A feldolgozott élelmiszereket jobban érinti a takarékoskodás

Szerző: trademagazin Dátum: 2009. 07. 01. 08:00

A GfK Hungária Háztartáspanel felmérésének eredményei szerint a háztartások napi fogyasztási cikkekre 3,5 százalékkal kevesebb pénzt költöttek el 2009 első negyedévében, mint egy évvel korábban. A piac szűkülése a forgalom volumenére is igaz, a felmérésből származó adatok alapján elmondható, hogy 6,5 százalékkal kevesebb élelmiszert és háztartási vegyi árut vásároltunk az első negyedévben, mint 2008 első három hónapjában. A KSH kimutatásai szerint az első negyedévben a nem élelmiszer jellegű termékeket is magában foglaló, teljes kiskereskedelmi forgalom volumene 3,2 százalékkal csökkent az előző év azonos időszakához képest. Az élelmiszer-kategóriák közül a feldolgozott élelmiszerekre költött összegek 5,1 százalékkal estek vissza. Az alapvető élelmiszerek – pékáru, zöldség, gyümölcs, liszt, cukor – esetében a visszaesés szerényebb mértékű.
A csökkenő piacméret nem egyedülálló jelenség Magyarországon, számos európai gazdaságban regisztrált a GfK nemzetközi Háztartáspanelje hasonló trendeket. 2009 első negyedévében például Franciaország és Hollandia esetében 2 százalék körüli visszaesés tapasztalható a háztartások által megvásárolt napi fogyasztási cikkek volumenében. Németország esetében is negatív a mérleg (-0,4%).
Nemzetközi szinten megfigyelhető jelenség, hogy a háztartások jobban odafigyelnek a promóciókra, előtérbe kerül a takarékosság.
A költségcsökkentés egy másik formája a diszkontokban történő vásárlás, illetve nagyobb hangsúlyt kapnak bevásárláskor az általában alacsonyabb árszínvonalat képviselő, a kereskedelmi láncok nevével fémjelzett, ún. saját márkás termékek is. Ezek a tendenciák az elmúlt három hónap relációjában leginkább Angliában és Olaszországban erősödtek fel.
– Magyarországon is megfigyelhető a „piac szerkezetváltása”, bár hazánkban ez nem új keletű jelenség. A tavalyi év végén kirobbanó hitelválság nem változtatta meg számottevően a lakosság promóciókhoz, akciókhoz, illetve az olcsóbb bevásárlási csatornákhoz való attitűdjét. Bár kétségtelenül hozzájárul a forgalom visszaeséséhez, a háztartások csökkenő költései mögött továbbra is elsősorban a vásárlások volumenének visszafogása áll – mondta Kovács Krisztina, a GfK Hungária Consumer Tracking szektorának menedzsere.

Kapcsolódó cikkeink