A bolt szíve: a csemegepult
A klasszikus közgazdaságtan szerint a vásárlás fő motívuma a legkedvezőbb érték, vagyis a legjobb minőség-ár kombináció megtalálása. Ez a megtalálás ma már nem olyan egyszerű, mert a világ sem klasszikus folyású, a kis szatócsbolt is már a múlté. Átgondolt koncepcióval, trükkökkel, ötletekkel kell segíteni ma már árucikk és vevő egymásra találását. Cikksorozatunkban ezt a témát járjuk körbe, egy kis elméleti áttekintő után az eladótér kitüntetett pontjával, a csemegepulttal kezdve.Mai rohanó világunk egész más életritmust diktál, így a vásárlás tényezői is gyökeresen megváltoztak. Nagyon leegyszerűsítve, a vásárlás két fő meghatározója a rendelkezésre álló idő és pénz lett. Mégpedig az az érzet, hogyan tudjuk e két tényezőt leghatékonyabban kezelni a vásárlás kapcsán.
Vevővezetés a komfort érdekében
Érzet, hiszen az idő az üzlethez való eljutás hatékonyságát, vagyis a közelségérzést és a vásárlás időtartamát, könnyed lebonyolítását is takarja. Ez utóbbi nagyban függ a vásárlás céljától, hogy nagy bevásárlás, kiegészítő friss áruk beszerzése, a hirtelen jött vendégség vagy csak valami nassolnivaló, azonnali fogyasztás áll a boltlátogatás hátterében. A pénzt pedig az elkölthető keretből legtöbb, minőségi elvárásaiknak legjobban megfelelő árucikk megvásárlására szeretnék fordítani a vevők. Mindezt nagyon komplex környezetben, sok-sok üzlet, átláthatatlan árubőség, márkaözön és cikkelem tízezrek forgatagában, masszív időnyomás alatt.
Természetes, hogy a vásárlók elbizonytalanodnak, kockázatosnak élik meg a vásárlási helyzetet, és hosszabb távon nem a konkrét tapasztalat, hanem az egyes bolthoz kötődő érzetek alapján döntenek. Folyamatos a bizonytalanságuk is, hogy a vásárlásba befektetett idő és pénz arányos-e a kapott értékkel?
Az egész boltnak abban kell megerősítenie a vevőt, hogy igen, jó helyen jár, itt az ő igényeinek megfelelő cikkekből tud a leghatékonyabban, legkedvezőbben vásárolni. A jól ismert választék, ár, kihelyezés, akció mellett tehát a boltról kialakított érzet felépítéséhez a megközelítés, a bolti elrendezés, a kommunikációs iránymutatások is szorosan hozzátartoznak. Kisebb boltoknál még jól leírható az az útvonal, amelyen végighaladva a vevő szinte a teljes választékot átlátva bejárhatja a bejárat, friss áru, kassza háromszögét. Minél nagyobb azonban a rendelkezésre álló hely, annál nagyobb a veszélye, hogy bizonyos területek fehér foltként észrevétlen maradnak, így az ott kínált cikkek, kategóriák esélyt sem kapnak a figyelem felkeltésére.
A legdrágább utolsó 10 méter
Kutatások bizonyítják, hogy a vásárlói elégedettség egyik kulcstényezője a könnyű eligazodás a boltban, vagyis a vevők elvárják, hogy a bolt elrendezése elvezesse őket minden fontos kategóriához. A vevőáramlás kiegyensúlyozott fenntartása a széles közlekedő utak, az átláthatóság, átjárhatóság biztosításával érhető el. Egyes vevőket le kell lassítani, mert hajlamosak lennének végigrohanni a regálok között. A polcokon elhelyezett figyelemfelkeltő eszközök, displayek, meglepő áruprezentáció állíthatja meg őket.
Másrészt a jól megtervezett elrendezés tudatosan befolyásolja a forgalomnak, egyes kategóriák teljesítésének alakulását. Intim vagy döntésigényes kategóriák környezetében érdemes nagyobb helyet biztosítani, hogy a vevők meg merjenek állni, időzni a döntéshozatal érdekében. Mivel a szezonális termékek komoly profitgeneráló szerepűek, az elrendezésnek rugalmasan változtathatónak is kell lenni, hogy az újdonságok, ideiglenes választékelemek is rendezetten helyet kaphassanak.
Harmadrészt a bolt elrendezésének biztosítania kell az optimális áruáramlás, folyamatos feltöltés lehetőségét, és a bolti lopások megelőzését is. A bútorzat magasságának, elhelyezésének, a gondos tervezésnek ügyelnie kell arra, hogy a bolti lopások megelőzésére a dolgozóknak lehetőségük legyen rálátni a könnyen eltulajdonítható termékekre. Szakemberek szerint a logisztikai lánc legdrágább eleme az utolsó 10 méter, ezért kell az elrendezéssel az árutöltés hatékonyságára is figyelni.
