A 2020-as Grüne Woche a legek rendezvénye volt
A klímaválság adta a berlini Nemzetközi Zöld Hét fő témáját 2020. január 17. és 26. között Berlinben. A diskurzus elsősorban a fenntarthatóság, a természeti erőforrások megóvásának és a környezetbarát gyártási módok kérdésére irányult. A rendezvény idén több szempontból is rekordot döntött – egyebek mellett mintegy 129 000 négyzetméteren 72 országból több mint 1800 kiállítónak adott lehetőséget a bemutatkozásra, és a látogatók száma meghaladta a 400 000-et.
Idén először jelent meg kiállítóként az afrikai Benin, Mali, Togo, Uganda és a Kongói Demokratikus Köztársaság, amelyek 14 afrikai országból érkezett gyártókkal együtt az európai piacra is alkalmas eredeti afrikai termékekkel ismertették meg a közönséget.
Az idén a legnagyobb kiállító terület Oroszországé volt, a leghűségesebb résztvevő pedig Hollandia lett, amely 1953 óta immár 68. alkalommal volt jelen.
Középpontban a fenntarthatóság és a természeti erőforrások megóvása
A vásárt idén a klímaválság tematizálta: a középpontban a fenntarthatóság, a természeti erőforrások megóvása, valamint a környezetbarát gyártási módok álltak. A politika, az üzleti élet és kutatás területéről mintegy 2000 fő részvételével zajló 12. Globális Élelmiszeripari és Mezőgazdasági Fórum (GFFA) az élelmiszer-minőség és -biztonság, valamint az állatjólét kérdését boncolgatta, és párbeszédet folytatott a Föld egyenlőtlenül eloszló, szűkös élelmiszer-tartalékainak megóvásáról. A január 16-tól 18-ig tartó GFFA csúcspontját a Mezőgazdasági Miniszterek 12. konferenciája jelentette, melyen egyebek mellett az Afrikai Unió, a Codex Alimentarius Főbizottság (CAC), az ENSZ Világélelmezés Biztonsági Bizottsága (CFS), az Európai Bizottság, a FAO, a Világbank, az OECD, a WTO és más egyéb szervezetek képviseltették magukat.
2020-ban első alkalommal a Greta Thunberg ihlette „Fridays for Future” mozgalom is részt vett a Grüne Wochén.
Horvátország és a német kormány is beleállt
A Grüne Woche kiemelt partnere idén a 2020. január 1-jétől soros elnök, Horvátország volt. A „The Culture of Agriculture” mottó jegyében az ország élelmiszeriparának és mezőgazdaságának csúcstermékeit mutatta be. Andrej Plenković miniszterelnök a Grüne Wochéval való együttműködést „a lehető legjobb eredménynek” nevezte. Marija Vučković, agrárminiszter pedig jelezte, biztos az együttműködésnek a horvát élelmiszerexportot növelő hatásában. Elvárásai nem alaptalanok: a tavalyi partner Finnország élelmiszer-kivitele a rendezvényt követő öt hónapban 48 százalékkal ugrott meg.
Horvátország a 2020 júliusától elnök Németországgal együtt kifejezték elkötelezettségüket egy új, a gazdálkodók érdekeit szem előtt tartó agrárpolitika elfogadása mellett.
A Nemzetközi Zöld Héten idén a német kormány is aktívan közreműködött: az „Ön dönt” szlogennel is igyekezett a felhívni a figyelmet arra, hogy a fogyasztóknak – hétköznapi döntéseikkel – igenis van beleszólása abba, hogy hosszú távon mi kerül le a gyártósorról. A vásáron a német kormány egy sor dialógust indított el: az egymás véleménye és hozzáállása iránti nyitottságot hangsúlyozva invitálta egy asztalhoz a környezetvédőket, a politikusokat, a médiát, a fogyasztókat és a gazdálkodókat.
Regionális termékek iránti kereslet és közös nyilatkozat
A 2020. évi Grüne Wochén a kis- és középvállalkozások egyaránt megnövekedett érdeklődést érzékeltek a kereskedelmi és HoReCa szektor képviselői részéről a regionális termékek iránt. A látogatóközönség lelkesen vásárolt mintegy 52 millió euró értékben.
A vásár alkalmat adott a német kiskereskedelmi láncoknak (Aldi, Lidl, Kaufland, Rewe, dm és a Tegut) a Szövetségi Fejlesztési Minisztériummal közösen megfogalmazott, az ellátási láncban lévő gazdálkodók megélhetését biztosító bérek támogatásáról szóló önkéntes nyilatkozatának aláírására.
T.A.
Kapcsolódó cikkeink
A változó körülményekhez való alkalmazkodás nélkül sötét jövő vár a magyar agráriumra
Bár Európa-szerte kedvezőbb terméshozamokat jeleznek előre az uniós szakértők, Magyarországon…
Tovább olvasom >Újrahasznosított palackokkal újít a Lidl – egyre zöldebb a sajátmárkás kínálat
A Lidl Magyarország ismét fontos lépést tett a fenntarthatóság felé:…
Tovább olvasom >Öt év alatt 60%-os növekedést ért el az Aldi Spanyolországban
Az Aldi Nord az elmúlt öt év leggyorsabban növekvő élelmiszerláncává…
Tovább olvasom >További cikkeink
Eurostat: 2%-kal bővült az európai jégkrémgyártás 2024-ben
Az Eurostat friss adatai szerint 2024-ben az Európai Unióban 2%-kal,…
Tovább olvasom >Matcha Latte zabitalt vezet be kínálatába az Oatly az Egyesült Királyságban
Az idei nyarat új, matcha latte ízű zabitallal dobja fel…
Tovább olvasom >MBH-elemzés: A vártnál jobb GDP adatokat közölt a KSH
2025 második negyedévében a KSH által közzétett GDP adatok az…
Tovább olvasom >