A DODO Európa egyik legsikeresebb élelmiszer-kiszállítója
Az e-kereskedelemben tapasztalható visszaesés ellenére a DODO több mint 63 millió euróval történetének legmagasabb pénzügyi forgalmát érte el, és Európá egyik legtöbbet foglalkoztatott kiszállítója lett az online élelmiszerszegmensben. Tavaly hat ország 88 városában több mint 2600 futár és 1200-nál is több jármű tartozott az okoslogisztikai vállalathoz. 14 különböző piaci szegmensben, helyi ügyfelek és multinacionális üzletláncok sikeréhez egyaránt hozzájárult házhoz szállítási szolgáltatásaival, az élelmiszerektől kezdve az elektronikai cikkeken át, a drogériás és gyógyszertári termékekig, összesen több mint 6 millió megrendelést kezelve. Piacra lépett Németországban és Ausztriában, új partneri kapcsolatokat kötött, valamint olyan technikai újításokat vezetett be, mint a dinamikus árképzés és a mesterséges intelligencia alapú megrendelés-előrejelző modell.
Aznapi kézbesítés és technológiai innováció a mesterséges intelligencia segítségével
2023-ban a DODO-nak a továbbra is kiélezett gazdasági helyzet és az e-kereskedelemben tapasztalható visszaesés ellenére is sikerült felülmúlnia az előző évi adatait; 20 százalékkal, több mint 63 millió euróra növelte forgalmát, és több mint 6 millió megrendelést teljesített. Ezzel egyidejűleg, az előző évhez képest a vállalat 39 százalékkal növelte bruttó profitját – Magyarországon 13 százalékos bevétel-növekedést mutatott -, köszönhetően elsősorban a hatékony flottakihasználásnak, a kézbesítőhálózat bővítésének, valamint az új piacok működési folyamatainak optimalizálása terén elért további előrelépésnek.
A DODO legforgalmasabb napján összesen 29 075 megrendelést szállított ki hat országban, és naponta átlagosan körülbelül 16 400 kézbesítést teljesített. Magyarországon december 22-én szállították ki a legtöbb rendelést, aznap a kézbesítések száma az éves napi átlag több mint kétszeresét érte el.
A több mint 2600 futár mellett a fejlesztési, üzemeltetési, értékesítési, pénzügyi, HR és marketing terület 240 munkavállalója biztosította a logisztikai folyamatok zökkenőmentes működését.
A DODO hat európai piacon van jelen, az előző évhez képest pedig egy tucattal, 76-ról 88-ra nőtt azoknak a városoknak a száma, ahol házhoz szállítást végez. Ezeken a városokon belül az okoslogisztikai szolgáltató 14 különböző piaci szegmensben tevékenykedett az élelmiszerektől az elektronikai cikkeken és a drogériákon át, egészen a gyógyszerekig. A legnagyobb éves növekedést az európai piacon az élelmiszer-szegmensben tapasztalták, amelyben a DODO Európa egyik leggyakrabban igénybe vett kézbesítő cégévé vált. Az aznapi kiszállításra specializálódott nemzetközi okoslogisztikai vállalat hazánkban már több mint 30 városban elérhető, legismertebb ügyfelei közé tartozik a Tesco, a Spar, a KFC, a Rossmann drogériák, a BENU Gyógyszertárak, valamint a Decathlon sportkereskedelmi lánc.
Piaci terjeszkedés és új együttműködések
A DODO a gyors és pontos aznapi kiszállítás iránti növekvő igényre is képes volt reagálni, és tavaly elsőként vezette be a szolgáltatást olyan új szegmensekben, mint a sport, az elektronikai és a barkács területek. A kulcsfontosságú élelmiszer-kiszállítási szegmensben a DODO Csehországban tavaly partnerséget kötött a Billa üzletlánccal, amelynek vásárlóit egy újonnan nyílt webáruházból szolgálja ki. A vállalat Magyarországon partnerségi megállapodásra lépett a BENU Gyógyszertárral a vény nélküli gyógyszerek aznapi kiszállítására, továbbá Ausztria és Németország területén is új együttműködéseket alakított ki ismert helyi márkákkal.
„Bár az e-kereskedelem tavaly általános visszaeséssel küzdött, vállalatunk jelentős növekedést tudott elérni, és tovább folytatta terjeszkedését a főbb nyugati piacokon. Sikeresen megvetettük a lábunkat Németországban és Ausztriában, és erős menedzsmentcsapatot építettünk ki a teljes DACH-régióban. A tavalyi év sikeres zárása azt jelzi, hogy idén ismét növekedés várható az e-kereskedelemben, amelyet terveink szerint piaci pozíciónk további erősítésére használhatunk. 2024-ben tovább fejlesztjük az élelmiszer-kiszállítás szegmenst, ehhez új, megbízható partnereket szeretnénk megnyerni. Emellett célunk, hogy szabványosított egynapos kiszállítási megoldást kínáljunk az e-boltoknak, és tovább növekedjünk azokon a piacokon, ahol már jelen vagyunk”
– mondta Michal Menšík, a DODO Group vezérigazgatója és többségi tulajdonosa.
A jövő a technológiában és a mesterséges intelligenciában rejlik
A további növekedés és új szegmensekben történő terjeszkedés mellett, a DODO egyre inkább az automatizálás, a mesterséges intelligencia és az adatelemzés technológiai innovációjára összpontosít. Tavaly a vállalat több olyan technológiai újítást vezetett be, amelyek célja a hatékonyság növelése és a szállítási költségek csökkentése, figyelembe véve a környezetet és a városok közlekedési helyzetét.
„A DODO-nál hiszünk abban, hogy a technológiai innováció és a mesterséges intelligencia használata létfontosságú szerepet fog játszani az utolsó kilométeres logisztikában. Ezért fejlesztjük és tökéletesítjük már régóta saját logisztikai platformunkat, amely hatalmas mennyiségű adatot képes elemezni a különböző folyamatok optimalizálása és a flottakapacitás maximalizálása érdekében. A tavalyi év egyik újítása egy fejlett mesterségesintelligencia-alapú megrendelés-előrejelző modell volt, amely az AI segítségével két hétre előre meg tudja jósolni a megrendeléseket, akár órára pontosan. Bevezettük a dinamikus árképzést, amely segítségével a szállítás árát az adott időintervallumban és helyszínen, az aktuális általános kereslet alapján tudjuk optimalizálni. Ez lehetővé teszi a kereskedők számára, hogy növeljék a konverziót és az eladásokat, miközben vásárlóiknak megfizethetőbbé válik a gyors és pontos kiszállítás. Arra törekszünk, hogy technológiai vezető szerepet töltsünk be az iparágban, és e-kereskedelmi trendeket határozzunk meg”
– tette hozzá Martin Marek.
A piaci növekedés és terjeszkedés mellett a DODO 2023-as sikereit több díj is jelzi, amelyeket technológiai megoldásaiért kapott: a The Best of Czech and Slovak Logistics 2022/23 versenyen az AI Prediktor (mesterséges intelligencia alapú megrendelés-előrejelző) és a zóna logisztikai koncepciójáért elnyerte az első és harmadik helyezést, az neves cseh gazdasági napilap, az Ekonom nívós logisztikai versenyén, az Impuls Logistikán pedig két első helyezést ért el.
Kapcsolódó cikkeink
Az európai online kereskedelem vezetői között többségben vannak a nem európai cégek
Az ezer legnagyobb európai online kereskedő közül mindössze 49% rendelkezik…
Tovább olvasom >Felelős e-kereskedelmet várnak el a lengyel vásárlók
A lengyel vásárlók egyre inkább elvárják az online boltoktól a…
Tovább olvasom >Új eladóvédelmi programot vezet be az Alibaba Európában
Az Alibaba Trade Assurance nevű szolgáltatásával új mércét állít fel…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >30%-kal kevesebb anyaghasználat már megoldás lenne a klímaválságra
A körforgásos gazdaság globális szükségszerűség: túlmutat a földrajzi határokon, és…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >