50. születésnapját ünnepelte a párkányi papírgyár
A párkányi székhelyű Smurfit Kappa Obaly Štúrovo hullámkartongyár idén ünnepli 50 éves fennállását. A jeles jubileumra 50%-kal bővítette gyártói kapacitását annak érdekében, hogy a papíralapú csomagolási piac legújabb trendjeinek, illetve a szegmensben tapasztalható megnövekedett keresletnek maradéktalanul megfeleljen. A vállalat a kerek évfordulót családi nappal is emlékezetessé tette, gyermekprogramokkal és kulturális rendezvénnyel várta Párkány főterére a dolgozóit, családtagjaikat, valamint a település lakosságát.
A cégcsoport életében egy másik jelentős esemény is történt az elmúlt időszakban, ugyanis az ír Smurfit Kappa felvásárolta az amerikai WestRock vállalatot, ami által a világ legnagyobb papír- és csomagolóipari vállalata jött létre. A 11 milliárd dolláros felvásárlással Európa legnagyobb és az Egyesült Államok második legnagyobb papír- és csomagolóanyag-gyártója egyesült.
A legfrissebb terjeszkedést, a Smurfit WestRock létrejöttét, amelynek eredményeként a vállalat gyártó- és kereskedelmi egységei már több mint 40 országban, több mint 100 000 alkalmazottal lesznek jelen, Tony Smurfit, a Csoport vezérigazgatója jelentette be. A világcéggé növekedett vállalat központja Dublinban, míg észak- és dél-amerikai tevékenységeinek központja a georgiai Atlantában, európai tevékenységeinek központja pedig továbbra is a hollandiai Amszterdamban lesz megtalálható.
Múlt, jelen és jövő
1934-ben, Dublin külvárosában, Rathminesben jött létre az a kartongyár, amelyet 1938-ban megvásárolt Jefferson Smurfit, majd 1955-ben fia, Michael Smurfit is csatlakozott hozzá. A családi vállalkozássá bővült Jefferson Smurfit társaság 1964-re olyan szintre fejlődött, hogy az ír tőzsdére is be tudott lépni.
A cégcsoport 1994-ben vette fel a Smurfit Kappa nevet, amikor megvásárolta a francia La Cellulose du pin papírgyárat, majd nem sokkal később egyesült a holland Kappa Packaging papírgyártóval.
A WestRock felvásárlása előtt a vállalat üzemet nyitott a marokkói Rabatban, a közeljövőben pedig további akvizíciókat és fejlesztéseket tervez Ecuadorban, Brazíliában, Lengyelországban, Peruban, valamint Mexikóban is.
Az amerikai JP Morgan bankcsoport és befektetéskezelő becslése szerint az egyesített vállalat piaci részesedése a hullámpapír csomagolóanyagok európai és észak-amerikai területén 20% körül lesz. A vállalatok 5,5 milliárd dolláros korrigált alapnyeresége és 34 milliárd dollár körüli bevétele a június 30-i zárást követően a legközelebbi konkurenseket, az International Papert és a Ball Corporationt is megelőzheti majd.
Vízálló papír, a műanyag tökéletes alternatívája
A Smurfit Kappa nemrégiben mutatta be új fejlesztését, a vízálló papírt, amely a műanyag alternatívájaként jelent meg a piacon. A születésnapi rendezvényen a gyermekek a saját maguk által hajtogatott csónakokat a főtéren átfolyó mesterséges patakban úsztatva meggyőződhettek az AquaStop™ tulajdonságairól. Az AquaStop™ papír a gyártási folyamat során hozzáadott speciális bevonatnak köszönhetően lassabban ereszti át a vizet, ráadásul kedvező összetételének köszönhetően nem veszélyezteti a termék újrahasznosíthatóságát sem. Ezáltal éppúgy újra feldolgozható, mint a hagyományos papíralapú csomagolás.
Az innováció tökéletes megoldás olyan termékek csomagolására, ahol a vízzel szemben ideiglenes védelemre van szükség, vagy magas a páratartalom, mint például az e-kereskedelemben a virágok, mosószerek, gyümölcsök és zöldségek csomagolásakor, vagy hűtött áruk szállítási csomagolásánál.
