A chips árán jól látszik a kiskereskedelmet formáló árpolitika problematikája
A Pringles-chips árak drasztikus eltérése Magyarország és Spanyolország között az adózási rendszer és az áfakulcsok összetettségét tükrözi. A két ország közötti árkülönbségeknek nem csupán gazdasági, de adózási háttér is van, amelyek jelentős hatással vannak a kiskereskedelmi árakra és a végfelhasználók pénztárcájára.
A spanyol Mercadona árpolitikája alapján a Pringles-chips jelenleg 1,85 euróba kerül, ami 717 forintnak felel meg az aktuális euróárfolyamon. Ezzel szemben Magyarországon a jellemző bolti ár 1400 forint (3,6 euró), ami mintegy kétszerese a spanyol árnak. Ez az árkülönbség a magyar fogyasztók számára szembetűnő, és a háttérben az adórendszer és az áfakulcsok állnak – minderre a Vakmajom Facebook-oldal mutat rá.
A poszt szerint a magyar chipsárak 2022 előtt 800 forint körül mozogtak, majd ugrásszerűen emelkedtek. Ennek oka a chipsadó és a kiskereskedelmi különadó bevezetése volt, amelyek az adóterhek számottevő emelkedését hozták magukkal. A kiskereskedők számára az adóterhek növekedése komoly kihívást jelentett, hiszen a haszonkulcsuk jellemzően 2-4 százalék között mozog. A 4,5 százalékos kiskereskedelmi különadó tehát a teljes kereskedelmi hasznot elvette.
Az adók emelkedése mellett az áfa is szerepet játszik az árkülönbségben. Magyarország Európa egyik legmagasabb áfakulcsával rendelkezik, és ez a költségeket tovább emeli. Amikor az európai átlagban 2 euróba kerülő chipsért Magyarországon legalább 3-at, vagy többet kell fizetni, akkor a felár közvetlenül az államkasszába vándorol.
Ez a helyzet nem csak a chipspiacot érinti, hanem minden termékkört, és a fogyasztók vásárlási szokásait is befolyásolja. Az árkülönbségek miatt a magyar fogyasztók hajlamosak lehetnek más országokból származó termékeket beszerezni, ami a hazai gazdaságra is hatással lehet.
Összességében a chipsárak drasztikus emelkedése Magyarországon az adók és az áfakulcsok szoros következménye, és ez a fogyasztók pénztárcáját is érinti. Az államnak és a kiskereskedőknek egyaránt érdemes átgondolni az adórendszert és az áfakulcsokat annak érdekében, hogy azok ne terheljék túl a fogyasztókat és a kiskereskedőket, valamint ne erősítsék az importtermékek iránti keresletet.
Kapcsolódó cikkeink
A termék, amelynek saját vendingautomatája van – A nap képe
Persze sokan – minimum rovatunk kedvelői – tudják, nem ez…
Tovább olvasom >Eddigi legnagyobb logisztikai központját nyitotta meg a Kellanova Európában
A Kellogg’s számára cereáliákat és a Pringles snackeket gyártó Kellanova…
Tovább olvasom >200 millió eurót ruház be a PepsiCo belgiumi üzemébe
Jelentős összegből növeli a termelést a PepsiCo a belgiumi Veurne-ben…
Tovább olvasom >További cikkeink
Magyar szakembert lett a Danone kelet- és közép-európai értékesítési vezetője
Bolyós Enikő idén júliustól budapesti székhellyel szervezi és irányítja a…
Tovább olvasom >Friss kutatás: a magyarok közel fele nem használ fényvédő krémet, ráadásul a déli órákban sem kerülik a napfényt
Egy friss, reprezentatív kutatás szerint a magyar lakosság mindössze 8…
Tovább olvasom >Rekordbírsággal majdnem 400 millió forintra büntette a GVH a Bookingot
Nem teljesítette maradéktalanul a korábbi jogsértések megszüntetését előíró kötelezettségeit a…
Tovább olvasom >