30 százalékos kedvezmény kell a sikerhez a Black Friday-on
Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38%-uk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására, derül ki a Boston Consulting Group (BCG) 2024-es Black Friday felméréséből.
A mintegy 10 ezer fő megkérdezésével készült kutatás szerint a válaszadók közel háromnegyede tervezi, hogy vásárolni fog a Black Friday, vagy a Cyber Monday alkalmával. Az Ausztráliában, Kanadában, Svájcban, az Egyesült Királyságban, az Egyesült Államokban, Német-, Francia-, Lengyel- és Spanyolországban készült felmérés szerint az átlagos költés akár 32%-kal is nőhet 2023-hoz képest.
Mennyiért, mikor?
Ugyanakkor, a felmérés szerint, a fogyasztók legalább 30%-os kedvezményt várnak el egy Black Friday „jó ajánlattól”. A többségük, 10-ből hatan, már októberben vagy november elején keresni kezdték az akciókat és kétharmaduk tervez karácsonyi ajándékokat vásárolni az akciók alatt.
Az emelkedő megélhetési költségek miatt a fogyasztók mindenhol aktívan keresik az akciókat. A vizsgált országok közül a legkevesebbet, 310 dollárt Új Zélandon és a legtöbbet, 525 dollárt, Svájcban terveznek elkölteni a fogyasztók, derül ki a BCG felméréséből. A lengyelek 355 dolláros, a franciák 345 dolláros, a németek 375 dolláros kiadással számoltak előzetesen.
Az AI is beszáll a kincsvadászatba
Idén a vásárlók a keresésre, valamint a termékek és szolgáltatások összehasonlítására már igénybe veszik a generatív mesterséges intelligenciát (GenAI) is. A fogyasztók 38%-a már használta, vagy tervezi használni a GenAI-t a vásárlás során. A technológia különösen népszerű a fiatalabb generációk körében: a millenniumi generáció 46%-a, míg a Z generáció 52%-a már használta, vagy tervezi használni.
A GenAI használók több mint 80%-a mondta, hogy úgy érzi, hogy okosabban tud vásárolni, könnyebben tud dönteni a technológia segítségével, és közel 40%-uk tervezi, hogy a jövőben még többet fog rá támaszkodni.
„A generatív mesterséges intelligencia segíti a fogyasztókat abban, hogy gyors, jól informált döntéseket hozzanak a vásárlásaikról” – mondta Lakatos-Török György, a BCG szenior projektvezetője. „Az idei Black Friday-en és azon túl is a GenAI-t használó fogyasztók arra ösztönzik a kereskedőket, hogy még jobb ajánlatokat nyújtsanak.”
Inflációs félelmek
A fogyasztók fő aggályai közé az alapvető termékek áremelkedése (81%), az orosz-ukrán háború (82%) és az infláció (71%) tartoznak. Ezek miatt csaknem a fogyasztók fele vágta vissza az elmúlt három hónapban a nem alapvető kiadásait, 45%-uk gyakrabban ellenőrzi és hasonlítja össze az árakat, és 41%-uk pedig diszkont- vagy árérzékeny üzletekben vásárol.
Ha az ár megfelelő
Infláció idején a fogyasztók jelentős kedvezményeket keresnek. A „jó ajánlat” fogalmát a vásárlók minimum 30%-os kedvezménnyel társítják, a felmérés szerint, míg például a felnőtt ruházati cikkeknél ez az elvárás meghaladja az 50%-ot. A műszaki, szórakoztató elektronikai cikkeknél pedig 40%-os kedvezmény az elvárás.
A BCG felmérése világosan megmutatta, hogy a vásárlók az egyszerűséget szeretik: minden felmért országban egyértelmű volt, hogy az átfogó kedvezményeket részesítik előnyben. Leginkább a tisztán, egyszerűen megfogalmazott, minél nagyobb százalékos kedvezményeket, valamint a mérsékelt, vagy ingyenes szállítási díjakat kedvelik. Sokkal inkább, mint a különféle termékek összecsomagolásából fakadó árelőnyt, a limitált ideig tartó kedvezményeket, vagy éppen azt a megoldást, amikor a kedvezményt a meghosszabbított garancia jelenti.
Kapcsolódó cikkeink
Átlag alatti a magyaroknál a mesterséges intelligencia használata a munkában
A magyar munkavállalók a globális átlagnál ritkábban alkalmazzák a mesterséges…
Tovább olvasom >A Temu és a Shein agresszív marketingstratégiája átrendezi a Black Friday piacot
A Temu és a Shein online marketingkampányai jelentős nehézségeket okoznak a versenytárs kiskereskedők és…
Tovább olvasom >Black Friday: Az egynapos akciótól az egész hónapos vásárlási lázig
A Black Friday, az Egyesült Államokból indult hatalmas leárazási hullám,…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >