A bankszektor történelmi fordulóponthoz érkezett

Szerző: Trademagazin Dátum: 2025. 09. 05. 10:45
🎧 Hallgasd a cikket:

A bankolás jövője a mesterséges intelligencia, digitális hatékonyság és fenntarthatóság – derül ki a McKinsey legfrissebb iparági tanulmányából, amely átfogó képet ad a pénzügyi szolgáltatások jövőjéről. Az átfogó jelentés szerint a következő évek nyertesei azok az intézmények lesznek, amelyek a technológiai innovációt, az ügyfélélmény digitalizálását és az ESG-elköteleződést egyszerre képesek működésük középpontjába állítani. A K&H Csoport már évek óta ebbe az irányba fejleszti szolgáltatásait, így a tanulmány megállapításai nemcsak visszaigazolják, hanem megerősítik is a bank hosszú távú stratégiáját.

A tanulmány szerint a bankszektor 2022-ben 1,4 billió dolláros rekordnyereséget ért el, de a globális profitok jelentős része néhány nagy piac – elsősorban Észak-Amerika és India – koncentrált teljesítményéből származott. Ezzel párhuzamosan a hatékonyság, a skálázhatóság és a digitalizáció súlya még hangsúlyosabbá vált: az ügyfélszerzés drágább, a kamatmarzsok szűkülnek, a technológiai befektetések viszont elkerülhetetlenné váltak.
A K&H a működés számos területén ennek megfelelően fejleszt: a digitális hitelezési folyamatoktól az online számlanyitásig egyre több szolgáltatás válik önkiszolgálóvá, gyorsabbá és költséghatékonyabbá.

Kate, a mesterséges intelligencia alapú digitális pénzügyi asszisztens már ma is jövőt épít

A McKinsey előrejelzése szerint a generatív mesterséges intelligencia évente akár 340 milliárd dollárnyi értéket is teremthet a bankszektorban – nemcsak költségcsökkentéssel, hanem új típusú szolgáltatások és prediktív megoldások bevezetésével. A K&H-nál Kate, a digitális pénzügyi asszisztens már több mint 2 millió ügyfélinterakcióban segített gyors, pontos, könnyű és emberi közreműködés nélküli ügyintézést – legyen szó számlainformációkról, hitelügyintézésről vagy biztosítási kalkulációról. Az ilyen rendszerek nemcsak egyszerűsítik a bankolást, de valós idejű segítséget és személyre szabott pénzügyi tanácsadást is lehetővé tesznek.

Az ügyfélélmény mint versenytényező

A tanulmány kiemeli: a jövő banki versenye nemcsak a kamatok vagy díjak mentén dől el, hanem azon, hogy milyen minőségű, zökkenőmentes és digitálisan támogatott ügyfélélményt tudnak biztosítani az intézmények. A siker kulcsa az adatalapú, személyre szabott és agilis kiszolgálás.
A K&H digitális ökoszisztémája – a mobilbank, netbank, K&H+ alkalmazás, Kate és a digitális pénzügyi kalkulátorok – egy olyan ügyfélutat alkot, amely gyors, biztonságos és azonnal hozzáférhető megoldásokat kínál a mindennapi pénzügyekre.

Fenntarthatóság: az ügyfelek elvárásából üzleti előnnyé válik

A McKinsey szerint a fenntarthatóság iránti ügyféligény meghaladja a szabályozói elvárásokat: a pénzügyi szektor kulcsszereplő a zöld átállásban. A tanulmány szerint az ESG szempontok iránti ügyféligény ma már sok esetben erősebb hajtóerő, mint a szabályozói nyomás. A zöld pénzügyi termékek, a transzparens befektetési portfóliók és az éghajlathoz alkalmazkodó hitelezés a banki működés természetes részévé válnak.

A K&H zöld finanszírozási portfóliója folyamatosan bővül: a bank 2024-ben már közel 240 milliárd forintnyi zöld hitelt folyósított, elsősorban megújulóenergia-beruházásokra és környezettudatos ingatlanfejlesztésekre. A vállalati ügyfelek mellett a lakosság számára is elérhetők kedvező feltételű, energiahatékonyságot támogató megoldások. A K&H felelős befektetési alapjaiban kezelt vagyon értéke idén már meghaladta az 1000 milliárd forintot, a versenyképes hozamok mellett is szigorú ESG-szűrés alapján működve. A cél nem csupán az alacsonyabb kibocsátású gazdaság finanszírozása, hanem az ügyfelek támogatása a fenntartható működés felé vezető úton.

A K&H Csoport mára a hazai zöld finanszírozás egyik vezető szereplőjévé vált: a vállalati és lakossági zöld hitelek piacán is több mint 20 százalékos részesedéssel bír. A vállalati zöldhitel-kihelyezés 128 milliárd forintot tett ki, míg 2024-ben a zöld lakáshitelek összege elérte a 12 milliárd forintot – ez a bank teljes lakáshitel-kihelyezésének 6 százalékát adta.

A jövő bankja: agilis, fókuszált és technológiailag felkészült

A tanulmány hangsúlyozza: a globális pénzügyi piacokon nem feltétlenül a legnagyobb szereplők nyernek, hanem azok a bankok, amelyek gyorsan és célzottan képesek alkalmazkodni. A közepes méretű, technológiailag nyitott bankok épp rugalmasságuk révén tudnak előnyt kovácsolni a változó környezetből.

Stratégiai irány: fejlődés a technológia és a társadalmi szerepvállalás mentén

A McKinsey szerint a bankok jövőbeli szerepe túlnyúlik a klasszikus pénzügyi közvetítésen: egyre inkább technológiai és társadalmi katalizátorokká válnak. A K&H ezt a szerepet már ma is vállalja – legyen szó a pénzügyi tudatosság fejlesztéséről, a Z-generáció edukációjáról, vagy éppen a digitalizációval támogatott fenntarthatósági célokról.

Kapcsolódó cikkeink