A 2022. Év Bortermelője
Kihirdették a Magyar Bor Akadémia által gondozott „Év Bortermelője Magyarországon 2022” cím, a magyar borászok által elnyerhető legrangosabb hazai kitüntetés nyertesét.
A díj nem egy bor kiváló minőségének elismerését jelenti, hanem a nyertes bortermelő több éven át tartó, kiemelkedő teljesítményéért, borainak állandó, kiváló minőségéért, azok hazai és külföldi sikereiért, a borszakmáért tett erőfeszítéseiért adományozható.
A 2022. Év Bortermelője díj nyertese: Figula Mihály (Balatonfüred-Csopaki borvidék).
Szerencsés ország vagyunk, rengeteg nagyszerű borászunk van, akik világszínvonalú borokkal látják el a hazai és külföldi borkedvelőket is. Sok helyre kerülhetne a díj, de talán egyetértés van abban, hogy az idei nyertes fiatal kora ellenére méltán érdemelte ki a kitüntetést.
A dédapa, Tolnay István a 19. század legtekintélyesebb borosgazdái közé tartozott. A tőle származó szőlő és bor iránti szeretetből táplálkozva a Figula Pincészet kemény munkával, lemondásokkal és hatalmas szorgalommal mára a legismertebb magyar borászatok közé került. A pincészetet az édesapa, Figula Mihály alapította, építette fel, akit szintén az Év Bortermelőjévé választottak 2000-ben, éppen abban az évben, amikor fia, Misi megszerezte szőlész-borász diplomáját. Miután édesapja hirtelen elhunyt, az akkor huszonéves fiatal hirtelen családfővé vált: egyik napról a másikra kézbe kellett vennie a birtok irányítását. Hatalmas felelősséggel a vállán, rengeteg munkával sikerült a családnak megtartani és tovább fejleszteni a virágzó borászatot.
A Figula szőlőskertek a pincészet hat kilométeres körzetében találhatók, összesen harminc hektáron, ahol a klasszikus értelemben vett terroir gazdálkodás folyik. Misi igyekszik mindent a legmagasabb szinten művelni, fontosnak tartja a dűlők terméseinek szeparált kezelését, természetesen szigorú hozamkorlátozás mellett.
Borai készítésénél a legfontosabb szempont a termőhelyi sajátosságok kidomborítása, melyhez a hagyományok tisztelete mellett a legkorszerűbb technikai és technológiai lehetőségek is kiaknázásra kerülnek. A legmagasabb minőség elérése érdekében a szőlő gondozásától a borok palackozásáig minden folyamatot a család végez, illetve felügyel.
Figula Misi naponta felteszi magának a kérdést: mit szólna ehhez apám? Elégedett lenne a borokkal? Elég összetartónak találná a családot?
Sokak szerint egy borász apa nem lehet boldogabb és büszkébb annál, mint amikor fia elnyeri a szakma legnagyobb elismerését.
Aki személyesen ismeri Misit tudja, ha borokról van szó, nagyon komolyan beszél, egyébként pedig egy rendkívüli humorérzékkel megáldott fiatalember. Ha megkérdeznénk tőle, milyen pályára készült, csak annyit mondana: „Gyerekként medve akartam lenni, végül borász lettem.” Vajon kire legbüszkébb a családjában? Egyértelműen mindenkire, de a békesség kedvéért inkább a lányokra. Hogy melyik a kedvenc évjárata? Természetesen 1993, mert minden akkor kezdődött. Az idei győztes nem hétköznapi ember: meggyőződése szerint a világ legjobb borvidékén dolgozik; akkor lett borász, amikor édesapja azt mondta; gyerekei a legfőbb hobbija; és legszívesebben Bock József pincéjében bújna el, hogy titokban ellesse, honnan meríti végtelen energiáját. És mit ígér Misi annak, aki betér hozzájuk? Nem kevesebbet és nem többet, mint hogy náluk mindenki elfelejti a szürke hétköznapokat.
A díjért versengők közül, a jelölés során az öt legtöbb szavazatot kapott borász (abc-sorrendben):
Figula Mihály (Balatonfüred-Csopaki borvidék)
Günzer Tamás (Villányi borvidék)
Lamport József (Egri borvidék)
Liptai Zsolt (Pannonhalmi borvidék)
Vesztergombi Csaba (Szekszárdi borvidék)
Kapcsolódó cikkeink
Bock József kapta a Magyar Bor Akadémia életműdíját
Bock József villányi borász vehette át a Magyar Bor Akadémia…
Tovább olvasom >A borvilág büszkeségei
Az Év Bortermelője Magyarországon 2022 díjat Figula Mihály (Balatonfüred–Csopaki borvidék)…
Tovább olvasom >Amit Figula Mihályról, a 2022. Év Bortermelőjéről tudni kell
A magyar borászok által elnyerhető legrangosabb hazai kitüntetést, az „Év…
Tovább olvasom >További cikkeink
Új korszak a streamingben: 2,4 millió magyar gamer és a márkák találkozása
A Publicis Groupe Hungary kizárólagos partnerként csatlakozott az inStreamly platformhoz…
Tovább olvasom >Hogyan fognak az európaiak vásárolni az idei ünnepi szezonban?
A ShopFully és az Offerista Group az „Holiday Shopping Study…
Tovább olvasom >Új napelemparkkal bővül a Nestlé szerencsi gyár
Jövő márciusban lép működésbe az az 1,5 GW éves teljesítményű…
Tovább olvasom >