A COVID-19 hatása az élelmiszeriparra
A koronavírus-járvány mindannyiunk életére és szokásaira hatást gyakorolt. Az élelmiszeripar komoly kihívásoknak nézett elé, hogy biztosítani tudja az ellátást. A Food Industry Executive felmérésében arra volt kíváncsi, mit tapasztaltak az élelmiszercégek a járvány alatt. A kirajzolódó kép tele van nehézségekkel, ám okot ad optimizmusra is.
A felmérésben 324 válaszadó szólalt meg a teljes élelmiszeripari palettáról. A két legnagyobb csoportot a csomagoló- és / vagy feldolgozócégek (27,5%) és a felszerelést biztosító vállalatok (23,8%) alkották.
Kihívás kihívás hátán
A feldolgozó-/ csomagolócégek számára a legnagyobb kihívást a munkaerővel kapcsolatos problémák (41%) jelentették, hiszen a munkavállalók féltették az egészségüket és meg kellett oldani a dolgozók védőfelszerelésének biztosítását, illetve kiestek a munkából az idősek és az egészségügyi gondokkal küzdők. Komoly gondok adódtak a sales és marketing (23%), valamint az ellátási lánc (16%) területein is. Előbbinél megszűntek az új sales-hívások, a gyártási kapacitás veszteséget szenvedett a távolságtartás és az új higiéniai előírások miatt, s sokat változtak a fogyasztói szokások is. Utóbbinál az üzletek a Q1-Q2-időszakban saját ellátási lánc-problémáikkal voltak elfoglalva, így nem akartak új termékeket behozni a rendszerbe, ráadásul a változó fogyasztói igények nagyobb befektetési kockázatot jelentettek.
A felszereléseket és szolgáltatásokat biztosító szektor számára a legnagyobb kihívást a csökkenő eladási számok jelentették, főleg az utazások leállása (35%), valamint a munkaerőproblémák (20%) és az elhalasztott vagy törölt projektek (9%) miatt.
A feldolgozó- és csomagolócégek úgy vélik, hogy a COVID-19 jövedéki hatása várhatóan kicsi lesz az év végéig. A felszereléseket és szolgáltatásokat biztosító szektor igen jelentős negatív hatást érzékelt a Q2-ben, és csak az év vége felé reménykedik bizonyos fokú felépülésben.
A feldolgozó és csomagolócégek 52%-a számolt be kevesebb igényről az élelmiszerszolgáltató csatornák gyengülése miatt. A vállalatok majdnem ¾-e nyilatkozott úgy, hogy a járvány miatt megváltoztatták üzleti stratégiájukat vagy működésüket. A leggyakoribb változások három területre fókuszáltak: a legfontosabb termékekre, a retailcsatorna erősítésére és a munkavállalók egészségének védelmére. A cégek problémaként említették az ellátási láncok nehézségeit, a munkaerőhiányt és a magas költségeket. Az ellátószektor majdnem fele (44%) mondta azt, hogy vásárlóik jóval kevesebb pénzt költöttek.
Távmunka és elbocsájtások
A legtöbb válaszadó cégnél nem volt elbocsájtás, s olyanok is akadtak, akik a meglévők mellé további dolgozókat vettek fel a járvány idején. Gyakran előfordult, hogy a munkavállalóknak csak heti 1-2 napot kellett bejárniuk. A válaszadók 85 %-a válaszolt úgy, hogy alkalmazottainak legalább egy része távmunkára váltott. A távmunkának köszönhetően az egyes kommunikációs platformok, például a Zoom vagy a Microsoft Teams rendkívül népszerűek lettek.
A kihívások ellenére az élelmiszeripar optimista maradt: a felmérésben részt vevők több mint fele gondolja úgy, hogy cége a járványt követően erősebb lesz, mint valaha.
Kapcsolódó cikkeink
KSH: Az élelmiszeripar értékesítési árai 0,9 százalékkal emelkedtek
Szeptemberben az ipari termelői árak átlagosan 0,9 százalékkal magasabbak voltak…
Tovább olvasom >A magyar húsipar kihívásai és teljesítménye 2023-ban
A 2023-as év a magyar élelmiszeripar számára jelentős kihívásokkal telt,…
Tovább olvasom >Világpiaci kitekintés: gabonapiaci előrejelzés 2024 október
A FAO (Food and Agriculture Organization) legutóbbi, októberi előrejelzése alapján…
Tovább olvasom >További cikkeink
Paradigmaváltás küszöbén az élelmezésben – A Lánchíd Klub szeptemberi ülésének vendége volt: Szöllősi Réka élelmiszer-politikai szakértő
Hátrányból indulunk! Egy globális paradigmaváltás küszöbén állunk! 2030-ig a G20…
Tovább olvasom >Elismerték a gabona és olajosnövény termesztés új ÜHG-kibocsátási értékeit
2023-ban kérte fel az Európai Bizottság a tagállamokat, hogy nyújtsanak…
Tovább olvasom >Tovább mélyül a Zalando és az OpenAI együttműködése
A Zalando negyedéves árbevétele 3,6 %-kal 2,8 milliárd euróra nőtt. A…
Tovább olvasom >