A családi programon a gyerekek papírautók és papírházak festése közben a színkeverés tudományával is megismerkedhettek, saját súlyukkal tesztelhették a karton teherbírását, kartonból várat építhettek vagy akár lakásdíszt is készíthettek. A rendezvény zárásaként az érdeklődők a párkányi papírgyár történetét feldolgozó filmet tekinthették meg, majd együtt élvezhették Adam Ďurica koncertjét.
Hullámvasúton a papírszektor
Az elmúlt időszakban a csomagolóipar szereplői hullámvasúton érezhették magukat, ugyanis a COVID jelentős mértékben átrendezte ezt a szektort is. Amellett, hogy a csomagolóipar a járvány egyik „nyertesének” számított, nehézségekkel így is jócskán szembe találta magát, hiszen a túlfogyasztásból és az e-kereskedelem térnyeréséből adódóan nemcsak túlkereslettel, de ellátási problémákkal is meg kellett birkóznia. Ráadásul felkészülési idő nélkül. A folyamatnak a 2022-ben bekövetkezett energia-árrobbanás vetett véget. A Smurfit Kappa szakembereinek prognózisa szerint a kereslet felélénkülésével hamarosan újra fellélegezhetnek a dobozgyártók.
Az innovációk sorának azonban semmilyen körülmény nem szabhat gátat, így a nagyvállalatnak sem a vízálló papír az egyedüli innovatív terméke, a hulladékcsökkentés és a klímavédelem mellett is versenybe száll szerte a világban. A cégcsoport menedzsmentje azt vallja, hogy a papíralapú csomagolás képes választ adni a környezetvédelem, az újrahasznosítás, illetve a komplett hulladékprobléma kérdéseire. Meglátásuk szerint optimalizált papíralapú csomagolási megoldások fejlesztésével a teljes értéklánc mentén csökkenteni lehet a karbonkibocsátást. A környezetvédelmi törekvések részeként a Smurfit Kappa már évekkel ezelőtt megkezdte az újrahasznosítható csomagolások tervezését. 2019-ben Better Planet Packaging néven globális programot indított el azzal a céllal, hogy minél szélesebb körben terjessze a fenntartható csomagolás fontosságát az FMCG területén. Kezdeményezésükre a tavalyi HUNGAROPACK Magyar Csomagolási Versenyen is láthattunk példát, Long Lead (hosszú vezeték) univerzális betétcsomagolási megoldásukért Nagydíjat nyertek el. A zsűri nagyra értékelte, hogy a Smurfit Kappa papírbetétekből és töltőanyagokból készült megoldásokat kínál műanyag helyett. (x)
Kapcsolódó cikkeink
Akvizícióval növeli nyugat-európai jelenlétét a Mondi
A Mondi csomagolóipari vállalat megállapodást kötött a Schumacher Packaging németországi,…
Tovább olvasom >Bulgáriában vásárolt bag-in-box üzemet a Smurfit Kappa
A Smurfit Kappa, afenntartható csomagolási megoldások egyik úttörője megállapodást írt…
Tovább olvasom >A Smurfit Kappa új korszakot nyit a fenntartható csomagolásban
A Smurfit Kappa csoport, a papíralapú csomagolóipar globális vezetője, számos…
Tovább olvasom >További cikkeink
Aranyérmes borok a Lidl kínálatában
A Lidl Magyarország tíz évvel ezelőtt kötelezte el magát a…
Tovább olvasom >memoQ: Innováció a többnyelvű vállalati kommunikáció világában
A memoQ fordításmenedzsment-rendszer (TMS) forradalmasítja a vállalatok többnyelvű kommunikációját, megoldást…
Tovább olvasom >Vidd magaddal bárhova: fenntartható csomagolás aktív fogyasztóknak
Az aktív fogyasztóknak szánt, ,,on-the-go” élelmiszerek kategóriája egyre nagyobb teret…
Tovább olvasom >