5,7 százalékos növekedéssel zárta a 2023-as pénzügyi évet az IKEA
Ma az Ingka Csoport 41,7 milliárd[i] eurós IKEA kiskereskedelmi forgalomról adott hírt a 2023-as üzleti évre vonatkozóan[ii], ami 5,7 százalékos növekedést jelent a tavalyi évhez képest (39,5 milliárd euró a 2022-es pénzügyi évben). A 80 éves örökségre alapozva a vállalat célja továbbra is az, hogy szebb hétköznapokat teremtsen és az IKEA elérhetőbb, megfizethetőbb és fenntarthatóbb legyen annak érdekében, hogy valóra válthassa az emberek otthoni élettel kapcsolatos álmait és elképzeléseit.
Az elmúlt időszakot számos külső tényező befolyásolta, többek között a világjárvány, valamint a bizonytalan gazdasági és geopolitikai helyzet, az Ingka Csoport azonban továbbra is az IKEA azon célkitűzését tartja szem előtt, hogy szebb hétköznapokat teremtsen az emberek többsége számára. A lakberendezési inspiráció bővítése, valamint a digitális, az új és a meglévő áruházakba történő befektetések felgyorsításának köszönhetően 7 százalékkal növekedett az áruházak látogatottsága, az online részesedés pedig 26százalékra bővült (a 2022-es pénzügyi évben ez 25 százalék volt). Az új pénzügyi év elmúlt heteiben a vállalat továbbra is azon dolgozott, hogy lehetőségeihez mérten csökkentse az árait, és a következő hónapokban is ezt kívánja tenni számos termék esetében a különböző piacokon.
„Az otthoni élet minden eddiginél fontosabbá vált, és továbbra is az a cél vezérel minket, hogy valóra váltsuk az emberek álmait és elképzeléseit. Az év során befektettünk az üzleti érdekeltségeinkbe, és lépéseket tettünk az abszolút szén-dioxid-kibocsátás csökkentése érdekében is, hogy óvjuk a bolygót, amely mindannyiunk otthona. Lenyűgöz, ahogy az IKEA munkatársai valóra váltják a vásárlók kéréseit, és szorosabbra fűzik velük a kapcsolatot, amivel hozzájárulnak a célkitűzésünkhöz, és igazi partnerként segítik az otthoni élet megvalósítását. Bár bizakodón tekintek a jövőbe, fel kell készülnünk arra, hogy az előttünk álló út rögös lesz”
– nyilatkozta Jesper Brodin, az Ingka Csoport vezérigazgatója.
Miközben az IKEA fennállásának 80. évfordulóját ünnepli, a vállalat egy jobb IKEA létrehozására készül: átalakítja az áruházait a vásárlói igényeket kiszolgáló hálózat kapacitásának növelése érdekében, egyúttal olyan összcsatornás kiskereskedővé válik, amellyel a vásárlók bármikor, bárhol és bármilyen módon kapcsolatba léphetnek. Az Ingka Csoport 60 helyszínen nyitott új áruházakat, egyebek mellett Koppenhágában, Madridban, Rómában és San Franciscóban, valamint Tervezőstúdiókat többek között Ausztráliában, Szerbiában és Magyarországon Debrecenben és Pécsen.
Mindemellett a vállalat felgyorsítja a beruházásokat a legnagyobb piacai közül az Egyesült Államokban, az Egyesült Királyságban, Franciaországban és Spanyolországban. Ezekben az országokban több mint 4,5 milliárd eurót invesztál a vásárlói élmény és a házhozszállítási szolgáltatások javítását célzó projektekbe. Az év elején az Ingka Csoport bejelentette a Made4net szolgáltató felvásárlását, amely a jövőben vezető szerepet tölt majd be a vásárlói igényeket kiszolgáló hálózat terén a kiskereskedelemben. A kapacitásbővítés növeli a vásárlói élmény színvonalát.
