A COVID-19 hatása az élelmiszeriparra
A koronavírus-járvány mindannyiunk életére és szokásaira hatást gyakorolt. Az élelmiszeripar komoly kihívásoknak nézett elé, hogy biztosítani tudja az ellátást. A Food Industry Executive felmérésében arra volt kíváncsi, mit tapasztaltak az élelmiszercégek a járvány alatt. A kirajzolódó kép tele van nehézségekkel, ám okot ad optimizmusra is.
A felmérésben 324 válaszadó szólalt meg a teljes élelmiszeripari palettáról. A két legnagyobb csoportot a csomagoló- és / vagy feldolgozócégek (27,5%) és a felszerelést biztosító vállalatok (23,8%) alkották.
Kihívás kihívás hátán
A feldolgozó-/ csomagolócégek számára a legnagyobb kihívást a munkaerővel kapcsolatos problémák (41%) jelentették, hiszen a munkavállalók féltették az egészségüket és meg kellett oldani a dolgozók védőfelszerelésének biztosítását, illetve kiestek a munkából az idősek és az egészségügyi gondokkal küzdők. Komoly gondok adódtak a sales és marketing (23%), valamint az ellátási lánc (16%) területein is. Előbbinél megszűntek az új sales-hívások, a gyártási kapacitás veszteséget szenvedett a távolságtartás és az új higiéniai előírások miatt, s sokat változtak a fogyasztói szokások is. Utóbbinál az üzletek a Q1-Q2-időszakban saját ellátási lánc-problémáikkal voltak elfoglalva, így nem akartak új termékeket behozni a rendszerbe, ráadásul a változó fogyasztói igények nagyobb befektetési kockázatot jelentettek.
A felszereléseket és szolgáltatásokat biztosító szektor számára a legnagyobb kihívást a csökkenő eladási számok jelentették, főleg az utazások leállása (35%), valamint a munkaerőproblémák (20%) és az elhalasztott vagy törölt projektek (9%) miatt.
![](https://trademagazin.cdn.webgarden.io/wp-content/uploads/2020/06/shutterstock_441092656-300x150.jpg)
Sok volt a megoldandó probléma
A feldolgozó- és csomagolócégek úgy vélik, hogy a COVID-19 jövedéki hatása várhatóan kicsi lesz az év végéig. A felszereléseket és szolgáltatásokat biztosító szektor igen jelentős negatív hatást érzékelt a Q2-ben, és csak az év vége felé reménykedik bizonyos fokú felépülésben.
A feldolgozó és csomagolócégek 52%-a számolt be kevesebb igényről az élelmiszerszolgáltató csatornák gyengülése miatt. A vállalatok majdnem ¾-e nyilatkozott úgy, hogy a járvány miatt megváltoztatták üzleti stratégiájukat vagy működésüket. A leggyakoribb változások három területre fókuszáltak: a legfontosabb termékekre, a retailcsatorna erősítésére és a munkavállalók egészségének védelmére. A cégek problémaként említették az ellátási láncok nehézségeit, a munkaerőhiányt és a magas költségeket. Az ellátószektor majdnem fele (44%) mondta azt, hogy vásárlóik jóval kevesebb pénzt költöttek.
![](https://trademagazin.cdn.webgarden.io/wp-content/uploads/2020/06/elelmiszer-300x173.jpg)
Alkalmazkodni az újhoz
Távmunka és elbocsájtások
A legtöbb válaszadó cégnél nem volt elbocsájtás, s olyanok is akadtak, akik a meglévők mellé további dolgozókat vettek fel a járvány idején. Gyakran előfordult, hogy a munkavállalóknak csak heti 1-2 napot kellett bejárniuk. A válaszadók 85 %-a válaszolt úgy, hogy alkalmazottainak legalább egy része távmunkára váltott. A távmunkának köszönhetően az egyes kommunikációs platformok, például a Zoom vagy a Microsoft Teams rendkívül népszerűek lettek.
A kihívások ellenére az élelmiszeripar optimista maradt: a felmérésben részt vevők több mint fele gondolja úgy, hogy cége a járványt követően erősebb lesz, mint valaha.
Kapcsolódó cikkeink
KSH: az ipari termelés 5,3 százalékkal mérséklődött 2024 decemberében
Az ipari termelés volumene 2024 decemberében 5,3, munkanaphatástól megtisztítva 6,4…
Tovább olvasom >Az élelmiszeripar jövője a fiatalok kezében van
Az élelmiszerbiztonság és -minőség nem csupán az agrárium, hanem a…
Tovább olvasom >KSH: az élelmiszeripar értékesítési árai 4,5 százalékkal emelkedtek
2024 decemberében az ipari termelői árak átlagosan 9,0 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >További cikkeink
Enyhe visszaesést mutat a januári Beszerzési Menedzser Index
A Magyar Logisztikai, Beszerzési és Készletezési Társaság (MLBKT) friss jelentése…
Tovább olvasom >Európai Vásárlóerő 2024: Magyarország a 30. helyen
A GfK elemzése szerint 2024-ben az európai lakosság egy főre…
Tovább olvasom >SAP: Az unalom a márka halála
Elhagyja az unalmassá váló márkákat a Z generáció tagjainak csaknem…
Tovább olvasom >