2-3 évben folyamatosan erősödő gintrendre reflektálva mi is bővítettük ginkínálatunkat. A fogyasztók által a portfólióból legkedveltebb márkák a Hendrick’s és a The Botanist, a szuper prémium kategória képviselői, míg az idei év újdonsága, a spanyol gyümölcsökkel ízesített Verano a prémium ginek piacát erősíti.
Megfizetik a minőséget
– Követve a nemzetközi trendeket, szinte minden forgalmazó nagyon sokat várt a gin kategóriától az elmúlt években – véli Molnár Viktor, a Dunapro Bacardí-Martini portfóliójának group brand managere. – Bár dinamikusan növekszik a fogyasztás, azért a várva várt áttörés még várat magára. Jelenleg sokkal több gin van a magyar piacon, mint amennyit a forgalmazók hivatalosan bevezettek, így erős túlkínálat jellemzi a prémium és afeletti szegmenst. Az ilyesfajta ginekért a vásárlónak akár mélyebben is a pénztárcájába kell nyúlnia, így mindenképp a 25–30 év feletti, tehetős réteget tekintjük célcsoportnak. A piac egyik legkülönlegesebb ginjét fogalmazzuk, a Bombay Sapphire-t, amely sokadik éve a top 3 eladott prémium gin közé tartozik, mind globálisan, mind idehaza.
– Érdemes megkülönböztetni a standard és a prémium gineket, tekintettel arra, hogy a két kategória fogyasztója merőben más – hangsúlyozza Bárány Péter, a Brebis ügyvezető-tulajdonosa. – A magyar ginek óriási lendületben vannak: pár éve 2-3-féle hazai ginből tudtunk választani, ez mostanra már 40 felett van. A nemzetközi márkák Magyarországon elérhető fajtái is kimagaslóan növekedtek. Mi mára 5 különböző kézműves gint készítünk prémium kategóriában. Ezek közül a legújabb a pár napja debütált Zsolnay Búzavirág Kézműves gin, melyet a prémium szegmens legtetejére szánunk. A tavalyi megdöbbentően jó eladási számaink hatására tovább bővítjük a szortimentet, mert azt látjuk, hogy még óriási potenciál van a piacban. Ugyanakkor továbbra is a Búzavirág a fő márkánk, amelyet 2022-ben elindítunk a nemzetközi piacra. Azt gondolom, hogy a versenytárs márkák egyelőre még nem a másik piacával foglalkoznak, hiszen a növekedés mindegyik márkánál szépen látszik. Arra számítok, hogy az erőviszonyok számottevő változása később lesz várható.
Ízek kavalkádja
– A gin különböző ízekkel való gazdagítása egy új, izgalmas világba engedi belépni a fogyasztókat – emeli ki Lénárt-Losonczi Anna –, és lehetővé teszi a letisztult koktélok, egyszerűbb italok készítését és fogyasztását. Egyre több és több ízesített gin jelenik meg a hazai piacon. A Verano márka bevezetésevel mi arra törekszünk, hogy tartsuk a prémium irányvonalat, és ne mindennapi dolgokban gondolkodjunk. A minőségi alapanyagokat, különlegességeket és a standardtól való eltérést egyaránt fontosnak tartjuk.
– Dinamikusan fejlődő piaci részként van relevanciája a gininnovációknak – értékel Molnár Viktor, – talán éppen ezért szinte évente állnak elő valami izgalmas újítással a nagyobb márkák. Ez a tendencia sokáig megmaradhat, bár a piaci fejlődés biztosan lassulni fog. Idehaza még gyerekcipőben járunk a nemzetközi szintekhez képest, de ígéretesek az eddigi kézműves fejlesztések.
Több extrém ízű ginfajta látott napvilágot az utóbbi években, de a koronavírus berántotta a kéziféket a néha már indokolatlan ízfejlesztések körül. A szárnybontogatást felváltotta a tűréshatár feszegetése, de ahogy elmúlik az újdonság varázsa, ez a tendencia is csillapodni fog. Biztosan lesznek még érdekes ízkombinációk, de már nagyon nehéz újat mutatni ebben a szegmensben.
