3,4 millió embert ért el tavaly az Európai Friss Csapat program
2023-ban folytatódik és egyben az utolsó évéhez érkezik a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara zöldség- és gyümölcsfogyasztást népszerűsítő kampánya, az Európai Friss Csapat. Győrffy Balázst, a szervezet elnökét kérdeztük a programról.
– Hogyan értékelné az Európai Friss Csapat program 2022-es évét?
– Mozgalmas esztendő van mögöttünk, rengeteg munkával és nagyszerű eredményekkel! Mindenképpen kiemelném, hogy tavaly újra megjelenhettünk az élelmiszer-áruházakban, és így a vásárlások helyén is, még hatékonyabban népszerűsíthettük a zöldség- és gyümölcsfogyasztást. A már hagyományos Európai Friss Csapat roadshow-val együtt, a helyszíni kitelepüléseinken több mint egy tonna zöldséget és gyümölcsöt kóstoltattunk, ami annyinak felel meg, mintha 86 iskolai osztálynak biztosítottuk volna az egynapi ajánlott minimum, 40 dkg/fő zöldség-gyümölcs mennyiséget. Óriásit léptünk előre a program Facebook-oldalával is: tavaly elértük a 10 ezer követőt. Büszkén mondhatom, hogy 2022-ben a különböző programelemekkel összesen 3,4 millió magyar emberhez juttattuk el az Európai Friss Csapat üzeneteit a zöldségek, gyümölcsök pozitív hatásaival, fogyasztásuk előnyeivel kapcsolatban.
– Melyek a program fő célkitűzései az idei évre?
– A fő célkitűzések változatlanok: ösztönözni a gyermekes családokat, gyerekeket, tiniket, hogy fogyasszanak minél több és többféle szezonális zöldséget, gyümölcsöt. Ennek érdekében minél szélesebb körben megismertetni a zöldségek, gyümölcsök jótékony hatásait, megtanítani elkészítési módjaikat, különböző gasztrotrükköket és azt, hogyan építhetők be ezek a család étkezési szokásaiba. Cél: a napi átlagos zöldség- és gyümölcsfogyasztás közelebb kerüljön a WHO ajánlásához, ami minimum 400 gramm naponta fejenként.
A programban influencerekkel is együttműködünk, akik a célcsoportjaink számára hitelesen, érdekesen és hatékonyan közvetítik az üzeneteinket. Bernáth József séf és Fülöp Lili dietetikus a szülőket szólítja meg. Jászberényi Zsófia tiktoker a 14–18 éveseket, Romfa Hunor gamer, youtuber pedig a 10–14 éves korosztályt éri el. Az Európai Friss Csapathoz idén Kozák Luca olimpikon, többszörös magyar bajnok gátfutó is csatlakozott sportoló-nagykövetként.
Idén a gasztronómia még nagyobb hangsúlyt kap: nem pusztán a zöldségek és a gyümölcsök jótékony hatásait, beltartalmi értékeit szeretnénk megismertetni, hanem – gasztronómiai szempontból átfogóbb módon – felhasználhatóságukat, elkészítésüket is, az évszakok szerint tematizálva és bemutatva a szezonális ízeket: az egészséges tavaszi reggelitől a könnyed, nyári grillezett vacsoráig.
– Miért fontos a NAK számára az Európai Friss Csapat program?
– A kamara számára két okból alapvetően fontos az Európai Friss Csapat program. Egyfelől a hazai szezonális zöldség- és gyümölcsfogyasztás ösztönzése, az itthon termesztett zöldségek és gyümölcsök népszerűsítése miatt. Másfelől pedig ezzel összefüggésben a fogyasztói tudatosság javítása, a jó minőségű, magas beltartalmi értékekkel bíró hazai szezonális termékek iránti kereslet növelése, és a hazai zöldség- és gyümölcságazat erősödése szempontjából.
– Mit lehet tudni a program jövőjéről?
Nagy sajnálatunkra, az Európai Friss Csapat program 2023-ban ebben a formában véget ér. Az európai uniós szabályozás miatt ugyanaz a program kétszer kaphat egymás után támogatást, így két évig zöldség-gyümölcs témakörrel nem pályázhatunk. Azonban, ahogy korábban is említettem, a NAK számára fontos ez a program, ezért próbáljuk majd a köztudatban tartani, és mindent elkövetni, hogy két év múlva ismét pályázhassunk. (x)
Kapcsolódó cikkeink
A NAK kiemelt feladatának tekinti a kiskultúrás növénytermesztés támogatását
A hazai kiskultúrás növénytermesztés sikerében kiemelt szerepe van a hatóságokkal…
Tovább olvasom >Kulcsfontosságú a digitalizációban rejlő lehetőségek kiaknázása
Fontos, hogy az agráriumban minél többen kihasználják a digitális technológia…
Tovább olvasom >A legszebb és legfrissebb fenyőfák idén is a termelői vásárokon kaphatók
Az idén is szebbnél szebb fenyőfák közül válogathatnak a vásárlók…
Tovább olvasom >További cikkeink
Aranyérmes borok a Lidl kínálatában
A Lidl Magyarország tíz évvel ezelőtt kötelezte el magát a…
Tovább olvasom >memoQ: Innováció a többnyelvű vállalati kommunikáció világában
A memoQ fordításmenedzsment-rendszer (TMS) forradalmasítja a vállalatok többnyelvű kommunikációját, megoldást…
Tovább olvasom >Vidd magaddal bárhova: fenntartható csomagolás aktív fogyasztóknak
Az aktív fogyasztóknak szánt, ,,on-the-go” élelmiszerek kategóriája egyre nagyobb teret…
Tovább olvasom >