Ezenkívül a vállalat új funkciókat vezet be az IKEA Kreativ alkalmazásban, amelyek a mesterséges intelligenciával és a számítógépes látás technológiájával segítik 3D-ben megjeleníteni a vásárlóknak a lakberendezési elképzeléseiket. Továbbá fenntartható áruházakat, áruházaiban pedig Bútormentő Pontokat hoz létre, ezzel is támogatja az emberek többségét abban, hogy fenntarthatóbb életet teremtsenek maguknak otthonaikban. Az IKEA arra ösztönzi a vásárlókat, hogy használjanak kevesebb energiát és vizet, csökkentsék a hulladék és az egyszer használatos tárgyak mennyiségét, valamint részesítsék előnyben a javítást, a továbbértékesítést, az újrahasznosítást, illetve tartsák karban a termékeket, hogy azok minél hosszabb életűek lehessenek. Mindezt az IKEA a termékek visszavételével, a használt bútorok eladásával, a gyerekbútorok garantált visszavásárlásával, valamint cserealkatrészek biztosításával ösztönzi.
„Minden eddiginél több ember fér hozzá az IKEA termékeihez és szolgáltatásaihoz, mi pedig továbbra is szoros kapcsolatot fogunk ápolni a vásárlóinkkal, hogy elérjük az emberek többségét a fizikai és digitális találkozási pontjainkon. Ezenkívül megújítjuk a kiskereskedelmi ajánlatunkat a vásárlói visszajelzésekre támaszkodva, és gondoskodunk arról, hogy a vásárlóink azt kapják, amire a leginkább vágynak: kényelmes vásárlási élményt, értéket a pénzükért cserébe, és hosszú életű, minőségi termékeket, hogy kellemesebb és fenntarthatóbb legyen az otthoni életük. A jövőben is ez a cél vezérel minket”
– nyilatkozta Tolga Öncü, az Ingka Csoport Ingka kiskereskedelmi vezetője.
Az Ingka Csoport folyamatos növekedésével és teljesítményével párhuzamosan a kiskereskedelem egyenletes ütemben történő átalakulása is érezteti a hatását.
„Ez megköveteli tőlünk, hogy folyamatosan keressük a módját annak, hogyan tudjuk megerősíteni a vállalatainkat, és biztosítani a megfelelő pénzügyi hátterünket a jövőben”
– folytatja Jesper Brodin, az Ingka Csoport vezérigazgatója.
Az Ingka Csoport felgyorsította a fenntarthatósági befektetéseket, és továbbra is hozzájárul az IKEA azon célkitűzéséhez, hogy klímapozitívvá váljon azáltal, hogy 2030-ra nagyobb mértékben csökkenti az üvegházhatású gázok kibocsátását, mint amennyit a teljes IKEA értéklánc kibocsát, miközben növeli az IKEA üzleti érdekeltségeit. Az elmúlt években a vállalat elkötelezte magát amellett, hogy 6,5 milliárd eurót fordít a megújuló energiára, amelyből közel 4 milliárd euró befektetése már megtörtént. Ezzel egyidőben a vállalat bővíti az elektromos járművekből álló flottáját, aminek eredményeként a házhoz szállítások negyede zéró kibocsátású járművekkel történik.
A vállalat elkötelezte magát továbbá amellett, hogy az összes piacán ugyanolyan vagy alacsonyabb áron kínálja a növényi alapú ételeket, mint a húsalapúakat, elérhetővé teszi a fenntarthatóbb választási lehetőségeket, és elősegíti a nettó zéró kibocsátásra történő átállást.
Az Inter IKEA Systems B.V. – amely az IKEA koncepció tulajdonosa és az IKEA franchise-átadója világszerte – ma bejelentette, hogy az IKEA kiskereskedelmi forgalma mind a 12 franchise-csoportot magában foglalva elérte a 47,6 milliárd eurót. Az Ingka Csoport részesedése a teljes forgalomból 90 százalék.
