A chips árán jól látszik a kiskereskedelmet formáló árpolitika problematikája
A Pringles-chips árak drasztikus eltérése Magyarország és Spanyolország között az adózási rendszer és az áfakulcsok összetettségét tükrözi. A két ország közötti árkülönbségeknek nem csupán gazdasági, de adózási háttér is van, amelyek jelentős hatással vannak a kiskereskedelmi árakra és a végfelhasználók pénztárcájára.
A spanyol Mercadona árpolitikája alapján a Pringles-chips jelenleg 1,85 euróba kerül, ami 717 forintnak felel meg az aktuális euróárfolyamon. Ezzel szemben Magyarországon a jellemző bolti ár 1400 forint (3,6 euró), ami mintegy kétszerese a spanyol árnak. Ez az árkülönbség a magyar fogyasztók számára szembetűnő, és a háttérben az adórendszer és az áfakulcsok állnak – minderre a Vakmajom Facebook-oldal mutat rá.
A poszt szerint a magyar chipsárak 2022 előtt 800 forint körül mozogtak, majd ugrásszerűen emelkedtek. Ennek oka a chipsadó és a kiskereskedelmi különadó bevezetése volt, amelyek az adóterhek számottevő emelkedését hozták magukkal. A kiskereskedők számára az adóterhek növekedése komoly kihívást jelentett, hiszen a haszonkulcsuk jellemzően 2-4 százalék között mozog. A 4,5 százalékos kiskereskedelmi különadó tehát a teljes kereskedelmi hasznot elvette.
Az adók emelkedése mellett az áfa is szerepet játszik az árkülönbségben. Magyarország Európa egyik legmagasabb áfakulcsával rendelkezik, és ez a költségeket tovább emeli. Amikor az európai átlagban 2 euróba kerülő chipsért Magyarországon legalább 3-at, vagy többet kell fizetni, akkor a felár közvetlenül az államkasszába vándorol.
Ez a helyzet nem csak a chipspiacot érinti, hanem minden termékkört, és a fogyasztók vásárlási szokásait is befolyásolja. Az árkülönbségek miatt a magyar fogyasztók hajlamosak lehetnek más országokból származó termékeket beszerezni, ami a hazai gazdaságra is hatással lehet.
Összességében a chipsárak drasztikus emelkedése Magyarországon az adók és az áfakulcsok szoros következménye, és ez a fogyasztók pénztárcáját is érinti. Az államnak és a kiskereskedőknek egyaránt érdemes átgondolni az adórendszert és az áfakulcsokat annak érdekében, hogy azok ne terheljék túl a fogyasztókat és a kiskereskedőket, valamint ne erősítsék az importtermékek iránti keresletet.
Kapcsolódó cikkeink
Emelkedő paradicsomárak és szűkülő kínálat Lengyelországban
Lengyelországban a paradicsomszezon második szakaszába lépett, amelyet a kínálat csökkenése…
Tovább olvasom >Szennyezett chipset hívott vissza a Tesco
A Tesco áruházlánc bejelentette, hogy egy szennyező anyag miatt kivonják…
Tovább olvasom >A Mars felvásárolja a Pringles gyártóját: a sós snackek piacára tör az édességóriás
A Mars bejelentette, hogy felvásárolja a Kellanova nevű vállalatot, amely…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >