A baromfi alapú virslik felé mozdult a kereslet

Szerző: trademagazin Dátum: 2011. 12. 05. 01:19

Közeledik a szilveszter, a virsli főszezonja. Az év végi értékesítési csúcsot évek óta változatlan tendenciák kísérik: erőteljes akciózások, az olcsó virslik iránti kereslet megugrása, a nagyobb kiszerelések előtérbe kerülése.

A virsli őrzi fontosságát a szilveszteri asztalnál – bár nem népi hagyomány, hanem az Osztrák-Magyar Monarchia alatt a „sógoroktól” átvett gasztronómiai szokás. Mint Grabant Boglárkától, a Sága Foods marketingvezetőjétől megtudjuk, 2010 decemberében közel 53 százalékkal nőtt a virslipiac értékesítése, ezen belül a csemegepult 98, az önkiszolgáló pult pedig 38 százalékos növekedést könyvelhetett el az előző hónaphoz képest. A kategória részaránya ebben a hónapban mennyiségileg 24, értékben 18 százalékra ugrott a főzött húskészítményeken belül.

– A tavalyi évben tapasztalatunk szerint a kilós kiszerelésű, illetve a juhbeles, bécsi virslik irányába tolódott el a piac. A nagy árverseny ellenére úgy láttuk, a minőségi gyártók – így a Sága is – meg tudta őrizni piaci szerepét – mondja Grabant Boglárka. – Szép sikerként könyveltük el, hogy a Sága Füstli tavaly decemberben is piacvezető terméke volt az önkiszolgáló pultnak.

A túlakciózás veszélyei

A túlakciózás romboló hatására figyelmeztet Szántó Zoltán, a Pick-Szeged Zrt. termékmenedzsere:

– Gyakoribbá váltak az árakciók, image-oldalas megjelenések, polcvégi kihelyezések és promóciók, a vásárlók pedig egyre inkább fogékonyabbak voltak ezekre az akciókra. Mindjobban terjedtek a 2+1-es, vagy akár az 1+1-es összecsomagolásos akciók, többek között a virslik esetében is, amelyek során egy-egy sikeres akció óriási vásárlóerőt képes megmozgatni. Az ilyen extrém kedvezményes akcióknak a hatása azonban hosszú távon káros lehet a márkára nézve.

Az akciós értékesítés arányának fokozódása nem csak a virsli esetében jellemző. Ugyanakkor minél rövidebb és erőteljesebb egy termék szezonja, annál fontosabb a kereskedőknek, hogy kipörögjön a készlet. Ez magyarázza a kilogrammonként 3-400 forintos virslik megjelenését az év végén. És persze az a tény, hogy a fogyasztók árérzékenysége nőtt, így erre az árszintre is van kereslet.

Azonban 299 és 399 forintos kilogrammáron nemcsak minőségi virslit nem lehet előállítani, hanem egyáltalán az ilyen virslik „virslisége” is komoly aggályokat vet fel. Élelmiszerkönyvünk hústermékekre vonatkozó fejezete egyébként szigorúbb, mint az EU más országaiban. Ez erős versenyhátrányba hozza a hazai gyártókat az importtal szemben.

– Ez persze nem azt jelenti, hogy az Élelmiszerkönyvön változtatni kellene. Inkább ennek is egy erős érvnek kellene lennie a hazai hústermékek mellett – húzza alá Bódi Krisztina, a Kométa 99 Zrt. marketingigazgatója. – Amikor az állam erősíteni szeretné a hazait az importtal szemben az élelmiszerpiacon, a húskészítmények esetében ez egyben a minőség favorizálását is jelenti.

A marketingvezető szerint többek között a hazai virslik beazonosítását is segítené, ha a fogyasztók tisztában lennének a hús- és tejtermékek „nemzetiségét” mutató uniós pecsét jelentőségével. Az ellipszisben szereplő HU jelzés és a hozzá tartozó szám garantálja ugyanis a csomagoláson, hogy a terméket Magyarországon állították elő.

Szilveszterkor teret nyer a csemegepult

A virsli sikerét magyarázza, hogy célcsoportja széles: gyerekektől a felnőtteken át az idős korosztályig mindenki szívesen látja tányérján.

– Sokrétű felhasználása is hozzájárul ezen egyre bővülő kategória sikeréhez – teszi hozzá Dr. Pénzes Éva, a Debreceni Csoport Húsipari Kft. marketingvezetője. – A kereskedelmi láncok is felismerték ezt a tényt, és számos PL terméket jelentettek meg a piacon. Úgy gondolom, hogy a márkázott termékek e szegmensben mégis jelentősek, a vásárló talán az önkiszolgáló kiszerelésű virslik esetében a leginkább márkahű.

A virslikategóriában az önkiszolgáló kiszerelések a dominánsak a csemegepultos változatokkal szemben, hiszen a termékek valamivel több, mint háromnegyede ilyen kiszerelésben kerül a vásárlók kosarába. A szilveszter a csemegepultok növekvő szerepét hozza, de a két variáns aránya ilyenkor is csupán körülbelül 70:30-ra módosul.

– Alapanyag tekintetében a rendelkezésre álló piackutatási adatok szerint inkább a baromfi alapú termékek irányába mozdult el a piac az utóbbi időszakban, elsősorban a sertés alapú termékek kárára. Volument tekintve a legutóbbi időszakban 61 százalék körül van a baromfi, és 39 százalékos a sertéshús alapú virslik aránya. A baromfivirslik dominanciája értékben, alacsonyabb áraik miatt, ennél némileg gyengébb – oszt meg lapunkkal egy újabb lényeges adatot Szántó Zoltán.

– Bár a saját márkás termékek térnyerése megállt, nagyobb növekedés mégis az olcsóbb márkagyártóknál tapasztalható – számol be saját tapasztalataikról Grabant Boglárka. – Az idei év eddig eltelt időszakában a 250–500 g-os kiszerelésméretek csökkenése látható a virslipiacon, míg a nagyobb, főleg 1 kg-os kiszerelések aránya folyamatosan nő. Ezért is döntött úgy a Sága, hogy a közkedvelt Frankfurti virslijét 1000 g-os családi kiszerelésben is piacra dobja idén ősszel.

Díjazzák a kiugróan
jó ár-érték arányt

A Pick Szeged Zrt. a virslitermékek piacán továbbra is a minőségi virsli kategóriájában versenyez, választékát is ennek szellemében bővíti. A prémium juhbeles kategóriában a PICK Békebeli roppanós virslit a meglévő 275 g-os önkiszolgáló kiszerelés mellett novembertől már csemegepultos kiszerelésben is kínálják partnereiknek. A PICK műbeles virsliből pedig egy önkiszolgáló 250 g-os kiszerelést vezetnek be szintén novemberben.

– Természetesen próbálunk folyamatosan alkalmazkodni a megváltozott vásárlási szokásokhoz – jegyzi meg Szántó Zoltán. – Az olcsóbb, elsősorban baromfi alapú virslik iránti igény növekedése miatt 2010-ben Família márka alatt dobtuk piacra baromfivirslinket, amellyel kifejezetten az olcsó termékeket kereső vevőket célozzuk meg.

A termék értékesítése elsősorban a területi értékesítési vonalon történik, semmilyen marketingtámogatást nem kap, csupán árkommunikációval kívánják a vásárlókat megszólítani. A 280 g-os kiszerelésű termék kedvező ár-érték aránya miatt pozitív fogadtatásra találtak mind a kereskedők, mind a fogyasztók körében: az értékesített mennyiség egy év alatt megtriplázódott.

Láncokra szabva

Bár a meglehetősen telített virslipiacon nehéz felmutatni nagy horderejű innovációkat, ennek ellenére a Sága folyamatosan figyeli a fogyasztói trendeket, és, mint a virslikategória piacvezető szereplője, kiemelt figyelmet fordít arra, hogy minél szélesebb virslipalettával minden vásárlói igénynek meg tudjon felelni. Legutóbb például, idén ősszel, a közkedvelt Falni Jó! pulykavirsli sikerére tekintettel a termék sajtos ízvariánsát dobták piacra.

– Termékeink támogatására november–december hónapban országos fogyasztói promóciót szervezünk, amelyben értékes nyereményekkel díjazzuk fogyasztóink lojalitását – mondja Grabant Boglárka. – A jövő évre is sok meglepetést tartogatunk. Szeretnénk csomagolásban és összetételben is megújulni, valamint új termékekkel is megjelenni a piacon.

Decemberben a Sága is fókuszba helyezi a virslit. Piacvezető Füstli márkájuktól, az előző évekhez hasonlóan, ez év végén is forgalomnövekedést várnak. Lánc- és boltspecifikus árakciókkal és termék-összecsomagolásokkal is készülnek.

– Eladáshelyi reklámeszközeink is láncokra specializáltak – informál a marketingvezető. – Polczászló, kóstoltatás és egy egyedi LST (Long Self Talker) is népszerűsíti majd a Füstli termékcsaládot. Ezenkívül több trade újságban is lesznek megjelenéseink az év végén.

Az idei év még egy új Sága-terméket is tartogat a virslipiacon, amellyel a gyerekeknek szeretnének kedveskedni.

Erősödik a hazai
pozíciója

Szilveszterkor végső soron a fogyasztó pénztárcája határozza meg a vásárlási lehetőségeket mind az árak, mind a mennyiségek tekintetében. Ennek megfelelően a Pápai Hús 1913 Kft. is úgy alakítja a termékszerkezetét, hogy ezen eltérő igényeket ki tudja elégíteni.

Győri Tímea, a Pápai Hús 1913 Kft. marketingvezetője úgy látja, az ár-érték arány mellett azt is kezdik felismerni a vásárlók, hogy a magyar termékek minősége jobb, mint a külföldön gyártottaké. Tehát erősödni látszik a magyar termékek pozíciója a hazai piacon.

– A húsvéthoz hasonlóan a szilveszteri árukínálatnál is már bebizonyosodott, hogy, bár takarékosabb világot élünk, a piacnak van egy elvárt minőségi szintje, ami alá nem lehet, nem szabad menni. Egyértelműen a gyengébb márkák a kategória vesztesei – szögezi le Győri Tímea. – Ez elvileg kedvez azoknak az előállítóknak – így nekünk is –, akiknek a minőség mindig is a fő szempontok közé tartozott. Terveink szerint idén is a hagyományos juhbeles virsli fogja a nagyobb részét képezni eladásainknak. Ebben a kategóriában a pápai minőség mindig is elismert volt. Olyannyira, hogy előfordult az eladóhelyeken a „pápai” név jogtalan használata is.

Kelendő Bécsi minőség

– Cégünk a magas minőségű szegmensben képviselteti magát. Számunkra a jó hír az, hogy vezértermékünkből, a magas minőségű Kométa Bécsi virsliből évek óta egyre többet adunk el – újságolja Bódi Krisztina. – Erre alapozva kijelenthetem, hogy a minőség iránt a gazdasági nehézségek ellenére is nő az igény.

A Kométa két méretben forgalmaz virsliket: 300 grammos és egy kilogrammos védőgázas csomagolásban. A kilós kiszerelést úgy alakították ki, hogy csemegepultos értékesítésre is alkalmassá tehető.

A kaposvári cég az év végi szezonra nem időzít újdonságot. A Bécsi virsli, annak Sajtos variánsa, illetve a műbeles Kométa sertésvirsli alkotják a kínálatot.

A decemberi virsliszezonra külön marketingaktivitással nem készülnek, a kilós kiszerelés bolti jelenlétét próbálják növelni. Az ilyenkor szokásos árakciók mellé kóstoltatásokat terveznek, hogy a fogyasztók a vásárlás helyszínén győződhessenek meg a Kométa-virslik kiváló ár-érték arányáról.

Újdonságok két kamrában

A Kaiser Food Élelmiszer-ipari Kft. tavaly ősszel csatlakozott a Debreceni Csoporthoz. A cég idén több szegmensben is bővítette a Kaiser-termékvonalat: megjelentek a Kaiser Grillkolbászok, a Kaiser Téliszalámi és a Kaiser Bécsi virslik.

– A Kaiser Bécsi virsliket többféle ízesítésben indítottuk a piacon ősszel: baconos, sajtos és pritaminpaprikás változatban – mutatja be a szortimentet Dr. Pénzes Éva. – A Kaiser Bécsi virsli natúr változata E-szám-mentes, és nagyban támogatja az egészséges táplálkozást. Jellemzőjük, hogy kiváló minőségűek, roppanósak és nagyon ízletesek! Modern, kétkamrás, önkiszolgáló csomagolásban kerülnek a boltokba, így a 400 g-os csomag két részletben is elfogyasztható. Esztétikus felülnyomott fólia és külön díszcímke jelzi az ízesítéseket.

A Kaiser Bécsi virslik bevezetését sales folderekkel, csomagoláshoz kapcsolódó wobblerekkel, termékbemutatókkal, kóstolókkal és a kereskedelmi újságokban, szaklapokban megjelenő hirdetésekkel támogatták. November közepétől december közepéig pedig egy igen intenzív tv-kampány segíti a Kaiser Bécsi virsli népszerűsítését és értékesítését. Az idei virsliszezonban nemcsak az újdonságokat, hanem a teljes márkaszortimentet árakciókkal támogatják.

Nő a prémiumszegmens is

Nem csupán a legolcsóbb árkategória erősödéséről szólnak az eladások, a minőségi virslik fogyasztótábora is egyenletesen növekszik, mondja Gnám Péter Key Account Manager a Landhof Hungária Kft. részéről. Természetesen a nekik eladott mennyiség csak töredéke az olcsóbb kategóriás forgalmának, de a fellendülés már megmutatkozott.

– Fejlesztéseink sokrétűek. Szortimentünkben megtalálhatók a különböző ízesítések (chilis, mustáros, currys stb.) és az egyedi összetevők (mint például a „tiszta pulyka” szalonna helyett a pálmazsír, vagy a 80 és 90 százalék feletti húsaránnyal rendelkező prémium virslik). De kiemelhetném a változatos megjelenést (rövidtől az extra hosszúig), a különféle csomagolási megoldásokat és az allergénmentes fajtákat is – sorolja Gnám Péter. – Számunkra legfontosabb az íz és a beltartalom, mert ez határozza meg a márkát!

A tavalyihoz hasonló szezont várnak, a forint gyengesége miatt az előző évinél némileg magasabb, 1500–2500 Ft közötti átlagáron. Új, minőségi termékekkel (például Sacher virsli) és a hagyományos marketingeszközökkel készülnek a decemberre.

A prémium virslik egyik specialistája a Wiesbauer-Dunahús Kft. A cég a gazdasági válság ellenére is növelte virsliértékesítését. Ennek legfőbb oka, mondja Jens Hillebrand, a cég ügyvezető igazgatója, hogy növekszik azon vásárlók száma, akik az egészségesebb, minőségi termékeket keresik, akár magasabb árkategóriában is.

– Cégünknél már az idei év eddigi időszakában is jelentősen nőtt a virslik iránti kereslet, különösen a 250 g vákuumcsomagolású, valamint az 1 kg-os védőgázas csomagolású Bécsi hosszú virsli iránt. Ezért optimistán tekintünk a szilveszteri csúcs elé – mondja Jens Hillebrand. – Ez az állandó, megbízható minőség mellett valószínűleg többek között annak köszönhető, hogy egy új termékünk is megjelent a piacon, a Wiener Würstel, amelyet nagyon praktikus 2×200 g-os, kemény fóliás, dupla kamrás csomagolásban kínálunk vevőinknek.

Szalai L.

Kapcsolódó cikkeink