Nyitottság az új ízekre
– A különböző fűszerek és gyógynövények hozzáadásával – magyarázza Piri Attila –, amelyeket a lepárlás során használnak, teljesen új karakterű gineket hoztak létre az utóbbi 15 évben; szinte végtelen számú variáció készíthető így. A Roku Gin ízét például tradicionális japán fűszerek adják. Azokat a gineket. amelyeket utólag ízesítenek, a ginfogyasztók kevésbé érzik innovatívnak.
A gin karakteres ital, egy hozzáértő fogyasztó érzékeli a lepárlás során hozzáadott fűszerek minőségét is. A ginek alapízesítésük szerint is erősen szegmentáltak. Az extrém próbálkozások ellenére is a klasszikus, jól bevált fűszerek maradnak a meghatározók hosszabb távon.
– A piac nyitott az újdonságokra, azt mutatja a Kalumba Spiced sikere is – mondja Palcsó Sára –, amely egy egzotikusan fűszeres, tölgyfahordóban és aszalt fügén érlelt modern gin. Egy klasszikus Dry Ginnek sem árt némi csavar, a Kalumba White-ban ez a citromnádnak és a kubebaborsnak köszönhető citrusosságban érhető tetten. A hazai ginek a legtöbb fogyasztó számára különleges, egzotikus ízélményt jelentenek. A Kalumba márka, amely pontosan ezen értékek mentén határozza meg magát, és nagyon jól szerepel a hazai piacon.
Az ízesítést egészen addig támogatják a fogyasztók, amíg az természetességgel párosul. Így például a gin alapját adó borókabogyón kívül az egyéb fűszer- és gyógynövényekkel vagy akár gyümölcsökkel való kísérletezésre. Az utóbbiak között talán a legsikeresebbek a pink ginek – ezek kulcsa színükben is rejlik; a Gordon’s Pink például természetes bogyós gyümölcsökből készül. Az ízesített ginekre még jó ideig lesz piaci igény, és ebben a tekintetben növekedésre is számítunk.
Mit ígér a közeljövő?
– Csak a legjobb innovációk életképesek hosszú távon – szögezi le Mosonyi Csaba –, a kis mennyiségű nagyon különleges ginek nagyon hamar el fognak tűnni. Az ízesített ginek szerintem a vodka kategóriához hasonló arányt fognak képezni. Az extrém ízesítés most egy trend, ami le fog tisztulni, a limitált kiadások megmaradnak, de a gyártóknak és a vendéglátóhelyeknek nem éri meg nagy állandó szortimenttel működni. Az egyszerű, gyümölcsös, egy-egy hagyományos fűszeres (például kardamom) ízvilág lesz a meghatározó.
Lehet készíteni kézműves technológiával díjnyertes gint, de ez nem lesz meghatározó a piacon. Nagyobb mennyiségben, folyamatosan, megbízhatóan kell a minőséget előállítani, így lehet talpon maradni. Sok a verseny, ezeken sok díjat osztanak ki: mindenki találhat magának olyat, ahol érmet kaphat, és arról kommunikálhat a social mediában. A világ legtöbb díjat elnyert ginje a Beefeater, amely ma is még sok elismerésben részesül különböző versenyeken.
– Pár év múlva a teljes hazai gin-tonicfogyasztás több mint 10%-a magyar ginből készülhet – véli Bárány Péter –, többek között a vedd a hazait attitűdnek köszönhetően. A magyar ginek hamarosan jelentős részt harapnak ki az ismert nemzetközi ginmárkák piacából. – Igazából ez a folyamat már elkezdődött, csak még a mennyiség van az ingerküszöb alatt.
Mi eddig nem adtuk be ginünket nemzetközi versenyre, ezért nem is tudom, hogy milyen kézzel fogható eredménye van a piacon egy adott versenyen elért eredménynek. Marketingnek mindenesetre kiváló. //
Termékkánon
Az utóbbi 2-3 évben a tonikot külön kategóriaként kezeli az alkoholokkal foglalkozó nyugat-európai szakmai média (elsősorban a gin-tonic kapcsán), illetve komoly tényezőként említi az RTD-koktélokat egyes ginmárkák forgalmának növekedésében. Megkérdeztük a szakembereket, mit hoz szerintük a tonik és az RTD a hazai ginpiacnak?
Palcsó Sára: A jó gin-tonichoz elengedhetetlen a minőségi tonik. Ezek a különleges tonikok is hozzák magukkal a kategória növekedését, főleg a prémium-szuperprémium szegmensben.
Lénárt-Losonczi Anna: Mind a gineknél, mind a tonikoknál megfigyelhető a premiumizálódás: a trend kiegészíti és erősíti egymást. A fogyasztók egyre tudatosabbak, keresik a magas minőségű tonikokat és szívesen költenek is rá.
Bárány Péter: Egy prémium gint prémium tonikkal kell fogyasztani. A Mayer szörppel idén tavasszal indultunk egy olyan toniksziruppal, amely megfelelő alternatívát ad az üveges prémium tonikokkal szemben. Nekünk ez lett a válaszunk a tonik bummra.
Molnár Viktor: Ahogy megjelent számtalan új magyar gin, magyar tonik is hasonló mennyiségben várható – már van is egy-két ígéretes márka. Nehéz újat alkotni, pláne felvenni a versenyt a klasszikus tonik márkákkal és az erős nyugati prémium változatokkal. Az RTD gin-italok terén viszont itthon nem számítunk nagy áttörésre.
Piri Attila: Az RTD piac kicsi, de folyamatos növekedésben van az utóbbi években. Nemzetközi szinten a RTD ginpiac bővül, nálunk még alacsony a részesedése. Prémium tonic vonalon a Thomas Henry ízinnovációival erősítjük a Gin&Tonic kategóriát, a Cherry Blossom ízen már idén is jelentős igénynövekedés látható.
Mosonyi Csaba: Szerintem egyelőre még nyugaton sem akkora trend a gin-tonic RTD. Nagyon nehéz jó minőségben megcsinálni egy RTD-t, és csak nagy mennyiségben rentábilis a fejlesztés és a disztribúció is. Ezért sincs még sok RTD-koktél a magyar piacon. //
Kapcsolódó cikkeink
Jön az Unicum Akusztik harmadik epizódja, színpadon: a Blahalouisiana
Az Unicum immár harmadik alkalommal hozza el a zene és…
Tovább olvasom >Alkalmazkodás és megújulás
Az elmúlt időszak kihívásai arra kényszerítették a hazai nagykereskedelmi szektort,…
Tovább olvasom >Limitált kiadású Andy Warhol palackkal ünnepli az Absolut a művész újra felfedezett kék festményét
Az Absolut ikonikus palacksziluettje az évek alatt több mint ezer…
Tovább olvasom >További cikkeink
Rendkívüli fogyasztóvédelmi ellenőrzést indítanak az ételfutár cégeknél
A fogyasztóvédelemért felelős Nemzetgazdasági Minisztérium rendkívüli fogyasztóvédelmi vizsgálatot indít a…
Tovább olvasom >Csökkent a Ryanair nyeresége az első üzleti félévben: bevételnövekedés mellett mérsékelt eredmény
A Ryanair, Európa egyik legnagyobb fapados légitársasága, jelentős nyereségcsökkenést könyvelt…
Tovább olvasom >Omnichannel Scale 2024 – Miként maradhatnak versenyképesek a magyar kereskedők?
Mindannyian érezzük, hogy valami nagyon megváltozott a kereskedelemben. A digitális…
Tovább olvasom >