A családi vállalatok soha nem látott mértékben fektetnek hangsúlyt az innovációra
Az innováció vezető szerepet kap a családi vállalkozások életében a K&H innovációs indexének első féléves adatai szerint. Az elmúlt félévben valósággal kilőtt a mutató és az index történetének legmagasabb értékét produkálta a jelenlegi 35 pontjával, ami az előző félévhez képest 12 pontos emelkedést jelent. Mindez különösen annak fényében jelentős, hogy a nem családi vállalkozások esetében nagyobb csökkenés mutatkozik az előző mérési ciklushoz képest, 5 pontos mérséklődéssel mindössze 24 pontot mért a kutatás.
A K&H innovációs indexe félévente vizsgálja meg a 300 millió forintot meghaladó árbevételű magyarországi vállalkozások innovációra való hajlandóságát és törekvéseit, amelyben külön szerepet kapnak a családi vállalatok. A kutatás négy témakör mentén vizsgálja az adatokat: megvalósult-, tervezett- és digitális innovációra, valamint innovációs stratégiára. Az adatokból látható, hogy a családi vállalatok körében mind a négy területen legalább 10 ponttal megugrottak az értékek az elmúlt fél évben, de a legkiemelkedőbb a digitális innováció: e területen 15 pontos emelkedést mért a kutatás, elérve a 42 pontot, míg a nem családi vállalatok stagnálnak 34 ponton.
„A K&H vállalati portfóliójának mintegy felét adják a családi vállalkozások, ezért örömteli látni, hogy ők is egyre jobban felismerik az innováció jelentőségét, hiszen a jelenlegi turbulens gazdasági helyzetben ez akár a túlélés záloga is lehet számukra. Különösen fontos terület a digitális innováció, mert a digitalizációba való beruházással jelentős költségeket tudnak ezek a vállalatok megtakarítani, miközben optimalizálják működésüket, így nemcsak most, a jövőben is hatékonyabban fognak működni. Az elmúlt négy évben többnyire együtt mozogtak az értékek a családi és nem családi vállalatok esetében, utóbbiak kicsit fontosabbnak is tartották ezt a területet, az elmúlt félévben azonban jócskán szétnyílt az olló”
– értékelt Ékes Ákos, a K&H családi vállalatok központjának vezetője.
A betervezett, de még megvalósításra váró innovációk esetében van a legnagyobb eltérés a családi és nem családi tulajdonú cégek esetében, itt 13 pontos különbség van a két szegmens alindexének értékei között. Érdekesség, hogy míg az előbbiek esetében növekvő tendencia látható, utóbbiak esetében jelentős, 5 pontot meghaladó csökkenést mért a kutatás. A már megvalósított innovációs beruházások esetében is hasonló a helyzet, a családi vállalatok esetében 10 pontos növekedés látható, így jelenleg 34 ponton áll a mutató, míg a nem családi cégeknél 8 pontos bezuhanással 23 ponton.
Az innovációs stratégia fontossága az elmúlt félévben a nem családi cégek esetében nem változott (35 pont), azonban a családi vállalkozások esetében tíz ponttal emelkedett ennek a jelentősége, így elérte a 40 pontot. Ez azt jelenti, hogy javult a cégvezetők fejében saját vállalatuk innovativitásának megítélése, valamint növekedni tudott az írott innovációs stratégia szerepe is ezeknél a vállalatoknál. „Az innovációs stratégia megléte kulcsfontosságú egy vállalat életében, hogy egy szisztematikus, folyamatos fejlődést tudjon produkálni – állapítja meg a kutatás. Válaszadáskor a cégvezetők összevetik a vállalatuk elmúlt két évében megvalósult innovációkat az előttük álló két évre tervezettel, hogy egy általánosabb képet tudjanak adni arról, hogy a cég életében az innováció mennyire valósul meg az erre kialakított stratégia mentén. A tíz pontos emelkedés és stratégiai alapokon nyugvó fejlesztések térhódítása üdvözlendő jelenség a családi vállalatok körében” – tette hozzá a szakember.
Kapcsolódó cikkeink
Fejlesztésben látják a jövőt a hazai KKV-k
A cégek döntő többsége vágyik rá, és tervez a technológiai…
Tovább olvasom >Több mint ezer vállalkozás kapta meg a „Minden vállalkozásnak legyen saját honlapja” vouchert
Újabb siker a Demján Sándor Programban: az ezredik vállalkozás is…
Tovább olvasom >Rekordév a Széchenyi Kártya Programban – A KAVOSZ stabilitást és lendületet hozott a kkv-szektornak
A hazai mikro-, kis- és középvállalkozások (kkv-k) finanszírozásában továbbra is…
Tovább olvasom >További cikkeink
Megérkezett az OKSZ kommentár a májusi kiskereskedelmi adathoz
A májusi kiskereskedelmi adatok újabb figyelmeztetést hordoznak: a kormányzat által…
Tovább olvasom >MBH gyorselemzés: Csökkent a kiskereskedelem lendülete májusban
A húsvéti költések után lassult a kiskereskedelmi forgalom bővülése májusban:…
Tovább olvasom >K&H Elemzői kommentár: A nagyobb lendületre vár a kiskereskedelem
A május elég rosszul alakult a boltokban, különösen az élelmiszerüzletekben,…
Tovább olvasom >