A Coop az év franchise rendszere
A Co-op Hungary Zrt. nyerte el a Magyar Franchise Szövetség rangos szakmai díját: az üzletlánc lett 2007-ben az év franchise rendszere. Murányi Lászlóval, a Co-op Hungary Zrt. vezérigazgatójával a miértekről beszélgettünk: arra voltunk kíváncsiak, mi kellett ehhez a sikerhez. Mint megtudtuk, nyolc év és rengeteg munka. Ha pedig ki lehet emelni valamit mindebből, akkor az a jó értelemben vett központi irányítás.– Mindenekelőtt gratulálunk a rangos elismeréshez! A Coop már régóta alkalmazza a franchise formát. Mennyire volt rögös a díjig vezető út?
– Nyolc évvel ezelőtt, 2000-ben kezdtük el kiépíteni saját franchise rendszerünket, amit két évvel később indítottunk el. A Co-op Hungary Zrt. a tulajdonosa a Coop franchise rendszernek és a Coop-logóknak is. A díj mégis általános elismerés, ami rendszerünk egészének jár, hiszen a Coop-hálózat a maga több mint háromezer boltjával és hétszáz vállalkozójával egy hatalmas franchise rendszer.
– Mit jelent pontosan önöknél a franchise?
– Közös az üzletpolitika, de minden egység önállóan működik. A logónkat minden bolt – amelyek külső és belső megjelenése egységes, hiszen az összkép és az összhatás is nagyon fontos – használhatja.
– A közös üzletpolitika egyszerűnek tűnő fogalom, amelynek tartalma mégis mindig nagyon bonyolult, összetett. Önöknél mit takar?
– Először is tényleg közös üzletpolitikát, mindenekelőtt standardizált választékot, amely természetesen az egyes boltok mérete szerint változhat. A kínálatot negyedévente központilag és mindig a piaci igényeknek megfelelően állítjuk össze, a lehető legversenyképesebb árakkal. Ehhez szorosan kapcsolódik a választék kihelyezése is, amit nem bízunk a véletlenre. Szintén központilag alakítjuk ki a polcképet, amihez az egységeknek tartani kell magukat. Így a vevőink ugyanazt a választékot ugyanolyan elrendezésben találják meg mindenhol. Ehhez szintén közös reklám- és marketingpolitikát rendelünk. A vásárlásnövelő promóció szervezése országos szintű: versenyképes kínálatunkat akciós kínálattal is fűszerezzük, és az egészet bemutató akciós újsággal, ha úgy tetszik szórólappal is megtámogatjuk.
– Többször kiemelte a jó értelemben vett központi irányítás fontosságát. Itt véget ér a felsorolás, vagy van még olyan terület, amit csak így lehet irányítani?
– Ilyen a márkatermék-politikánk is. Központilag szervezzük a saját márkás termékek beszerzését, gyártását. Itt mindig arra törekszünk, hogy jó minőséget kínáljunk jó áron. Számunkra nagyon fontos a jó ár-érték arány. E termékek forgalma jelentős, nem véletlen, hogy több mint hétszáz Coop márkával ellátott cikket kínálunk vásárlóinknak. De közös az oktatási rendszerünk is. Franchise partnereinknek, legyenek azok bolttulajdonosok vagy bolti dolgozók, vezetők, rendszeresen, minimum évi egy alkalommal és mindig változó tartalommal olyan oktatásokat szervezünk, ahol megismerkedhetnek a legújabb kereskedelmi trendekkel, rendszerekkel. És természetesen a franchise fogalmának és gyakorlatának elmélyítésével.
– Mindezt hogyan látják át? Azaz milyen az informatikai rendszerük?
– Természetesen és alapvetően az is központi. Komolyabban, aki csatlakozik a Coop hálózatához, annak lehetősége van egy központi integrált számítógépes rendszer megvásárlására. Ami nagyban megkönnyíti mindenki, tehát a központ és az adott bolt munkáját is.
– Felsorolását a disztribúció tenné tökéletessé, feltételezem, az is központi irányítás alatt fut.
– A logisztikai hátérrel együtt. Itt annyi a különbség, hogy boltjainkat hat régiós központon keresztül látjuk el áruval. És a disztribúció valóban az egységekig terjed.
– Úgy tűnik, mindent tökélyre fejlesztettek. Kell vagy kellhet még valami ezen kívül egy franchise díj elnyeréséhez?
– Pontosan nem tudom, de azt igen, hogy nálunk nem csak az árubeszerzés, a logisztika és disztribúció vagy az informatikai rendszer területén működik a franchise. Mi ha nem is éppen fordított, de mindenképpen más előjelű franchise rendszert is működtetünk a szolgáltatások területén, ami ránk, a Coopra, illetve tagjainkra érvényes. A költségcsökkentés szempontjából nagyon fontos a közös beszerzés, legyen szó gépjármű, telefon, bankkártya, boltberendezés vagy akár elektromos áram beszerzéséről, vásárlásáról. Biztos, hogy ez is kellett sikerünkhöz.
PNO
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Új napelemparkkal bővül a Nestlé szerencsi gyár
Jövő márciusban lép működésbe az az 1,5 GW éves teljesítményű…
Tovább olvasom >Már csak két hét: idén is több ezer Mikulás fut Budapest belvárosában
Elkezdődött a Mikulásfutások szezonja, a világ nagyvárosai, például Tokió, Liverpool,…
Tovább olvasom >K&H innovációs index: mélyponton a magyar vállalati innováció
A K&H innovációs index 2024 második félévi eredményei a hazai…
Tovább olvasom >