41 előállító 95 terméke viseli már a HÍR védjegyet
A Hagyományok-Ízek-Régiók (HÍR) gyűjteményben Magyarország 7 régiójának 300 tradicionális mezőgazdasági terméke és élelmiszere található, közöttük különböző fűszerek, növény-és állatfajták, italok, zöldségek és gyümölcsök. A HÍR védjegy használatát 41 előállító 95 terméke nyerte el eddig. Az Európai Minőségügyi Szervezet Magyar Nemzeti Bizottság (EOQ MNB) a „Hagyományos termékek a vendéglátásban” című kiadványában ismerteti a HÍR védjegyes termékek listáját és régiós térképét is.
A „Hagyományok-Ízek-Régiók” elnevezésű program 1998-ban indult útjára Magyarországon. Az indítvány gyökerei Franciaországból erednek, és az Euroterroirs nevű program alapján épülnek fel. Az Európai Unió szintjén működő kezdeményezés –melynek országunk immár 2002 óta tagja – összegyűjtötte az egyes tagországokra jellemző élelmiszereket, és termékkategóriákba sorolva mutatta be azokat. A korábban létrehozott francia, spanyol, német gyűjtemények után, a hazai tájegységeinkben megtalálható hagyományos és tájjellegű mezőgazdasági termékek és élelmiszerek– összesen 300 darab – sikeresen összegyűjtésre kerültek a HÍR gyűjteményben tíz évvel ezelőtt.
„2009 óta a HÍR védjegyre pályázhatnak a VM-nél azok a termelők és előállítók, akiknek termékei legalább 50 éves múltra tekintenek vissza, valamint fontos követelmény – többek között- a hagyományos előállítási mód és egy adott tájegységhez való kötődés. A védjegy használatával nő a HÍR termékek ismertsége és piaci lehetőségeik is bővülnek”– mondta Pallóné Dr. Kisérdi Imola, az EOQ Magyar Nemzeti Bizottság ügyvezető igazgatója.
A HÍR védjegyes készítmények között megtalálhatjuk például a kiskunsági mangalicakolbászt, a karcagi birkapörköltet, a böszörményi lakodalmi bélest, a pannonhalmi törkölypálinkát és a vecsési savanyú káposztát is.
Ma már egyre több rendezvény témája a tájjellegű élelmiszerek népszerűsítése. A nemzetközi SlowFood (komótos étkezés) mozgalom évente megrendezésre kerülő Terra Madre találkozóinak célja a hagyományos termékek ismertségének növelése, ezzel pedig a fenntartható életmódra való ösztönzés. Az EOQ MNB a Terra Madre, a Hagyományos Termékeket Előállító Közösségek Világnapja alkalmából 2012 decemberében szakmai konferenciát rendezett, melynek anyagai az Új Magyarország Vidékfejlesztési Programnak köszönhetően megvalósult szakmai kiadványban tekinthetőek meg. A társadalmi szervezet a „Hagyományos termékek a vendéglátásban” című kötettel növelni szeretné a HÍR-védjegyes termékek ismertségét és a felhasználásukkal készülő tradicionális ételek népszerűségét is.
A HÍR védjeggyel rendelkező mezőgazdasági termékek és élelmiszerek népszerűsítésének fontos eleme az éttermekkel és azok vendégkörével történő megismertetésük. Ezért a kiadványban megtalálható a HÍR védjegyes termékek listája és régiós térképe is.
Az EOQ MNB Közösségi Vándordíjat alapított a vidéki közösségek hagyományos termékek érdekében tett erőfeszítéseinek elismerése és példaképül állítása céljából. A kiadvány bemutatja a vándordíjat adományozója szegedi Bánffi&Bánffi szikvízkészítő családi vállalkozást, és az első díjazottat, a Magyar Pékek Fejedelmi Rendjét is.
A „Hagyományos termékek a vendéglátásban” című szakmai kiadvány, mint támogatott projektötlet, a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózat Elnökségének értékelése és javaslata alapján, az Európai Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Alap társfinanszírozásában, a Nemzeti Vidékfejlesztési Program Irányító Hatóságának jóváhagyásával valósult meg.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
A versenyfenyegetettséget elemzi a dunnhumby és a Placer.ai új AI-alapú eszköze
Új AI-eszközt alkotott a dunnhumby és a Placer.ai, amely képes a…
Tovább olvasom >A Molson Coors lett Dwayne Johnson energiaitalának többségi tulajdonosa az USA-ban
Többségi részesedést szerzett a Molson Coors Beverage Co. a Dwayne…
Tovább olvasom >ProVeg: Németországban a Lidl kínálja a legkedvezőbb árú vegán kosarat
Az árparitás egy évvel ezelőtti bevezetését követően most a német…
Tovább olvasom >