A cégek ötöde szerint nem is lehet megfelelni a GDPR-nak
A szervezetek többsége nem tud teljes mértékben eleget tenni az európai általános adatvédelmi rendelet követelményeinek; az első hazai bírságot már ki is szabták a GDPR megsértéséért. A lemaradást elsősorban képzéssel igyekeznek behozni a vállalatok – derül ki az EY és az International Association of Privacy Professionals 550 biztonságtechnikai szakértővel készített nemzetközi kutatásából. A felmérés rávilágít, hogy a cégek több mint fele leváltaná, vagy már le is cserélte valamelyik beszállítóját, hogy megfeleljen az előírásnak.
A szakemberek háromnegyede (76 százaléka) tisztában van vele, hogy vállalata tevékenységére is vonatkoznak az európai általános adatvédelmi rendelet előírásai. A megkérdezettek ötöde szerint azonban lehetetlen megfelelni a szabályozás követelményeinek. A cégek kevesebb mint fele (44 százaléka) véli úgy, hogy működésével maradéktalanul vagy szinte teljesen eleget tesz a GDPR-nak közel egy évvel a hatályba lépést követően.
Több mint 1 000 vizsgálati eljárást indított adatvédelmi ügyekben a rendelet bevezetése és október vége között a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság (NAIH) Péterfalvi Attila, a szervezet elnökének korábbi tájékoztatása szerint. Az első hazai GDPR bírságot szintén kiszabta már a NAIH. Jogellenes adatkezelés miatt egy meg nem nevezett társaságot kötelezett egy millió forint megfizetésére a hatóság.
„Bármennyire tűnik lehetetlen küldetésnek a rendelet követelményeinek teljesítése, az Unió nem fog kihátrálni a GDPR mögül. A cégeknek muszáj megfelelniük a szabályozásnak, hogy elkerüljék a bírságokat. Azoknak a vállalatoknak, akik eddig nem tudtak eleget tenni a feltételeknek, érdemes külső szakértőt bevonniuk a hátralévő feladatok elvégzéséhez” – hangsúlyozta Zala Mihály, az EY Kiberbiztonsági üzletágának vezetője.
A szakértő szavait a felmérés is alátámasztja, hiszen az európai adatvédelmi rendeletnek a vártnál könnyebben megfelelnek azok a cégek, akik kellő figyelmet és erőforrást fordítanak a teljesítésére.
A társaságok 79 százaléka képzéssel, 64 százaléka adatvédelmi tisztviselő (DPO) kinevezésével, 57 százaléka technológiai fejlesztésekkel készült a megfelelésre. A válaszadók negyede már beszállítót is váltott annak érdekében, hogy teljesítse a GDPR előírásait, és további 30 százalékuk tervezi ezt a jövőben.
„A cégek eddig sok esetben csak üzleti partnereik elvárásai miatt foglalkoztak a rendelettel. A GDPR ugyanis szigorú követelményeket ír elő az adatkezelőkkel kötött szerződésekre vonatkozóan. Azok a szervezetek, akik továbbra sem tudják megfelelően kezelni ügyfeleik információit, már nem csak bírságra számíthatnak, hanem jól működő üzleti hálózatukból is kieshetnek” – tette hozzá Zala Mihály.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
A magyar családi vállalkozások együttműködésbe fektetnek, nem a generációváltásba
A ma Magyarországon működő 515 ezer társas vállalkozás több, mint…
Tovább olvasom >Hogyan fognak az európaiak vásárolni az idei ünnepi szezonban?
A ShopFully és az Offerista Group az „Holiday Shopping Study…
Tovább olvasom >Az irodapiacon túlkínálat, a kiskereskedelmi ingatlanok és szállodák terén visszatérő kereslet várható 2025-ben
A magyar kereskedelmi ingatlanpiacot jelenleg a tranzakciószámok csökkenése és a…
Tovább olvasom >