„Sikeres pénzügyi évet tudhatunk magunk mögött. Az emberek többsége mellett állunk, és célunk töretlenül erős – törődünk az otthoni életük álmaival, szükségleteivel és frusztrációival. A vásárlóinknak és termékeink népszerűségének köszönhetőn a 2023-as pénzügyi évre még jobb eredményeket várunk a magyar piacon, mint az előző évben. Eközben folyamatosan azon dolgozunk, hogy minden csatornán javítsuk a vásárlói élményt. Idén nyáron mind a három magyarországi áruházban bevezettük a Szkenneld és Vedd szolgáltatást, amelyet a vevők egyre gyakrabban használnak a gyors és kényelmes vásárlás érdekében. Emellett a digitális szolgáltatásokra is összpontosítottunk, ami az online értékesítés éves szinten mintegy 2 százalékpontos növekedésében mutatkozott meg. Növekvő területeink közé tartozik mindenekelőtt az otthoni tárolás, valamint fellendülést látunk az élelmiszerek, a hálószoba és a lakberendezési kiegészítők terén is”
– összegezte az elmúlt pénzügyi évet David McCabe, az IKEA Csehország, Magyarország és Szlovákia ügyvezető igazgatója.
„Kiemelten fontos számunkra, hogy a lehető legkedvezőbb áron kínáljuk termékeinket, és amikor csak tudjuk, tovább csökkentsük az árakat. Az infláció, a növekvő kamatlábak, az árfolyamingadozások és az energiaárak világszerte hatással vannak az emberekre, és ez alól mi sem vagyunk kivételek. A nehéz magyarországi makrogazdasági körülményekre tekintettel örömmel osztom meg a jó hírt, hogy október óta mintegy 600 termék árát csökkentettük, átlagosan 15 százalékkal. Az alacsonyabb árú termékek között például megtalálhatók a konyhák, valamint az EKET, a KALLAX, a PLATSA vagy a BESTÅ top termékcsaládok”
– tette hozzá McCabe.
Kulcsadatok:
-
Teljes IKEA kiskereskedelmi forgalom: 41,7 milliárd euró a 2023-as pénzügyi évben (+5,7%), 39,5 milliárd euró a 2022-es pénzügyi évben (+5,5%)
-
Online részesedés: 26 százalék a 2023-as pénzügyi évben, 25 százalék a 2022-es pénzügyi évben
-
Áruházlátogatás: 697 millió látogatás a 2023-as pénzügyi évben (+7,4%), 650 millió látogatás a 2022-es pénzügyi évben
-
IKEA applikáció: 19,7 millió letöltés a 2023-as pénzügyi évben, 20,3 millió letöltés a 2022-es pénzügyi évben
-
Nyitások: 60 helyszínen a 2023-as pénzügyi évben, 52 helyszínen a 2022-es pénzügyi évben
-
Eladott húsgolyók és húsmentes golyók: 1,2 milliárd a 2023-as pénzügyi évben, 1,1 milliárd a 2022-es pénzügyi évben
-
Fenntarthatóság: 4 milliárd euró (a 6,5 milliárd eurós portfólióból) befektetés megújuló energiaprojektekbe: szél-és napenergia.
-
2016 az IKEA 24,2 százalékkal növekedett, miközben 13,6 százalékkal csökkentette klímalábnyomát.
-
575 szélturbina 17 országban, 20 napelempark és 935 000 napelem az IKEA egységek tetején.
Kapcsolódó cikkeink
Komoly kritikát kapott az adventi kalendárium
A termekkritikus nevű vlogger legújabb TikTok-videójában alapos kritikával illette az…
Tovább olvasom >Prémium legyen, de fenntartható is – a legifjabb generáció elvárásai
A kiskereskedelmi szereplők kénytelenek lesznek egyre nagyobb figyelmet fordítani fenntarthatósági…
Tovább olvasom >Az Unilever 75 millió euró értékben fektet be Nyírbátorban
Új termékkategória és világszerte ismert szépségápolási márkák gyártási tevékenységét hozza…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >