A bor lett a Kínába irányuló magyar agrárexport főszereplője
Magyarországnak az Európai Unión kívüli harmadik legnagyobb borpiacává lépett elő Kína, ahol csaknem 1,9 millió euró értékben értékesítettek magyar borokat 2011-ben, és az eladott mennyiség egyre növekszik – tájékoztatta az MTI-t Kárteszi Ágnes mezőgazdasági szakdiplomata Pekingben.
A legfrissebb statisztikai adatok szerint Kína, Oroszország és Kanada után, az Egyesült Államok előtt szerepel az unión kívüli piacok sorában. Évente 15-20 százalékkal bővül a magyar borok exportja Kínába, a szállított mennyiség az idén már szeptemberre elérte a tavaly egész évit. A bor a mezőgazdaság és élelmiszeripar területén a legjelentősebb exportcikké vált.
A kínai borkínálat körülbelül 70 százalékát Kínában a belföldi termelés adja, míg 30 százalékot tesz ki az import. Ennek nagyjából a fele érkezik Európából, ahonnan a franciák rendre és hagyományosan mindenkit jócskán megelőznek.
Az EU-ból szállított kínai borimport 72 százaléka származott Franciaországból, amelyet jelentősen elmaradva követett Spanyolország, Olaszország, Németország és Portugália. Magyarország, Románia és Görögország nagyjából azonos mennyiséget szállít, ami azt jelenti, hogy az első tízben bőven benne vannak a magyar borok.
Legismertebb a Tokaji és az Egri Bikavér, de az utóbbi időben, a borkultúra elterjedésével növekszik az érdeklődés más magyar borok iránt is – mondta Kárteszi Ágnes. Ebben része van annak, hogy a magyar borok, a magyar borkereskedők és borászok viszonylag szép számmal képviseltetik magukat a jelentősebb kiállításokon, illetve olyan eseményeken, borvacsorákon, bemutatókon, ahol elsősorban a minőségi, prémium boroknak jut szerep.
Beszámolt arról is, hogy az elmúlt hetekben több ilyen rendezvény volt, így a Vin China elnevezésű pekingi nemzetközi borkiállítás, ahol tíz magyar cég volt jelen. Képviseltette magát a Gere pincészet, a Malatinszky kúria, a Takler pince, a Konyári pincészet, a Béres szőlőbirtok és a gróf Buttler borászat.
A szakdiplomata szerint a magyar borokkal csak az a baj, hogy nincs belőlük elég. Ezért a különösen igényes vevőknek, szállodáknak kis mennyiségben értékesíthető prémium borok kategóriájában lát valódi lehetőségeket a pekingi magyar nagykövetség szakdiplomatája.
(Trebitsch Péter, MTI)
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Orbán Viktor: jövőre reális a három százalékot meghaladó gazdasági növekedés
Reális a három százalékot meghaladó gazdasági növekedés 2025-ben Magyarországon –…
Tovább olvasom >Nehéz helyzetben a sertéshúságazat: emelkedő költségek, csökkenő fogyasztás és átalakuló szokások
Évek óta kihívásokkal néz szembe a hazai és az uniós…
Tovább olvasom >Az NGM tájékoztató levélben kéri az embereket, hogy költsenek
A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) tájékoztató levélben fogja értesíteni az önkéntes…
Tovább olvasom >