A családi cégek vezetőinek háromnegyede a tulajdonlás megtartásával tervezi a generációváltást
A családi vállalkozások tulajdonosainak mindössze 18 százaléka gondolkodik a cégeladáson a vállalatnál történő generációváltás formájaként – derült ki a BDO Magyarország és az Opten közös hiánypótló felmérése szerint. A legtöbben (47%) családtagnak adnák át a vezetést, és amennyiben végül mégis külső vezető megbízására kerülne sor, a teljes körű ügyvezetéssel mindössze a tulajdonosok 22 százaléka bízna meg kívülről jött szakembert.
A hazai családi vállalkozások jelentős része generációváltás előtt áll: a 90-es években indult cégek többségének élén álló személyek életkora immár a nyugdíjkorhatár felett jár. További jelentős csoportot alkotnak azok a középkorú vállalkozók, akik a sikeres vállalkozásukból kiszállva váltani szeretnének, learatva egyben eddigi munkájuk gyümölcsét.
A generációváltás azonban a tapasztalatok szerint igen nehézkesen zajlik, melynek okait, valamint a tulajdonosoknak a cégátadáshoz fűződő terveit és preferenciáit most a BDO Magyarország és az Opten mérte fel közel 200 családi vállalkozás megkérdezésével. Ezek túlnyomó részében (84%) a cégvezetői feladatokat maga a tulajdonos gyakorolja.
Ha eljön az ideje, a tulajdonosok 74 százaléka jelenlegi elképzelése szerint a tulajdonlás megtartásával szeretné átadni a cégvezetést: 47 százaléknyian családtagnak, 17 százaléknyian cégen belüli, míg 10 százaléknyian külső vezető szakembernek. Mindössze 18 százalék azok aránya, akik a cég eladásában gondolkodnak.
Kapcsolódó cikkeink
Vállalkozások válsága vagy birodalmak kora?
2024-ben mindössze 24 ezer új társas vállalkozás indult Magyarországon, ami…
Tovább olvasom >Fordulat 2024 – Aktív egyéni vállalkozók térnyerése
Az egyéni vállalkozások száma 2024-ben dinamikusan növekedett, miközben a társas…
Tovább olvasom >Cégtrend 2024. évi: 11 ezerrel kevesebb cég: a 2024-es cégtrendek számokban
A működő társas vállalkozások száma 11 ezerrel csökkent 2024 végére.…
Tovább olvasom >További cikkeink
Trendforduló a fiatalok körében: másképp gondol az alkoholmentes italokra a Z generáció
Beérni látszanak a felelős alkoholfogyasztás érdekében tett erőfeszítések: a HEINEKEN…
Tovább olvasom >Az IKEA új Mobil Átvételi Pontjai közelebb hozzák az otthon kényelmét
Újabb lépést tett az IKEA annak érdekében, hogy a vásárlók…
Tovább olvasom >A Munch-ba olvad Románia legnagyobb ételmentő platformja, így már közel hatezer partnertől lehet ételt menteni
A cseh versenytárs felvásárlása után, Romániában is folytatja a stratégiáját…
Tovább olvasom >