A Coop a Netpincér hátán lovagol
A Szolnok-Coop is belevágott a webáruházba. A Netpincéren keresztül. Szaporodnak az élelmiszeres webáruházak. A Reálból is kóstolgatnak. Az éves online élelmiszervásárlás már 150 milliárd felett járhat.
A járványidőszak egyik hozadéka volt a nagy felvásárlási rohamok közepette, hogy az élelmiszeres webáruházak egy idő után nem tudtak rendeléseket fogadni, mert a szállító járműveik számát nem tudták egyik pillanatról a másikra megdobni. Élelmiszert bármilyen járművel élelmiszerbiztonsági okok miatt nem lehet szállítani (szigorúak a hűtési és a tárolás, elkülönítés követelményei, a krumpli mellé sem lehet zsemlét tenni). Bár akadtak olyan webáruházak, akik szerződni tudtak erre alkalmas szállító csapattal, akik például korábban a vendéglátásban ügyködtek, vagy volt, aki taxiztatással próbálkozott. Időközben visszarendeződött az élelmiszeres piac, de a webértékesítés a jelzések szerint azért a korábbinál magasabb szinten mozog.
A webáruházak nagyon szeretnek titkolózni, ha például a toplistáikat bogarásszuk, azokról hiányzik a legfontosabb, melyiknek mennyi is volt a forgalma. A kizárólag webértékesítésben mozgók bevétele persze kiolvasható a mérlegükből, így azért következtetések a nagyságrendekre levonhatók. Az eMAG és az E-Digital pedig el is kotyogja időnként, mekkora is a piacuk (csaknem 100 milliárd a kettő). A statisztikából az összesen olvasható ki, ami 2019-ben 757 milliárd forint volt (ezek az itthon valamilyen módon bejelentett webáruházak). Tudott az is, hogy a járványidőszakban, márciusban, áprilisban másfélszeresére-kétszeresére ugrott a piac. Úgy persze, hogy közben sokat tolongtunk az élelmiszerboltokban, az iparcikkes boltok pedig kis sem nyithattak. Ebből következik, hogy ez az ütem a járványveszély gyengülésével és az újranyitásokkal együtt olvadozni fog.
De hogy ezen belül mennyi az élelmiszerek webes értékesítése, arról nincs pontos adat. Különféle felmérések alapján arra lehet következtetni, hogy a teljes webáruházi értékesítésen belül 2019-ben megközelíthette a 20%-ot, a 150 milliárd forintot. Ami a járványidőszakban tovább hízhatott. És azért tegyük hozzá, a teljes élelmiszerboltos piac 5 és fél ezer milliárd forint felett jár.
Egyre többen csapnak bele, most éppen az egyik legnagyobb COOP, de Reált is találunk
A G’Roby kezdte, a CBA, az Auchan és a Tesco folytatta, jött a Spar is, majd nemrégiben a kifli.hu, a nagyobb élelmiszeres webáruházak közül.
A G’Robynál azért egy pillanatra megállunk: 1992-ben alakult a cég, 1999-ben indította a házhoz szállítást és 2000-ben a webáruházát. A CBA prima.hu elérhetőségen fut, ők 2013-ban kezdtek, egy esztendőben a Tescoval, az Auchan 2016-ban, a Spar 2019-ben.
A Tesconál is meg kell állni egy pillanatra. Jelenleg a legkiterjedtebb saját kiszállítási hálózattal rendelkezik, az ország 214 különböző pontjáról kérhetnek házhoz szállítást az áruházlánc vásárlói. A többiek a saját járművel a fővárosban és Pest megyében vállalnak kiszállítást. A különféle toplistákon ugyanakkor a Tesco webáruháza az első tízben benne van, így kikövetkeztethető, hogy online forgalma tízmilliárdos nagyságrendű (vannak előtte és utána olyanok, akik csak a weben értékesítenek, mérlegadataikból bevételük kiolvasható, így a Tesco forgalma a kettő között lehetett valahol a legutóbbi besorolásban). Egy biztos: élelmiszerből ő a legnagyobb (vagy esetleg valaki más nagyot titkolózik).
A járványidőszakban egyébként a vendéglősök nagyon rákapcsoltak a házhoz szállításra, ami azért korábban is már ment, a pizzafutárok már városkép részeivé váltak, többen is ráálltak erre a pályára. Az élelmiszeres webpiac viszont bedugult a nagy felvásárlási rohamok közepette, mivel egy pizzát ki lehet szállítani kerékpárral is, de az élelmiszerek, főleg ha hűteni is kell, kényesebb portékák, így külön műfaj a szállítójármű megfelelő kialakítása. Nem is lehetett egyik pillanatról a másikra bővíteni a szállítóparkot, így maradt a hosszú rendelési idő, vagy akadt, aki átmenetileg nem is tudott rendelést fogadni. És korlátoztak is vásárlási mennyiséget (jusson a másiknak is alapon).
A Szolnok Coop egy hónapja a Netpincér rendszerében árusít online, ő a Coop lánc egy oszlopos tagja. Tehát nem önálló honlappal indított, hanem betársult egy működőbe. Igaz, az vendéglátós indíttatású, de így már csak volt. Szélesebb paletta, mindketten jól is járhatnak.
Találni webáruházat a Reál Hungária körében is. A Békés megyei realbolt.hu-t egy egyéni vállalkozó üzemelteti, aki Reál tagként egy vegyesboltot is működtet Békéscsabán. A weblapja pedig saját.
És találni számos kisebb élelmiszeres boltot, aki weben is kínál étekféleséget, ezért is kell óvatosan bánni a statisztikákkal, mivel a webáruházak számáról sincs nyilvános adat. De hát véletlenszerűen kiragadva ilyen a kifli.hu (akiről még nem tudni, milyen nagy), vagy a Royal Food (Dunakeszi), az abconline (Budapest), a netcsemege.hu (Budapest), a telekosar.hu (Debrecen), a pagonykozert.hu (Budapest), a tutiabc (Szeged), aki CBA tagvállakozás.
És ne feledjük a járványidőszakban felfuttatott online piactereket sem, ilyen a Nyíregyházi kosár, a Neked terem, az ittaSzezon, a Szatyorbolt, a Farmfutár, melyeket nemrégiben az Index gyűjtött csokorba.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Hogyan fognak az európaiak vásárolni az idei ünnepi szezonban?
A ShopFully és az Offerista Group az „Holiday Shopping Study…
Tovább olvasom >Az irodapiacon túlkínálat, a kiskereskedelmi ingatlanok és szállodák terén visszatérő kereslet várható 2025-ben
A magyar kereskedelmi ingatlanpiacot jelenleg a tranzakciószámok csökkenése és a…
Tovább olvasom >A 3,01 literes üdítőspalackok vitája: nem szándékos rendszerkerülés, hanem átmeneti megoldás
A magyar piacon megjelenő, 3,01 literes üdítőspalackok körüli vita kapcsán…
Tovább olvasom >