400 milliárdot befékeztek a háziasszonyok
A családi költekezés 9%-ot esett a második negyedévben – írja a blokkk.com. A háziasszonyok 400 milliárddal kevesebbet engedtek elkölteni a spájzolós első negyedévhez képest, az előző évihez mérve pedig 300 milliárdot faragtak le a családi kasszákból. A családi költekezés első félévi mérlege -1,1%. És itt a második hullám. Ha te is hordasz maszkot, kisebb is lehet.
fotó: blokkk.com
2020 első fél évében 10.652 milliárd forintot költöttek a családok, ami így még több is, mint az előző év első hat hónapjának 10.499 milliárd forintja. Ebben minden benne van, amit a háziasszonyok elkölthetnek a mindennapokban a háztartásban, a bolti költekezésen kívül például a vendéglátás, turizmus, autóvásárlás (hivatalos nyelven a háztartások fogyasztási célú kiadásai). De hát volt közben némi drágulás is, így mennyiségben (kilóban, darabban, literben, azaz volumenben) már visszaesést mutat a féléves mérleg, -1,1%-ot.
Na de az a járványos második negyedév: az már -9%
Márciusban spájzoltunk egy nagyot, az megdobta a családi költekezés mérlegét, ami 7%-kal nőtt is. De hát a második negyedévben nagyot zuhant a családi költekezés, 9%-ot mutat a statisztika. Faragtak egy nagyot a bevásárló listákból a háziasszonyok ezek szerint.
A családi költekezés legnagyobb szelete a boltos vásárlás, ott a negyedéves visszaesés csak 4% volt (áprilisban 10%-kal esett, májusban már csak 4% körül, júniusban pedig elérte az előző évi szintet), ami azt is jelzi, hogy a családok a mindennapi megélhetés legfontosabb területeire figyeltek legjobban, ami érthető is. De hát volt kijárási korlátozás is, így például a ruházati boltok forgalma 90%-kal zuhant áprilisban, a webköltekezés pedig megkétszereződött (de a pénzünk döntő részét ezzel együtt is a hagyományos boltokban költöttük, áprilisban is).
Lehetett volna nagyobb is a visszaesés a költekezésben, de úgy tűnik, hogy legnagyobb részt a hiteltörlesztési moratórium sokat segített a családokon (a pénztárosok mindent tudnak), és nyilván, aki kapott, annak a munkahelyvédelmi program is javított a családi kasszáján.
A mindennapi költekezés súlya meg is ugrott a második negyedévben:
családi költekezés | 2019 | 2020 | ||||
I. negyedév | II. negyedév | első félév | I. negyedév | II. negyedév | első félév | |
költekezés | 5.054 | 5.446 | 10.499 | 5.540 | 5.112 | 10.652 |
ebből bolt | 2.628 | 3.050 | 5.678 | 2.947 | 2.951 | 5.898 |
bolt részesedése | 52% | 56% | 54% | 53% | 58% | 55% |
KSH, háztartások fogyasztási célú kiadása, érték: ezer milliárd forint, folyó áron |
Az infláció is megrágta a pénztárcákat, ami faragott egyet a statisztika mutatóin is. A boltos világ tartotta magát az első félévben, de más területeken nagyobbat kényszerültek vágni a bevásárló listákon a családok, ami érthető is, így összességében, ha kisebb mértékben is, de lefelé billent a családi költekezés féléves mérlege is:
2019 | 2020 | ||||
I.
negyedév |
II.
negyedév |
első félév | I.
negyedév |
II.
negyedév |
első félév |
+6,5% | +4,7% | 5,6% | +6,9% | -8,6% | -1,1% |
ezen belül a boltos világ | |||||
+6,7% | +5,5% | +6% | +7,5% | -4,1% | +1,3% |
KSH, háztartások fogyasztási célú kiadása, valamint bolti kiskereskedelem érték: kiigazítatlan volumenindex, előző év azonos időszakához képest |
Van második hullám
Ha hordunk maszkot, kisebb lehet. Ez persze egyszerűsítés, de a járvány elleni védekezésnek is két oldala van. A jogszabályokban elrendelt korlátozások egyik oldalról, amit ellenőrizhet a hatóság is, a másik, mit tartunk be, olíat is, amit csak ajánlanak. Például mennyit mosunk kezet. Ez persze nem ilyen egyszerű, de a hétköznapoknak is megvan a maga súlya, hogy a korábbi lendület visszatérjen a családi költekezésben is, az 5-6%-os növekedés:
2018 | 2019 | |
háztartások | 19.970 | 21.714 |
boltok | 11.227 | 12.263 |
KSH, folyóáras adatok, háztartások: fogyasztási kiadás, érték: milliárd forint, |
Kapcsolódó cikkeink
Van okunk óvatos optimizmusra
Hogyan alakul a magyar gazdaság a következő években? Milyen kihívásokkal…
Tovább olvasom >Gyengén indult az ősz a kiskereskedelemben
Az előző havi, augusztusi adatokhoz viszonyítva nem indult jól az…
Tovább olvasom >Nagy Márton: A hazai fogyasztás erősödik
A hazai fogyasztás erősödik, a belső kereslet és az ettől…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >