60 éves az Euroshop
Egy vásár, amely nem azt kérdezi, mit adnak el, hanem hogyan: a EuroShopot 1966-ban indították Düsseldorfban ezzel a gondolattal, egy akkor és ma is aktuális témára fókuszálva: a kiskereskedelem jövőjére. Mára az EuroShop a kiskereskedelmi innováció világvezető platformjává vált. 2026-ban a 60. évfordulót „Global Retail Festival” keretében ünneplik Düsseldorfban.
Amikor 1966. június 11–15. között 330 kiállító 11 országból több mint 30.000 látogatónak mutatta be termékeit 17.193 m² nettó kiállítási területen, akkor még senki sem sejthette, hogy a EuroShop a kiskereskedelem vezető világvásárává fejlődik. A kiállítás főként üzletberendezéseket, hűtött vitrines szekrényeket, pénztárgépeket és display-reklámanyagokat vonultatott fel. Kiemelt témák voltak „a modern drogéria”, „a modern textilértékesítés” és „a jövő terméke, a fagyasztott élelmiszer”. A kiskereskedelem kezdetben szkeptikusan fogadta az új vásárt; ám már az 1968-as második EuroShop idején a sajtó „nemzetközi szintről” írt.
A EuroShop mindig is leképezte a kiskereskedelem nagy átalakulásait. Az 1960-as évek közepén az önkiszolgálás, a diszkontelv és az áruk nyílt kihelyezése váltotta fel a hagyományos kisboltokat. 1965-ben a Messe Düsseldorf és az EHI Retail Institute – akkor még „Önkiszolgálási Intézet” – úgy döntött, kifejezetten a kiskereskedelemnek szentelt új vásárt indít: EuroShop – „Modern üzletek és kirakatok” Európai Kiállítás és Kongresszus. Ettől kezdve a EuroShop kínálata a kiskereskedelmi innovációkkal párhuzamosan bővült. A hetvenes években megjelent a világítás, a moduláris üzletkoncepciók és az elektronikus pénztárgéprendszerek. 1975-ben – az üzletberendezés középtávú innovációs ciklusához igazodva – a EuroShop átállt a ma is érvényes, hároméves rendezési ritmusra. 1978-ban a két színből álló EuroShop-csillag váltotta a régi, bolt- és kirakat-ábrázolásos logót. A védjegy a pénztárgépek csilingelését idézi, később pedig a kínálat és a kereslet találkozását jelképezte a kiskereskedelem teljes beruházási javak szegmensében. A nyolcvanas éveket technológiai forradalmak jellemezték: „Szkennelés mindenek fölött” – írta a Lebensmittel Zeitung 1981-ben, amikor bevezették a vonalkódokat és az automatikus készletgazdálkodást. Hamarosan a készpénzmentes fizetés, a palack-visszaváltás és az újrahasznosítás került előtérbe – a EuroShop ezeket is korán napirendre vette. A kilencvenes években az üzletek márkák színpadaivá váltak; a EuroShop innovatív üzletberendezéssel, új POS-technológiákkal és az első elektronikus árcímkékkel kísérte ezt a változást. 1996-ban egy 80.000 márkába kerülő virtuális valóság prototípus keltett feltűnést – a digitális jövő előhírnökeként. Az ezredfordulón a hangsúly a minden érzékszervre ható élményre, az e-kereskedelemre, az RFID-re és a mobilfizetésre tolódott. Egy évvel később a EuroCIS önálló technológiai szakvásárként debütált, és ma Európa vezető kiskereskedelmi technológiai eseménye. A 2010-es években a fenntarthatóság, az omnichannel és az érzelmi bevonás formálta a képet. Új különbemutatókkal (pl. Designer Village) és rangos díjakkal (pl. reta) születtek EuroShop-mérföldkövek. 2017-ben hozták létre a hét dimenziót, amely máig hasonló struktúrában rendezi a vásárt. A 2020-as évek külön kihívásokat hoztak: 2020-ban a vásár egybeesett a COVID–19 világjárvány kezdetével – a látogatószám csökkent, de az innovációs szellem megmaradt. 2023 a nagy viszontlátás éve volt: a digitalizáció, az energiagazdálkodás és a fenntarthatóság uralta a napirendet, kézzelfogható optimizmussal kísérve.
Ma, hat évtizeddel az alapítás után a EuroShop kozmopolita vásárcsaláddá érett: 1997-ben a EuroCIS csatlakozott önálló kiskereskedelmi technológiai vásárként, külföldön pedig olyan nemzetközi „spin-offok” születtek, mint a shanghai China in-store és az indiai in-store Asia. A 60. évfordulót újabb terjeszkedési mérföldkő követi: 2026. október 26–28-án Dubaiban debütál a EuroShop Middle East – egyértelmű jelzés a márka globális jelentőségéről.
Bőven van ok az ünneplésre: 2026. február 22–26. között a vásárváros globális retail fesztivállá alakul. A mintegy 1900 kiállítót több mint 60 országból felvonultató kiállítás mellett a vendégeket átfogó kísérőprogram várja hét színpaddal, számos különbemutatóval – köztük a Designers’ Village területtel és az új VM Experience-szel –, valamint vezetett innovációs túrákkal izgalmas kiállítókhoz és boltlátogatásokkal Düsseldorf-szerte. A közösségépítést co-working terek, valamint „mobile happy hours” jellegű networking-formátumok is támogatják. A 2026-os vásárról további részletek itt találhatók.
Hatvanéves történetével a EuroShop régen több mint „egy vásár”. Inspirációs forrás, az innováció platformja és családias hálózat. Ahogy egy újságíró egykor megfogalmazta: „A mozdulatlan állókép egyhangúságát […] olyan egyediség és kockázatvállalási bátorság váltotta fel, amelyre még a szakértők sem számítottak.” Olyan állítás, amely 2026-ban sem lehetne aktuálisabb.
A EuroShop történetéről többet az évfordulós oldalon olvashat: www.euroshop-tradefair.com/60years. A 60 év fotóanyaga itt érhető el.
Kapcsolódó cikkeink
Globális kiskereskedelmi fesztivállal ünnepel az idén 60 éves EuroShop
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >A kereskedelem töretlenül fejleszti az automatizálástechnikát és a mesterséges intelligenciát
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >Az EuroCIS 2024 szakvásár: Már a holnapon is túl!
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >További cikkeink
Az árrésstop kivezetésnek minden feltétele teljesült
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >Tartósan csökkenti egyes csokoládék árát a Lidl
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >Duplájára nő ősszel a vadhúsforgalom a Kifli.hu-n
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >
