A borok suttogója vagy tudós? Avagy mit tud egy Master of Wine?
A Master of Wine (MW) hivatást ezernyi mítosz lengi körül – mondják például a borok Jedi lovagjairól, hogy véleményük hatására a csillagos égbe lőhet ki egy-egy bor piaci értéke, és hogy a kiválasztott kevesek keserves munkával szerezhetik meg ezt a címet. Mégis a legtalálóbb azt mondani, hogy MW-nek lenni nem más, mint a lehető legközvetlenebb kapcsolatban állni a borral, és általa az élettel. Ez a hivatás egyszerre filozófia, művészet és tudomány. Egy nemzetközileg elismert Master of Wine, James Davis segít nekünk eligazodni ebben a világban.
A kulturális értékek megismeréséhez, az utazáshoz, illetve az emberi kapcsolatok építéséhez jellemzően jól társítható a bor, mint az emberiség egyik legautentikusabb itala – s ha valaki ezek közül mindegyiket szereti, keresve sem találhatna ideálisabb mesterséget magának a Master of Wine-nál. Így szippantotta be ez a világ az angol James Davis-t is, aki 2013-ban szerezte meg a globális borszakma lerangosabb címét. Elmondása szerint a bor szeretete mellett a kihívás volt számára a legerősebb motiváció, az, hogy a kitartó munka eredményeként egy olyan mesterséget szerezhet, amely csak keveseknek adatik meg.
A borokkal kapcsolatos tudás lényegesen gazdagabb és szerteágazóbb, mint ahogy azt elsőre gondolnánk, hiszen magába foglalja a bortermő régiók és az ott élő emberek, sőt, a szőlőtőkéket tápláló föld pontos ismeretét. De egy vérbeli MW tisztában van azzal is, hogy a bor milyen kölcsönhatásban áll a kultúrával, miként hat a nyelvre és fordítva – emeli ki a szakember.
Ilyen értelemben a borvilág doktorai méltán tekinthetők vajákosoknak, a borok suttogóinak, de az igazság az, hogy tudományuk az objektív tények ismeretén alapul. Az Institute of Master of Wine akadémiai képzésén a hallgatók ugyanis a kulturális és filozófiai stúdiumok mellett kiterjedt gazdasági, kereskedelmi, bortechnológiai és egyéb ismeretekre is szert tesznek. Többen közülük a későbbiekben nem kizárólag a pincészeteket, áruházláncokat támogatják szakértelmükkel, hanem neves felsőfokú intézményekben adják át tudásukat a borászat vagy éppen a bormarketing iránt érdeklődő hallgatóknak.
James például oktatóként tevékenykedik a világ egyik legismertebb, borismereti tanfolyamokat lebonyolító szervezeténél, a Wine & Spirit Education Trustnál, illetve az Institute of Master of Wine-nál, de időnként a Dijon Business School szemináriumain is előad. Hivatása valódi szépségét azonban az adja számára, hogy minél több emberrel megoszthatja a borral kapcsolatos szerteágazó tudását, megmutathatja a borok – és persze a nagybetűs Bor – igazi értékét, azt, hogy milyen csodálatos ital valójában.James Davis azt vallja, hogy a mai rendkívül dinamikusan változó és rengeteg bizonytalanságot hordozó világban fontos felmutatni a valódi értékeket, és erre mestersége kifejezetten jó lehetőséget teremt, hiszen nap mint nap az emberiség egyik legeredetibb és legízletesebb nedűjével dolgozhat: a borral.
Kapcsolódó cikkeink
Lengyel nagyvállalat vásárolta fel a legnagyobb moldovai borexportőrt
A lengyel Maspex felvásárolta a legnagyobb moldovai borexportőrt, a Purcari…
Tovább olvasom >Repülőn is jöhet a bor Olaszországból
Jelentősen egyszerűsödhet a beszállás az olasz repülőtereken: az új generációs…
Tovább olvasom >Minden korty egy új fejezet – teljesen megújul és szintet is lép a BB bor- és pezsgőcsalád
A borkészítés minden fázisát elemezve és átgondolva, a legújabb trendeknek…
Tovább olvasom >További cikkeink
OKSZ: Átlátszó szőnyeg alá söpri az inflációt az árrésstop
A lakosság háromnegyede szerint emelkednek az élelmiszerárak Magyarországon, és ebben…
Tovább olvasom >Védelmet kapnak a húskészítmények elnevezései – irányt mutat az Európai Bizottság új javaslata
Újabb lépést tesz az átláthatóbb és tisztességesebb élelmiszerpiac irányába az…
Tovább olvasom >Dübörög a dinnyeszezon, elindult a kampány
Idén is elindult a nyár egyik legkedveltebb gyümölcsének, a hazai…
Tovább olvasom >