Újjáéleszti a hazai komlótermesztést a HEINEKEN Hungária
A hazai komlótermesztés újjáélesztéséről szóló együttműködési megállapodást írt alá a HEINEKEN Hungária Zrt. a Magyar Ökumenikus Segélyszervezettel az Agrárminisztériumban. A hároméves program révén a vállalat tovább növelheti a felhasznált hazai alapanyagok arányát termelésében, melyen keresztül egy kistérség hátrányos helyzetű családjai munkalehetőséghez jutnak.
A hazai árpa, meggy és bodza után ezentúl újabb magyar alapanyaggal gazdagodhat Magyarország legnépszerűbb söre, a Soproni sör íz világa – ez az egyik célja annak az együttműködési megállapodásnak, amelyet 2018. május 22-én írtak alá az Agrárminisztériumban a Magyar Ökumenikus Segélyszervezet (MÖS) és a HEINEKEN Hungária képviselői. A stratégiai megállapodásnak köszönhetően ez a program lehet az ugródeszka ahhoz, hogy a nagy múltú komlótermesztési kultúra ismételten felkerülhessen a magyar mezőgazdaság palettájára, biztos jövedelmet nyújtva a nehéz helyzetű régiókban élő családoknak. Amellett, hogy a kezdeményezés megvalósulását a HEINEKEN Hungária 30 millió forinttal támogatja, a cég azt is vállalja, hogy a megtermelt komlót piaci áron felvásárolja, ezzel biztosítva a fenntartható működést és a hátrányos helyzetű családok biztos megélhetését. Az első komló palánták ültetésére várhatóan ősszel kerül sor Kastélyosdombón.
Három éve hasonló együttműködés tette lehetővé, hogy a Soproni sör kizárólag idehaza termesztett árpából készülhessen. Ez ugyanúgy egybevágott a magyar mezőgazdaság érdekeivel, mint a hazai alapanyagokat egyre inkább preferáló fogyasztói igényekkel. Most a komlón a sor, amelyet a múlt században több ezer hektáron termesztettek Magyarországon, a rendszerváltást követően azonban az utolsó ültetvényt is felszámolták.
A Heineken világszerte arra törekszik, hogy a helyből beszerzett alapanyagok minél nagyobb arányt képviseljenek a söreiben. Ezzel egyszerre csökkenti a gyártás ökológiai lábnyomát és járul hozzá a helyi gazdaság megerősítéséhez. „2017-től a hazai termelőktől beszerzett árpa révén mintegy 100 magyar árpatermesztő számára teremtünk hosszú távú egzisztenciát. Ehhez a beszerzési filozófiához illeszkedik a most bejelentett stratégiai program. ” – fogalmazott az ünnepélyes aláírást követően José Matthijsse, a HEINEKEN Hungária vezérigazgatója, aki szerint a mostani megállapodással tovább erősödik a hazai beszállítókkal fenntartott, kiemelkedően eredményes kapcsolatuk.
„Nem hétköznapi, nem mindennapos az, aminek ma tanúi lehetünk itt az Agrárminisztérium falai között” – jelentette ki Nagy István. Az agrárminiszter emlékeztetett arra, volt olyan időszak, hogy hazánkban 550 hektáron termesztettek komlót, ezzel szemben ma csupán 5 hektáron folyik gazdálkodás. A miniszter hangsúlyozta, felelősek vagyunk a vidéken élőkért, és számukra megélhetést szeretnénk biztosítani. Nagy István kiemelte, az a hosszú távú cél, hogy mintegy 50 ezer ember átkerüljön a közmunka programból az agráriumba.
„Kulcsfontosságú, hogy fenntartható, üzletileg is megalapozott, kölcsönös előnyöket biztosító közösségi modell jött létre az együttműködésnek köszönhetően, amely hozzájárul az érintett családok anyagi biztonságának megteremtéséhez” – vélekedett Lehel László, a Magyar Ökumenikus Segélyszervezet elnök-igazgatója. Hozzátette: Az Ökumenikus Segélyszervezet komlótermesztésbe való bekapcsolódása arra a 8 éve zajló országos modellprogramjára támaszkodik, amely több lépcsőben segíti az átmeneti otthonaiban élő családokat. A háztáji gazdálkodás elméleti és gyakorlati képzése mellett a családok a szociális gazdaság működésébe, illetve a sajtműhely és a gyógynövénykert művelésébe is bekapcsolódnak az itt töltött idő alatt. A fentiekkel párhuzamosan futó mentorálás és a térségi letelepedés előkészítése abban segíti a rászoruló családokat, hogy később véglegesen elhagyhassák a szociális ellátórendszert és önálló életet kezdhessenek. Azáltal, hogy olyan családoknak nyújt kiszámítható munkalehetőséget, akik az adott térségben másként nehezen tudnának megélhetéshez jutni, a kastélydombói modell a Heineken társadalmi felelősségvállalási szándékaihoz is szervesen kapcsolódik. „Számukra a komlótermesztés elsősorban tervezhető jövőt jelent, számunkra pedig kiváló alapanyagot, amelyben egyszerre vannak jelen a magyar termőföld ásványai és egy többszáz éves termesztési kultúra tapasztalatai” – mondta José Matthijsse, köszönetet mondva az együttműködés előkészítésében, illetve a magyar komlótermesztési tudás átmentésében kulcsszerepet vállaló, a Yeast Side magyar kisüzemi sörfőzdét működtető Lados Péternek. A patinás családi vállalkozás a komlótermesztés és a komlós kézműves sörök készítése terén egyaránt olyan ismeretekkel rendelkezik, amelyek nagyban hozzájárulhatnak ahhoz, hogy a sörkomló újra a hazai mezőgazdaság egyik sikernövényévé válhasson.
Kapcsolódó cikkeink
Csökken a sörfogyasztás Németországban és Európában
A német sörkultúra világszerte ismert, ám az idei labdarúgó-Európa-bajnokság alatt…
Tovább olvasom >Gyenge negyedéves eredmények miatt kihívásokkal néz szembe az Anheuser-Busch InBev és a Carlsberg
A világ vezető sörgyártói, az Anheuser-Busch InBev (AB InBev) és…
Tovább olvasom >30 millió eurót költ a Diageo a Guinness 0.0 gyártására
A Diageo 30 millió eurós beruházással növeli a Guinness alkoholmentes…
Tovább olvasom >További cikkeink
Új fejezet nyílt a Pizza Hut történetében: Magyarországi modell alapján újulhat meg az étteremlánc
Szeptember 12-én vágták át a szalagot Pécs legnépszerűbb sétálóutcájában, a…
Tovább olvasom >Már 150 millió darab palackot, üveget és alumínium dobozt váltottak vissza a Lidl áruházakban
Mérföldkőhöz érkezett az új visszaváltási rendszerben a Lidl Magyarország. A…
Tovább olvasom >Stílus újragondolva- megújult a Hungaria pezsgő!
Új, a stílust és az eleganciát még inkább hangsúlyozó külsővel…
Tovább olvasom >