860 milliárdos árbevételt ért el 2024-ben a Coop
Mintegy 4 százalékos növekedésnek köszönhetően 860 milliárd forintos árbevételt ért el a COOP Gazdasági Csoport 2024-ben – hangzott el a CO-OP Hungary Zrt. május végi közgyűlésén. A nehézségekkel teli – kötelező akciózással és árstoppal kísért – tavalyi szabályozói környezetben elért eredmény mellett az ország legnagyobb lefedettséggel rendelkező üzletlánca 2024-ben is folytatta boltjai technológiai modernizációját és az üzletlánc szolgáltatásfejlesztéseit célzó beruházásokat.

Pekó László(középen) és Tóth Géza(jobbra)
A COOP Gazdasági Csoport tavaly mintegy 4 százalékkal növelte forgalmát, így 860 milliárd forintos árbevételt ért el 2024-ben A cégcsoporton belül pedig a Coop üzletlánc tavalyi forgalma is bővült: az árbevétel mintegy 1,6 százalékos növekedésnek köszönhetően 530 milliárd forintot tett ki.
Pekó László, a CO-OP Hungary Zrt. igazgatóságának elnöke a közgyűlésen részletesen kitért arra, hogy a kiskereskedelmi szektornak – és így a Coopnak is – milyen nehézségekkel kellett megküzdenie tavaly, és milyen kihívások jellemzik az idei évet is. „A rendszerváltás előtt is már kereskedőként dolgoztam. 1990 körül azonban nem gondoltam arra, hogy majd egyszer ismét olyan fogalmakat kell megismernem, mint a maximált fogyasztói ár” – mondta a cégvezető. „Tavaly a kötelező akciózást és az árstop hatásait kellett kezelnünk, idén pedig az árréstop-intézkedést. Nem vagyunk könnyű helyzetben. Ilyen környezetben nagyon nehéz tervezni” – tette hozzá Pekó László.
Tóth Géza, a CO-OP Hungary Zrt. vezérigazgatója a cégcsoport tavalyi üzleti évét értékelve kiemelte: „a 2024-es év elég nehéz feladat elé állította a szektort, a kötelező akciózás és az árstop teljesen felborította a gazdálkodást”. Hozzátette: az utóbbi intézkedéseket 2024 második felétől kivezették, azonban az enyhítés csak átmenetileg tartott, hiszen idén bevezették az újabb árszabályozó intézkedést, az árréstopot. Ezen szabályozásokat olyan torzító tényezőknek nevezte, amelyek jelentősen kihatottak, illetve kihatnak a kiskereskedelmi cégek gazdálkodására, mozgásterére.
A vezérigazgató kitért arra is, hogy a makrogazdasági alapfeltételek sem voltak ideálisak tavaly, és ez a helyzet idén sem változott lényegesen. „Hiába várta mindenki, hogy a tavalyi számottevő bérnövekedés után beindul a kereslet, a háztartások többletfogyasztása nem olyan mértékben nőtt, ahogy azt gondoltuk. Továbbá az elmúlt években az infláció is alaposan megnehezítette a gazdálkodás tervezését” – hangsúlyozta Tóth Géza. Felhívta a figyelmet arra is, hogy bár csökkent az energiaár, azonban annak mértéke még mindig az egyik legmagasabb az EU-n belül az ország fejlettségéhez viszonyítva.
A szabályozói és makrogazdasági környezetet összességében értékelve kiemelte: „az idei év sokkal nehezebbnek ígérkezik. Az első negyedéves tervünk összejött, de látszik, hogy nagyon komoly feladványt jelent az, hogy ezeket a negatív tényezőket a következő negyedévekben ellensúlyozzuk, és így az idei tervünket teljesíteni tudjuk”.
A teljes piacot, illetve a cégcsoportot is jellemző koncentrációról szólva elmondta: ez a folyamat tavaly is tovább erősödött, így a COOP Gazdasági Csoport 50 legnagyobb franchise-tagja adta a cégcsoport 2024-es összbevételének hajszál híján 90 százalékát. Egyben kihangsúlyozta: a kiskereskedelmi piac szereplői közül továbbra is a COOP üzletlánc van jelen a legtöbb helyen az országban, 1400 településen mintegy 2100 üzletben szolgálják ki a vásárlókat. A cégcsoport 2023-ban lezárult kistelepülési fejlesztési programja kapcsán emlékeztetett arra, hogy mintegy 12 milliárd forint ráfordítással 461 üzletet újítottak fel, amely 450 ezer kistelepülési lakos életkörülményeit javította.
A cégcsoport beruházásai kapcsán elmondta azt is: az üzleteik áruellátását biztosító nagykereskedelmi és logisztikai rendszerük tagjainál folyamatosak a digitalizációs fejlesztések, a kapacitás- és a frissáru logisztikai beruházások, és egyre több régióban már a zöldség-gyümölcs kiszállítás is saját raktárból történik.
A COOP üzletek technológiai, energetikai fejlesztéseiről szólva a vezérigazgató kiemelte: az üzletlánc jelenleg közel 770 boltja van felszerelve napelemmel, amelyeknek össztermelése 38 GWh-ra nőtt. Ezzel a Coop csoport áramfogyasztásának 23 százalékát biztosítja megújuló módon. Tovább folytatódott a hűtők és a LED-világítások folyamatos korszerűsítése is.
A kereskedelmi szereplők között 2017-ben elsőként bevezetett használtétolaj-visszagyűjtésben pedig az üzletlánc több mint 570 boltja vesz már részt. Ennek keretében a Coop 100 forintos kupont is ad minden leadott liter után. Tavaly így 145 ezer liter használt étolajat vettek át a lánc üzleteiben.
A PET- és üvegpalack-hulladék kezelését célzó RePont program keretében immár 895 telepített automatánál, valamint további 400 üzletben kézi átvevő pont áll a Coop vásárlóinak rendelkezésére, így összességében az üzletlánc 1295 Reponton biztosítja az új visszaváltható göngyölegek leadását.
A rohamosan gyorsuló digitalizáció és az egyre változó vevői igényekre válaszul már a cégcsoport 12 franchise üzletében 44 önkiszolgáló kasszánál fizethetnek a vásárlók, emelte ki a vezérigazgató. Sőt, Szegeden a napokban – Magyarországon elsőként – egy automata hibrid okosboltot is megnyílt a Coop Szeged üzlethálózatában, amely nyitvatartási időben hagyományos, azon kívül bolti dolgozók nélkül, távfelügyeleti rendszerben működik.
Az üzletek mellé telepített csomagautomatákról szólva elmondta: már több mint ezer automatánál vehetik át a vásárlók webes rendeléseiket a piacot meghatározó szolgáltatóknál, sőt a Foxpost-automaták esetében a Coop-törzsvásárlók 500 forintos kedvezményt is kapnak rendelésenként.
Tóth Géza a 2022-ben bevezetett, minőségi vásárlási élményt biztosító új üzletkategória, a legszélesebb Coop-választékkal és egészségtudatostudatos kínálattal, valamint a legmodernebb környezettudatos technológiákkal felszerelt Szuper Plusz kapcsán elmondta: félszáz ilyen üzlet érhető el országszerte. A kategóriához tartozó, minimum 350 négyzetméteres alapterületű üzletek a cégcsoport forgalmán belül mintegy 49 milliárd forintos árbevételt értek el 2024-ben.
Kapcsolódó cikkeink
Megjelent az FMCG-piac 2024. évi kereskedelmi toplistája
Maradt minden a régiben: Lidl, SPAR, Tesco a dobogósok sorrendje!…
Tovább olvasom >Kik nyertek és kik buktak 2024-ben? – Látványos eredménykülönbségek az élelmiszer-kiskereskedelemben
A 2024-es üzleti év mérlege az élelmiszer-kiskereskedelmi szektorban látványosan kettévált:…
Tovább olvasom >A COOP újabb négy évig a Magyar Olimpiai Csapat mellett
A COOP üzletlánc megalapításával szinte egyidőben lépett szövetségre a kereskedelmi…
Tovább olvasom >További cikkeink
Új piacot talált a hazai food truck scéna
Új piacot keres a hazai food truck scéna, ezért idén…
Tovább olvasom >Elismerték az újrahasználható alsónemű fejlesztését
Napjainkban, az idősebb korosztály növekvő arányával, illetve az egészségtudatosság erősödésével,…
Tovább olvasom >Egész évben rendkívül magas az érdeklődés a diákmunkások iránt
A diákmunkák mennyisége az évnek ezen szakaszában, a nyári szezonra…
Tovább olvasom >