Átrendezés: csak finoman
Az eladótér kialakítására a szakirodalom is számos alapszabályt lefektet, de a láncolatoknál is, mint harci térképet rajzolják meg majd át a polcok, pultok elrendezését, vonulatát. Egy-egy boltban a vásárlóknak kialakul az útvonaluk, már az alapján írnak bevásárlólistát, vagy használják a boltot bevásárlólista helyett.
Ezért a boltbelső alakításánál a szakemberek a finom átrendezést pártolják csak, hiszen akármilyen rossz helyen is van egy termék, ha a vevők egyszer már megtanulták, nem szívesen keresgélik újra. Aki próbált már új hipermarketben először fogpiszkálót vagy citrompótlót venni, az tudja, mit jelent a tű a szénakazalban kifejezés. Ha túl sok ilyen élmény éri a vevőt, akármennyi olcsó árut vagy nagyon kedvező akciót talált is, az időérzet miatt előnytelennek fogja ítélni az adott üzletet. Egyértelműen a bejárat, ahol mindenki bejön, és a kasszazóna, ahol távoznak a vevők a két legfontosabb pont egy üzletben. A két pont között a bolt elrendezése felelős azért, hogy minél több eladótér bejárása megtörténjen. A kenyér-, zöldség- és a csemegepult azok a pontok, amikhez a legtöbben ellátogatnak csatornától függetlenül, így ezeket szokták a bejárattól távol elhelyezni, így a vásárlót átvezetik a többi kategória kihelyezésén is.
Irány a csemegepult!
A csemegepult túlélte az önkiszolgáló koncepció előretörését, sőt a friss kínálat, a minőség zálogaként kihagyhatatlan színfoltja maradt a diszkontcsatorna kivételével minden élelmiszer-kereskedelmi formációnak. Ha itt a húskészítmények – és sok helyen a sajtok – széles választéka, frissen szeletelve, kedvesen kínálva kerül bemutatásra, biztos a siker. A vásárlók jobban kötődnek a bolthoz, hűségesebben visszajárnak, ha van egy ilyen biztos, vonzó pont az üzletben.
Sőt, Halmosi Judit, a PICK Szeged Zrt. trade marketing managere szerint, a széles választékot és friss árut kínáló csemegepult kedvéért hajlandó a vásárló üzletet váltani, vagy távolabbi üzletbe is elmenni.
Bódi Krisztina, a Kométa marketingigazgatója a múlt évben végzett U&A kutatásuk alapján elmondta, hogy a vevők teljesen tisztában vannak a csemegepultos termékek előnyeivel és hátrányaival az előre csomagolt termékekkel szemben. Ez alapján a frissesség, a láthatóság, az éppen akkor történő felszeletelés, az eladó véleménye, tanácsa, a hazai áru garanciája sokak számára megér egy kis sorban állást. A nagyon sietősen vásárlók kivételével, kortól és nemtől függetlenül szinte mindenki kedveli a csemegepult kínálta szolgáltatásokat.
A PICK tapasztalatai szerint a feldolgozott húskészítményeket vásárlók nagy része jobban szeret csemegepultból vásárolni, mint az önkiszolgáló hűtőből. Ez alól természetesen vannak kivételek, például, ha a csemegepult kínálata nem megfelelő, vagy nem elég friss az áru. Előre csomagolt termékeket vásárolnak azok a vevők, akik nem érnek rá – jellemzően a fiatalabb korosztály –, valamint azok, akik ritkábban és hosszabb időre vásárolnak. A legfőbb érv a csemegepult mellett a látvány, vagyis azt a terméket veszik meg, amelyiket a legvonzóbbnak találják. A termékeket alaposan szemügyre veszik, vagyis a termékek frissessége mellett a kihelyezés teszi gusztusossá vagy éppen nemkívánatossá az árut. A csemegepultból történő vásárlás fő előnye még a személyes kiszolgálás. A megfelelő termékismerettel rendelkező eladók ajánlásai, valamint a termékkóstolók vásárlásra ösztönöznek.
Változatosságra ösztönöz
A Kométa szakembere szerint a csemegepult népszerűségét az is növeli, hogy itt lehet akár néhány dekányit kérni egy-egy finomságból, így többféle friss húskészítmény kerülhet a kosárba. Ezért kiemelkedő jelentőségű a választék szerepe. Természetesen az adott bolt vásárlókörének igénye dönti el, hogy a felvágott, száraz áru, füstölt áru, sonka, szalonna alkategóriák cikkelemei milyen szortimentben és arányban kerüljenek kihelyezésre. Magyar sajátosság a párizsiváltozatok megjelenítése, hiszen nagyon sokféle árú és minőségű kerül forgalomba, az alapanyagok – baromfi, sertés, marha, borjú – és a különböző ízesítések – füstölt, sajtos, paprikás stb. – vonatkozásában is rendkívüli a változatosság.
Bódi Krisztina kiemeli, hogy a húskészítményekkel szemben erősödő elvárás az élelmiszer-biztonság. Mivel a magyar szabályzások ezen a területen szigorúbbak az EU-s átlagnál, így a hazai gyártású termékekben megbízhatnak a fogyasztók, ezért is tüntetik fel szívesen a gyártók a magyar termék vagy a kiváló magyar termék jelzéseket. Természetesen a zárt hűtőlánc fenntartása a záloga, hogy a kereskedelmen át a fogyasztókhoz is garantáltan jó minőségű termékek kerüljenek.
A PICK legfrissebb kutatásai alapján a vásárlók számára az a fontos, hogy elfogadható áron jó minőséget kapjanak. A vevők szerint árban a csemegepultos termékek kedvezőbbek, viszont az előre csomagolt termékek vásárlása gyorsabb és kényelmesebb, mert nem kell sorban állni.
A vásárlók úgy gondolják, hogy az előre csomagolt termékekben több a tartósítószer, így főként hosszabb ideig történő tárolás vagy utazás esetén vásárolnak előre csomagolt termékeket.
Halmosi Judit szerint kiemelkedő a bolti dolgozók szerepe, akik a rendezett, tiszta csemegepultot kialakítják, fenntartják, és így vonzóvá teszik a vásárló számára. Nem megfelelő higiénés feltételek mellett nem lehet jó forgalmú csemegepultot fenntartani. A termékkihelyezés mellett fontos elem még a termékinformációk megjelenítése, az ár és az akciók, valamint a márka jelölése a termék mellett.
Csemegézés az innovációk között
A Kométa a múlt évben széles körű kutatással vizsgálta meg a vásárlók és fogyasztók elvárásait a különböző csatornákban. A kutatás eredményeit felhasználva tervezték át termékeik csomagolását, és kapott egységes zöld színt a Kométa Prémium és Hagyományos termékcsalád. A csemegepultban sokszor keresett és nagyon szembetűnő kockás csomagolás is áttervezésre került, de a fő ismertető jegy, a kocka maradt a Kométa Mindennap finom! termékek jellegzetessége.
– Nekünk tényleg az „Íz a közös szenvedélyünk” – mondja a Kométa marketingigazgatója, amikor a cég olasz tulajdonosának minőség iránti elkötelezettségét ecseteli. Ezért rendelkeznek saját sertésteleppel, vágóhíddal és húsfeldolgozóval is, hogy a teljes folyamatban ellenőrizni tudják a higiéniai és magas minőségi követelmények betartását.
A PICK Szeged Zrt. csemegepultos termékeinek forgalma igen jelentős. A csemegepultban a PICK márkatermékek közül a PICK Sertéspárizsi és PICK Nosztalgia marhapárizsi, a Délhús termékek közül pedig a sonkák forgalma a legszámottevőbb. Ezen termékek disztribúciója nagyon erős, a PICK Sertéspárizsi disztribúciója például megközelíti a 100 százalékot, azaz Magyarországon szinte minden csemegepultban megtalálható. E termékkategória választékának bővítésére a tavalyi évben három új ízesítésű párizsit vezettek be a piacra. A PICK Mexikói és PICK Chilis-zöldfűszeres párizsik mind beltartalomban, mind pedig ár-érték arányban megfelelnek a modern fogyasztói elvárásoknak, így a kedvező fogadtatás után folyamatosan növekvő forgalommal bírnak.
Ebben a kategóriában sem szállnak árversenybe az alacsonyabb minőségű termékeket gyártó húsipari cégekkel, mert a vásárlói és fogyasztói igényeket ismerve, valamint a PICK 140 éves múltját és piacvezető szerepét figyelembe véve céljuk, hogy továbbra is kiváló magyar termékeket, prémium minőséget kínáljanak.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Ez az év már valóban az adatmenedzsment éve lesz
Az élelmiszer-kiskereskedelmi szektor sikere idén nagyban múlhat az árképzés, az…
Tovább olvasom >DLA Piper Hungary/Omnibusz javaslat: szükséges egyszerűsítés vagy visszalépés a fenntarthatósági törekvésekben?
Február 26-án hivatalosan is elérhetővé vált a fenntarthatósági jelentéstételi kötelezettségek…
Tovább olvasom >Slow Food Deutschland: nem a rovarok fogyasztása, hanem az élelmiszerpazarlás csökkentése lehet a megoldás
Kritikát fogalmazott meg a Slow Food Deutschland a rovarok Európában…
Tovább olvasom >