A beszélő papír
A papír tányéralátét nemcsak funkcionális éttermi kellék, hanem a vendéggel folytatott – kétoldalú – kommunikáció kreatívan kihasználható eszköze is.Régóta nem csak a gyorséttermek asztalain találkozhatunk a damasztabroszt helyettesítő vagy éppen arra ráhelyezett pár tenyérnyi papírlappal, alátéttel. Egyértelmű funkciója, hogy helyettesíti az abroszt vagy éppen első lépcsős védelmet nyújt az étel- vagy italszennyeződésekkel szemben. Azonban a kreatív elme egyre szélesebb körben állítja csatasorba ezt a néhány tenyérnyi papírt az üzleti célok elérése érdekében.
A legegyszerűbb felhasználási mód, ha az alátéten az általunk birtokolt márka, a trend jelenik meg. Ez nem más, mint az étterem neve, logója, legfontosabb adatai. Természetesen a kivitelezésnél gondolni kell arra, hogy az előállítás költségei ne haladják meg az esetleges mosodai számla összegét, ugyanakkor tudjuk, hogy egy nagy tételben előállított nyomdai termék fajlagos költsége meglehetősen csekély.
A márkabeégetés szerepét felismerték már a beszállítók is, akik kedvező beszerzési ár ellentételezéseként ellátják a vendéglőt a saját márkáikat, termékeiket promotáló alátétekkel. Ezzel nemcsak a vendéglátásban, hanem a kiskereskedelemben betöltött pozíciói is erősödnek.
Alátét funkcióval
A legtöbb gyorsétterem-hálózat a tálcák aljára helyezi el az alátétet. Ennek gyakorlatilag semmi jelentősége nincs, kizárólag az éppen esedékes akciók, újdonságok kerülnek a felhasználó figyelmének fókuszába. Ez egy olyan kereskedési forma esetében lehet célravezető, ahol meglehetős gyakorisággal változnak az aktualitások, és természetesen a nagy mennyiségben történő felhasználás szintén kedvező költségmutatókat eredményez.
Előszeretettel alkalmazzák napjainkban az alátétet étlap helyett. Az ötlet régebbről származik, de egyre elterjedtebb a világon. Előnyeit nem kell hosszasan magyarázni, teljesen egyértelmű, a vállalkozó megspórolhatja az étlap nyomtatásának költségeit. Évek óta használják ezt a módszert a budapesti Café Colombóban, de az újonnan nyílt vendéglátóhelyek közül a belvárosi Pálinka Bistróban is ezt a módszert követik, igaz, itt a vendéglátóhely működésének fókuszába állított italféleségekkel ismerkedhet meg a vendég.
Képes segítség
Az étlapcélú felhasználás során kerül képbe az alátétek védőfóliával történő bevonása. A laminálás megóvja az alátétet, tisztíthatóvá, többször felhasználhatóvá teszi. Természetesen ebben az esetben is gazdaságossági számítást kell alkalmaznunk, melyik a kedvezőbb számunkra. Nagyobb mennyiségű, egyszer használatos alátétet nyomtatunk vagy lamináltatunk. Természetesen mindkét módszer feltételezi, hogy a kínált étel- és italválasztékkal hosszú távon kívánunk dolgozni, és azt is vállalni kell, hogy egy esetleges árkorrekció esetén az egész rezerva a kukában végzi…
Az étlapjellegű felhasználás továbbfejlesztett változata a fotókkal ellátott alátét. Ezt leginkább olyan vendéglátóhelyeken alkalmazzák, amelyek választéka nem feltétlenül ismert a magyar vendégek körében. Lehet ez egy sushiétterem vagy egy egzotikus fogásokat kínáló vendéglő, a vizuális segítség megkönnyíti a vendég dolgát a választásban. Hasonló módon alkalmazható ez az eszköz fagylaltozók, koktélbárok esetében is. Mivel ennek kivitelezése feltételezi a „négy szín color” kivitelezést, magasabb költségekkel jár.
Játék a betűkkel
Kávéházban, gyorsétteremben szívesen olvasnak a vendégek. Talán ezért népszerű az újságdesign az alátétek palettáján. A párizsi Columbus Café alátétjein a fiktív „Columbus Café Newst” használta, természetesen „vezércikkében” a kávézó által hamarosan bevezetésre kerülő, kedvezményadó kártyára hívja fel a figyelmet. Az újságkoncepció csúcspéldányát pedig egy mexikóvárosi kávézóból importáltuk, ahol az asztalra helyezett alátéten egyenesen a helyi gazdasági napilap aznapi számának címlapja látható. Elolvashatja a vendég a vezércikk első részét, továbbá a legfontosabb hírek címét. Kávé után pedig irány az újságos…
Nyugat-Európában láttuk először a kétszemélyes asztalon alkalmazott dupla méretű ikerszettet, magyar kreativitást dicsér ugyanakkor a keszthelyi Jóbarátban alkalmazott alátét, amely az étterem közelében lévő szolgáltatók hirdetéseit kínálja olvasnivalónak. A MixR-pizzalánc egyik egységében pedig vendégkönyvet helyettesít az alátét. A rendszeresen frissülő kiadásokon a korábbi kézírásos észrevételek szerepelnek, és a vendégnek elegendő hely áll rendelkezésére, hogy véleményét elhelyezze a papírlapon.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
A csodálatos mandarin – A nap videója
Yoshihiro Okada „műveit” már ismerik olvasóink: néhány vágást ejt mandarinok héján,…
Tovább olvasom >Mit meg nem tesznek a frissességért! – A nap képe
A skandináv országokban kultusza van a friss élelmiszereknek – íme…
Tovább olvasom >