A COVID-19 hatása az élelmiszeriparra
A koronavírus-járvány mindannyiunk életére és szokásaira hatást gyakorolt. Az élelmiszeripar komoly kihívásoknak nézett elé, hogy biztosítani tudja az ellátást. A Food Industry Executive felmérésében arra volt kíváncsi, mit tapasztaltak az élelmiszercégek a járvány alatt. A kirajzolódó kép tele van nehézségekkel, ám okot ad optimizmusra is.
A felmérésben 324 válaszadó szólalt meg a teljes élelmiszeripari palettáról. A két legnagyobb csoportot a csomagoló- és / vagy feldolgozócégek (27,5%) és a felszerelést biztosító vállalatok (23,8%) alkották.
Kihívás kihívás hátán
A feldolgozó-/ csomagolócégek számára a legnagyobb kihívást a munkaerővel kapcsolatos problémák (41%) jelentették, hiszen a munkavállalók féltették az egészségüket és meg kellett oldani a dolgozók védőfelszerelésének biztosítását, illetve kiestek a munkából az idősek és az egészségügyi gondokkal küzdők. Komoly gondok adódtak a sales és marketing (23%), valamint az ellátási lánc (16%) területein is. Előbbinél megszűntek az új sales-hívások, a gyártási kapacitás veszteséget szenvedett a távolságtartás és az új higiéniai előírások miatt, s sokat változtak a fogyasztói szokások is. Utóbbinál az üzletek a Q1-Q2-időszakban saját ellátási lánc-problémáikkal voltak elfoglalva, így nem akartak új termékeket behozni a rendszerbe, ráadásul a változó fogyasztói igények nagyobb befektetési kockázatot jelentettek.
A felszereléseket és szolgáltatásokat biztosító szektor számára a legnagyobb kihívást a csökkenő eladási számok jelentették, főleg az utazások leállása (35%), valamint a munkaerőproblémák (20%) és az elhalasztott vagy törölt projektek (9%) miatt.

Sok volt a megoldandó probléma
A feldolgozó- és csomagolócégek úgy vélik, hogy a COVID-19 jövedéki hatása várhatóan kicsi lesz az év végéig. A felszereléseket és szolgáltatásokat biztosító szektor igen jelentős negatív hatást érzékelt a Q2-ben, és csak az év vége felé reménykedik bizonyos fokú felépülésben.
A feldolgozó és csomagolócégek 52%-a számolt be kevesebb igényről az élelmiszerszolgáltató csatornák gyengülése miatt. A vállalatok majdnem ¾-e nyilatkozott úgy, hogy a járvány miatt megváltoztatták üzleti stratégiájukat vagy működésüket. A leggyakoribb változások három területre fókuszáltak: a legfontosabb termékekre, a retailcsatorna erősítésére és a munkavállalók egészségének védelmére. A cégek problémaként említették az ellátási láncok nehézségeit, a munkaerőhiányt és a magas költségeket. Az ellátószektor majdnem fele (44%) mondta azt, hogy vásárlóik jóval kevesebb pénzt költöttek.

Alkalmazkodni az újhoz
Távmunka és elbocsájtások
A legtöbb válaszadó cégnél nem volt elbocsájtás, s olyanok is akadtak, akik a meglévők mellé további dolgozókat vettek fel a járvány idején. Gyakran előfordult, hogy a munkavállalóknak csak heti 1-2 napot kellett bejárniuk. A válaszadók 85 %-a válaszolt úgy, hogy alkalmazottainak legalább egy része távmunkára váltott. A távmunkának köszönhetően az egyes kommunikációs platformok, például a Zoom vagy a Microsoft Teams rendkívül népszerűek lettek.
A kihívások ellenére az élelmiszeripar optimista maradt: a felmérésben részt vevők több mint fele gondolja úgy, hogy cége a járványt követően erősebb lesz, mint valaha.
Kapcsolódó cikkeink
Az Agrárkamara az általános iskolások számára idén is szervez pályaorientációs táborokat
Az agrárszakmák népszerűsítése érdekében idén is ingyenes pályaorientációs táborokat szervez…
Tovább olvasom >KSH: stagnált az ipari termelés márciusban
2025 márciusában az ipari termelés volumene az előző év azonos…
Tovább olvasom >KSH: stagnált az ipari termelés márciusban
2025 márciusában az ipari termelés volumene az előző év azonos…
Tovább olvasom >További cikkeink
Orbán Viktor: az árréscsökkentést új termékekre is be fogjuk vezetni, ha szükséges
Az árrésszabályozást fenn kell tartani, mert az indokolatlan áremelésekkel szemben…
Tovább olvasom >Egészséges, rostban és fehérjében gazdag húskészítményeket fejlesztettek ki Debrecenben
Új, egészségvédő, rostban és fehérjében gazdag, egyedi bioaktív hatóanyagokat tartalmazó…
Tovább olvasom >A német kiskereskedelmi forgalom csökkent áprilisban havi szinten
Németországban reálértéken 1,1 százalékkal csökkent a kiskereskedelmi forgalom áprilisban havi…
Tovább olvasom >