A bormarketing nehéz döntései

Szerző: trademagazin Dátum: 2015. 12. 02. 10:21

A közösségi és egyéni bormarketing aktuális kérdéseiről kérdeztük dr. Sümegi Zsombort, a Hegyközségek Nemzeti Tanácsának szakmai igazgatója.

A közösségi marketing akkor hatékony, ha ismerjük a fogyasztóinkat és célzottan tudunk irányukba kampányokat indítani – véli a HNT szakmai igazgatója. – Tehát nem általános borkampányt kell folytatni, hanem felmérni a piaci igényeket, elvárásokat, majd a kereskedelemmel együttműködve akár földrajzi elhelyezkedés, akár fogyasztói szegmens szerint kampányolni. Ehhez a kereskedelem segítségére is szükség van, elsődlegesen, hogy a magyar borokkal foglalkozzanak, és ne a csábító árú – bár jó minőségű – külföldiekkel. Ne csak a „slágerborvidékeket”, hanem a kevésbé ismerteket is reklámozzák, hiszen az ilyen oktatás része a borkultúra fejlesztésének, a hosszút távú gondolkodásnak.

Másrészt lehetne jóval célzottabban is reklámozni. Például nyáron a rozé a sláger. Bontsuk ezt, és közösségi média kampánnyal irányítsunk fiatal női fogyasztókat az akciókhoz, hiszen számukra ez a divatos termék most elsődleges.

Jelenleg hihetetlen mennyiségű borfesztivált szerveznek. A szervezők minden jóval kecsegtetik a borászokat, de általában csak a saját oldalukat, bevételeiket nézik – érvel a szakember. – Sokan nincsenek azzal tisztában, hogy egy háromnapos fesztiválon való részvétel nemcsak házbérlésből áll, hanem személyzetből, az ő elszállásolásukból, a borok és eszközök logisztikájából, a járulékokból és adókból. Tehát hiába csak 200 ezer forint egy házikó egy hétvégére, ehhez legrosszabb esetben is 500 ezer forintos bevételt kell produkálni, miközben egy deci bort 200-300 Ft-nál többért nem lehet kimérni. Könnyen utána lehet számolni, hogy ez akkor rentábilis, ha több tízezer ember vesz részt egy rendezvényen, az idő is jó, leginkább nem családok a látogatók, és nem kell kocsiba ülniük (általában a férfiak vezetnek, viszont a nők nem igazán fogyasztanak). Persze a megjelenésnek van reklámértéke is, de az is csak akkor éri meg, ha a rendezvény után a fogyasztó, betérve a helyi boltba, meg tudja venni a kóstolt borokat, és profitot generál a pincészet számára a későbbiekben is.

Kapcsolódó cikkeink