A bor lett a Kínába irányuló magyar agrárexport főszereplője
Magyarországnak az Európai Unión kívüli harmadik legnagyobb borpiacává lépett elő Kína, ahol csaknem 1,9 millió euró értékben értékesítettek magyar borokat 2011-ben, és az eladott mennyiség egyre növekszik – tájékoztatta az MTI-t Kárteszi Ágnes mezőgazdasági szakdiplomata Pekingben.
A legfrissebb statisztikai adatok szerint Kína, Oroszország és Kanada után, az Egyesült Államok előtt szerepel az unión kívüli piacok sorában. Évente 15-20 százalékkal bővül a magyar borok exportja Kínába, a szállított mennyiség az idén már szeptemberre elérte a tavaly egész évit. A bor a mezőgazdaság és élelmiszeripar területén a legjelentősebb exportcikké vált.
A kínai borkínálat körülbelül 70 százalékát Kínában a belföldi termelés adja, míg 30 százalékot tesz ki az import. Ennek nagyjából a fele érkezik Európából, ahonnan a franciák rendre és hagyományosan mindenkit jócskán megelőznek.
Az EU-ból szállított kínai borimport 72 százaléka származott Franciaországból, amelyet jelentősen elmaradva követett Spanyolország, Olaszország, Németország és Portugália. Magyarország, Románia és Görögország nagyjából azonos mennyiséget szállít, ami azt jelenti, hogy az első tízben bőven benne vannak a magyar borok.
Legismertebb a Tokaji és az Egri Bikavér, de az utóbbi időben, a borkultúra elterjedésével növekszik az érdeklődés más magyar borok iránt is – mondta Kárteszi Ágnes. Ebben része van annak, hogy a magyar borok, a magyar borkereskedők és borászok viszonylag szép számmal képviseltetik magukat a jelentősebb kiállításokon, illetve olyan eseményeken, borvacsorákon, bemutatókon, ahol elsősorban a minőségi, prémium boroknak jut szerep.
Beszámolt arról is, hogy az elmúlt hetekben több ilyen rendezvény volt, így a Vin China elnevezésű pekingi nemzetközi borkiállítás, ahol tíz magyar cég volt jelen. Képviseltette magát a Gere pincészet, a Malatinszky kúria, a Takler pince, a Konyári pincészet, a Béres szőlőbirtok és a gróf Buttler borászat.
A szakdiplomata szerint a magyar borokkal csak az a baj, hogy nincs belőlük elég. Ezért a különösen igényes vevőknek, szállodáknak kis mennyiségben értékesíthető prémium borok kategóriájában lát valódi lehetőségeket a pekingi magyar nagykövetség szakdiplomatája.
(Trebitsch Péter, MTI)
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Sok sót tartalmaznak és drágák az új generációs növényi alapú húsok
Míg a növényi alapú húshelyettesítők nagy többsége a hússal szemben…
Tovább olvasom >A baby boomerek jelentik a növekedés kulcsát az öregedésgátló bőrápoló termékek piacán
A Baby Boomer generáció növekvő érdeklődése az egészséges öregedés iránt…
Tovább olvasom >A versenyfenyegetettséget elemzi a dunnhumby és a Placer.ai új AI-alapú eszköze
Új AI-eszközt alkotott a dunnhumby és a Placer.ai, amely képes a…
Tovább olvasom >