A dm első alkalommal készített fenntarthatósági jelentést
A dm első alkalommal készített közös fenntarthatósági jelentést a csoport mind a 14 országára vonatkozóan. A dm a jelentés közzétételével elköteleződött azon célja mellett, hogy 2045-re elérje a nettó nulla kibocsátást. A hangsúlyt az üvegházhatású gázok csökkentését célzó intézkedésekre helyezik a teljes értéklánc mentén, illetve az olyan innovatív megközelítésekre, mint a CO₂-újrahasznosítás és a környezetbarát csomagolások.
Június 3-án jelent meg Magyarországon a dm 2023/24-es gazdasági évre vonatkozó fenntarthatósági jelentése. A jelentés első alkalommal foglalja össze a dm-csoport mind a 14 országának fenntarthatósággal kapcsolatos tevékenységeit, amelyekkel a dm gazdasági közössége egy pozitívabb jövő kialakításához szeretne hozzájárulni, érintve a szociális, környezeti és vállalatirányítási aspektusokat is.
„A határokon átívelő projektcsapatot az a gondolat vezérelte, hogy a jelentéstételt ne csupán bürokratikus feladatként fogja fel, hanem valódi tartalommal töltse meg: a folyamatok átláthatóvá tétele ugyanis segít beazonosítani a kulcsfontosságú cselekvési területeket, és hogy célzott intézkedéseket hajtsunk végre. Emellett a jelentés láthatóvá teszi azt is, hogy milyen sok értékes és egyedi projekt zajlik jelenleg is a dm-országokban. Ez büszkeséggel tölt el minket, és további cselekvésre ösztönöz minket”
– hangsúlyozta Csoknyainé Horváth Gertrud és Görgey András, a dm-Magyarország ügyvezetői.
A dm 2045-re a nettó nulla kibocsátást tűzte ki célul
2023-ban a dm-csoport az energiaszükségletének 67 százalékát megújuló forrásokból szerezte be, ami hat százalékkal magasabb az előző évhez képest. Az üvegházhatású gázok kibocsátásának nagy része az upstream és downstream értékláncokban keletkezik, például a dm-márkás termékek gyártása során. A dm együtt dolgozik partnereivel azon, hogy közösen azonosítsák a csökkentési lehetőségeket, és hatékony intézkedéseket hajtsanak végre. A saját működése terén a dm nemzetközi szinten már 78 helyszínen használ fotovoltaikus energiát a dm-üzletek egy részében, egyes irodaházaiban és a raktáraiban. Kísérleti projekteket is folytatnak a fenntartható közlekedéstervezéssel és közlekedési eszközökkel kapcsolatban, a hidrogén és az elektromos teherautók használatát is vizsgálják.
Magyarországon a dm időközben újabb lépést tett fenntarthatósági céljainak eléréséhez, 2025. márciustól a leghatékonyabb és legmodernebb hazai napelemparkból, a szihalmi erőműből szerzi be áramszükségletének 30 százalékát.
A dm-csoport célja, hogy 2045-re elérje a nettó nulla kibocsátást. Ez az egész vállalatra kiterjedő cél független az országspecifikus jogszabályi különbségektől. A dm úgy gondolja, hogy négylépcsős környezetvédelmi stratégiájának követésével jó úton jár. Ennek elemei: az életcikluselemzés, a negatív hatások elkerülése, csökkentése, valamint környezeti értékek létrehozása.
Csomagolási stratégia: „hulladékmentes” megoldások
A dm-márkás termékek esetében fontos irányelv, hogy csak annyi anyagot használjanak, amennyi a termék védelméhez mindenképpen szükséges. A műanyag csomagolások területén a felhasznált anyagmennyiséget 2023-ban közel 30 százalékkal csökkentették 2018-hoz képest (a forgalmi adatok figyelembevételével). Emellett 2023 végén a dm-márkás termékek csomagolásában a felhasznált műanyag 43 százaléka újrahasznosított anyagból készült. „Annak érdekében, hogy a jövőben elegendő újrahasznosítható anyag álljon rendelkezésre, folyamatosan növeljük a dm-márkás termékcsomagolások újrahasznosíthatóságát” – fűzte hozzá Józsa Mariann, a dm beszerzésért felelős cégvezetője.
A dm innovatív megoldásokban is gondolkodik: szakmai partnere, a LanzaTech újrahasznosítja az ipari hulladékgázokból, például acélgyártásból származó CO₂-t, és bioetanollá alakítja. Ezt aztán műanyag előállítására használják fel: a Denkmit Ultra Sensitive mosogatószer csomagolásának körülbelül egyharmada például ebből az újrahasznosított CO₂-ból származik (mennyiségi kompenzáció alkalmazásával*).
A dm legtöbb gyártó partnere már aláírta a cég fenntarthatósági kódexét
A dm fenntarthatósági kódexének aláírásával a partnerek készek vállalni a dm-márkás termékek fenntarthatósági stratégiájának megvalósítását, és biztosítják a kritikus nyersanyagok fenntartható eredetének nyomon követhetőségét. Ezidáig a dm-márkás termékek gyártóinak 94 százaléka írta alá a kódexet.
„A dm-nél nyíltan kiállunk az emberi jogok fontossága mellett: vállaljuk a felelősséget az értékláncunk távolabbi pontjai dolgozó emberekért is. Kockázatkezelési rendszert alkalmazva teszünk meg mindent az emberi jogok és a környezeti felelősségvállalás előmozdításáért”
– hangsúlyozta Józsa Mariann cégvezető.
Széles bio szortimenttel a tudatosabb döntésekért
A jelentés kiemelten foglalkozik a szortimenttel is, ahol folyamatosan bővítik a fenntarthatóbb termékalternatívák számát. A dmBio szortimentben például mintegy 650 terméket kínál a dm a vásárlóknak, ezzel a dmBio a leggyorsabban bővülő dm-márka. A termékek 100 százaléka rendelkezik az EU ökológiai logójával; a dm-csoport egészét tekintve az élelmiszer-értékesítés 81 százalékát a dmBio termékek teszik ki. A dmBio-nál egészen az alapanyagok forrásáig nyomon követjük az átláthatóságot és a társadalmi felelősségvállalási normák betartását.
Link a fenntarthatósági jelentéshez: dm-fenntarthatosagijelentes.hu
* A mennyiségkiegyenlítés a tömegmérleg módszer eredménye. A termékek gyártásához szükséges hagyományosan előállított alapanyagmennyiségeket és a tanúsított, fenntartható módon előállított alapanyagmennyiségeket összekeverés előtt pontosan mérik és dokumentálják. A tömegmérleg módszere leegyszerűsíti a gyártási folyamatokat, de összességében továbbra is biztosítja a fenntartható nyersanyagokkal kapcsolatos információk helyességét.
Kapcsolódó cikkeink
A jövő íze, csomagolása, ritmusa – innovációs térkép 2025-re
Új korszak küszöbén áll az FMCG-piac: a globális gazdasági nyomás…
Tovább olvasom >Tatayoyo – Trópusi ízvilágú paprika
A Tatayoyo paprika számos újdonsággal és termékelőnnyel rendelkezik, amelyek hozzájárulnak…
Tovább olvasom >Dr. Kozák Tamás: „A magas inflációnak hosszú az árnyéka”
A 2024-es év gazdasági folyamatai érzékenyen érintették a hazai kiskereskedelmi…
Tovább olvasom >További cikkeink
GKI: Távol még az árstabilitás – idén 4,3%-os árindex várható
2025 májusában a KSH 4,4%-os fogyasztói árindex emelkedésről számolt be,…
Tovább olvasom >Coca-Cola HBC Magyarország: 22 millió forintnyi támogatás a hazai bartenderszakmának
A Coca-Cola HBC Magyarország 2025-ben 6 millió forinttal, az elmúlt…
Tovább olvasom >Két új felsővezető a Rossmann-nál
A Rossmann Magyarország felsővezetői csapatának bővítésével új lendületet kap a…
Tovább olvasom >