50 nm és kisebbek
„Mindig elérhető legyen a polcon az áru, amit meg akarok venni”. Ez a kritérium nagyon fontos lett a magyar fogyasztók számára, amikor boltot választanak. Legutóbb októberben mérte fel a Nielsen azokat a tényezőket, amelyek alapján az emberek kiválasztják az üzletet, ahol beszerzik mindazt, amire szükségük van. Az általuk kívánt termék elérhetősége a második legfontosabb szempont! Míg két évvel korábbi ShopperTrends kutatásunk végén ez a kritérium még a rangsor tizenegyedik helyén szerepelt.
Az elérhetőség a polcon, mint fogyasztói elvárás kapcsolódik a harmadik leglényegesebb tényezőhöz: „Mindent, amire szükségem van, megvehessek egy üzletben”.
Ugyanakkor az áruk polci elérhetősége nehezen kezelhető problémát jelent jó néhány kereskedelmi vállalat számára. Támogatja törekvésüket a megoldásra a Nielsen OSA (On Shelf Availability=Elérhetőség a polcon) szolgáltatása. Egyrészt kidolgoztunk egy módszert, amellyel prognosztizáljuk egyes árucikkek polci elérhetőségét vagy el nem érhetőségét a polcon. Adataink alapján számolni tudunk azzal, hogy bizonyos időpontban egy cikkelem nem lesz ott a polcon. Ilyen esetben képesek vagyunk meghatározni a készlethiány okát. És azt is, hogy esetleges bekövetkezését milyen módon lehet megelőzni.
Tapasztalataink szerint bármelyik kategóriánál előfordulhat, hogy nem érhető el egy-egy termék a polcon. Különösen a leggyorsabban forgó kategóriáknál szükséges, hogy a boltok vezetői képben legyenek a polci kihelyezésről.
Különösen érdemes odafigyelni a polchely méretére, ha egy kategóriában viszonylag rövid idő alatt vezetnek be újdonságokat a piacra. Például sörnél, szájápolási termékeknél jelentek meg a magyar piacon olyan új termékek, amelyek sikert arattak a fogyasztók körében.
Ha megelőzik a készlethiányt, érzékeny veszteségeket akadályoznak meg mind a kereskedelmi vállalatok, mind a beszállítóik. Számszerűsíteni is lehet a kárt.
Egy brüsszeli székhelyű szervezet, a Hatékony Reagálás a Fogyasztókra (ECR Europe) felmérte, hogyan reagálnak Európában, köztük hazánkban is a vásárlók, ha nem találják a polcon az árut, amit meg akarnak venni. Átlagosan 32 százalék (minden harmadik válaszadó) elmegy másik üzletbe, és ott szerzi be, amit szeretne. További 20 százalék (minden ötödik) egy másik márka hasonló termékét teszi a kosarába. 11 százalék pedig (minden kilencedik) eláll a szándékolt vásárlástól, különböző okok miatt.
Mindez egy kereskedelmi vállalat számára az érintett cikkelemmel kapcsolatban összesen átlag 43 százalék veszteséget okoz. Egy gyártó vállalatnak pedig 31 százalékot.
Ettől óvja meg partnereit a Nielsen. Ugyanis azonosítjuk a készlethiány okát. Előidézheti a problémát például hiba a logisztikában; hiányosság a készletgazdálkodás rendszerében; elmulasztanak időben rendelni; ott az áru a raktárban, de nem teszik ki a polcra; a szükségesnél kevesebb polchelyet kap a kérdéses termék.
Azzal, hogy feltárjuk a készlethiány okát, intézkedhetnek a vállalatok érintett vezetői. Megelőzhetik a problémát, optimalizálhatják készleteiket, és a fogyasztók mindig elérik a polcon az árut, amit meg akarnak venni.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Orbán Viktor: jövőre reális a három százalékot meghaladó gazdasági növekedés
Reális a három százalékot meghaladó gazdasági növekedés 2025-ben Magyarországon –…
Tovább olvasom >Nehéz helyzetben a sertéshúságazat: emelkedő költségek, csökkenő fogyasztás és átalakuló szokások
Évek óta kihívásokkal néz szembe a hazai és az uniós…
Tovább olvasom >Az NGM tájékoztató levélben kéri az embereket, hogy költsenek
A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) tájékoztató levélben fogja értesíteni az önkéntes…
Tovább olvasom >