A családi vállalatok soha nem látott mértékben fektetnek hangsúlyt az innovációra
Az innováció vezető szerepet kap a családi vállalkozások életében a K&H innovációs indexének első féléves adatai szerint. Az elmúlt félévben valósággal kilőtt a mutató és az index történetének legmagasabb értékét produkálta a jelenlegi 35 pontjával, ami az előző félévhez képest 12 pontos emelkedést jelent. Mindez különösen annak fényében jelentős, hogy a nem családi vállalkozások esetében nagyobb csökkenés mutatkozik az előző mérési ciklushoz képest, 5 pontos mérséklődéssel mindössze 24 pontot mért a kutatás.
A K&H innovációs indexe félévente vizsgálja meg a 300 millió forintot meghaladó árbevételű magyarországi vállalkozások innovációra való hajlandóságát és törekvéseit, amelyben külön szerepet kapnak a családi vállalatok. A kutatás négy témakör mentén vizsgálja az adatokat: megvalósult-, tervezett- és digitális innovációra, valamint innovációs stratégiára. Az adatokból látható, hogy a családi vállalatok körében mind a négy területen legalább 10 ponttal megugrottak az értékek az elmúlt fél évben, de a legkiemelkedőbb a digitális innováció: e területen 15 pontos emelkedést mért a kutatás, elérve a 42 pontot, míg a nem családi vállalatok stagnálnak 34 ponton.
„A K&H vállalati portfóliójának mintegy felét adják a családi vállalkozások, ezért örömteli látni, hogy ők is egyre jobban felismerik az innováció jelentőségét, hiszen a jelenlegi turbulens gazdasági helyzetben ez akár a túlélés záloga is lehet számukra. Különösen fontos terület a digitális innováció, mert a digitalizációba való beruházással jelentős költségeket tudnak ezek a vállalatok megtakarítani, miközben optimalizálják működésüket, így nemcsak most, a jövőben is hatékonyabban fognak működni. Az elmúlt négy évben többnyire együtt mozogtak az értékek a családi és nem családi vállalatok esetében, utóbbiak kicsit fontosabbnak is tartották ezt a területet, az elmúlt félévben azonban jócskán szétnyílt az olló”
– értékelt Ékes Ákos, a K&H családi vállalatok központjának vezetője.
A betervezett, de még megvalósításra váró innovációk esetében van a legnagyobb eltérés a családi és nem családi tulajdonú cégek esetében, itt 13 pontos különbség van a két szegmens alindexének értékei között. Érdekesség, hogy míg az előbbiek esetében növekvő tendencia látható, utóbbiak esetében jelentős, 5 pontot meghaladó csökkenést mért a kutatás. A már megvalósított innovációs beruházások esetében is hasonló a helyzet, a családi vállalatok esetében 10 pontos növekedés látható, így jelenleg 34 ponton áll a mutató, míg a nem családi cégeknél 8 pontos bezuhanással 23 ponton.
Az innovációs stratégia fontossága az elmúlt félévben a nem családi cégek esetében nem változott (35 pont), azonban a családi vállalkozások esetében tíz ponttal emelkedett ennek a jelentősége, így elérte a 40 pontot. Ez azt jelenti, hogy javult a cégvezetők fejében saját vállalatuk innovativitásának megítélése, valamint növekedni tudott az írott innovációs stratégia szerepe is ezeknél a vállalatoknál. „Az innovációs stratégia megléte kulcsfontosságú egy vállalat életében, hogy egy szisztematikus, folyamatos fejlődést tudjon produkálni – állapítja meg a kutatás. Válaszadáskor a cégvezetők összevetik a vállalatuk elmúlt két évében megvalósult innovációkat az előttük álló két évre tervezettel, hogy egy általánosabb képet tudjanak adni arról, hogy a cég életében az innováció mennyire valósul meg az erre kialakított stratégia mentén. A tíz pontos emelkedés és stratégiai alapokon nyugvó fejlesztések térhódítása üdvözlendő jelenség a családi vállalatok körében” – tette hozzá a szakember.
Kapcsolódó cikkeink
AI és fenntarthatóság lehetnek a középvállalatok kitörési pontjai a bizonytalanság idején
A Grant Thornton International Business Report (IBR) legfrissebb adatai szerint…
Tovább olvasom >AI és SEO: Forradalmi változás küszöbén állnak a kkv-k
A legfrissebb, 2025-ös Previsible AI Traffic Report szerint öt hónap…
Tovább olvasom >Ketchup alapú gyümölcsturmixot dob piacra a Heinz és a Smoothie King az USA-ban
Meghökkentő együttműködéssel rukkolt elő a Heinz és a világ vezető…
Tovább olvasom >További cikkeink
62 700 vásárlás – minden korábbi rekord megdőlt az ALDI Sziget-boltjában
Immár nyolcadik alkalommal települt ki az ALDI a Sziget Fesztiválra…
Tovább olvasom >A Minecraft világa megelevenedik a SPAR áruházaiban
A világ egyik legismertebb és legkedveltebb videojátékának karakterei – köztük…
Tovább olvasom >Agrárminisztérium: a nemzeti kormányra mindig számíthatnak a magyar gazdák
A kormány egyik legfontosabb szövetségesei a magyar gazdák, ezért a…
Tovább olvasom >