30 éves dm – a jövőbe, a vásárlói elégedettségbe és a munkatársaiba invesztál a cég
Az elmúlt évben több területen is fontos lépések történetek a dm gazdasági közösségében: nagy hangsúlyt fektettek a tagországok az energiahatékonysági intézkedésekre, illetve az ökológiai lábnyomuk csökkentésére, miközben nemzetközi szinten egy női egészséget támogató kampányt is megvalósítottak. A dm Magyarország idén ünnepli fennállásának 30. jubileumát, így ez a kerek dátum is meghatározta a vásárlóknak szóló aktivitásokat. A sikeresen működő törzsvásárlói programnak, a jó ár-érték arányú dm márkás termékeknek és a folyamatos szolgáltatás-fejlesztésnek köszönhetően a dm 208 milliárd forintos forgalmával sikeres gazdasági évet zárt.
Kiemelkedő fejlődés a dm csoportban
Sikeres 2022/23-as gazdasági évre tekint vissza a dm gazdasági közössége, Ausztria és társországai (Magyarország, Csehország, Szlovákia, Szlovénia, Horvátország, Szerbia, Bosznia-Hercegovina, Románia, Bulgária, Észak-Macedónia, Olaszország) 1910 üzletben (+3,47 %), 4505 Millió Euró (+23,1) forgalmat értek el. Az elmúlt gazdasági évben 2971 új kolléga csatlakozott a dm közösségéhez, szeptember 30-án összesen 28 132 munkatárs dolgozott a drogériánál a 12 országban.
A dm Magyarország az elmúlt gazdasági évben több mint 208 milliárd forintos forgalmat ért el (bolti és online forgalom), ez 28,38 százalékkal magasabb az előző évhez képest. Az online shop forgalma kimagaslóan, 56,93 százalékkal növekedett az elmúlt gazdasági évhez képest.
A drogéria sikereit nemcsak a forgalmi számok mutatják, a dm a NielsenIQ kiskereskedelmi indexe alapján a 2022/23-as gazdasági évben növelni tudta a részesedését a teljes vegyiáru-szektoron belül mind a teljes piacon, mind a drogériák körében. A lánc piacvezető az arcápoló termékek értékbeli eladásában, a drogériák körében pedig első az arcápolás, az intim eszközök, a fogkefe, a pelenka és a lábápolás kategóriákban, szinte kivétel nélkül mindegyik felsorolt termékkörben növelve értékbeli részesedését az előző gazdasági évhez képest*. A GFK kutatási eredménye is ezt erősíti: a láncba szerveződött kereskedők közül továbbra is dm rendelkezik a legnagyobb piacrészesedéssel és nála költik a legtöbbet a háztartások. Ugyancsak sikerült tovább növelnie a vásárlói bázisát a vizsgált időszakban**.
A Mindig megéri tartós ár stratégiának köszönhetően az árak a dm-ben négy hónapig nem emelkednek, ez biztonságot és kiszámíthatóságot ad a változó gazdasági körülmények között is.
Következetes OCR stratégia
A dm a webshopjával Omnichannel értékesítési startégiát (OCR) követ, így szorosan összefonódnak a digitális és offline értékesítési módok, szolgáltatások és kommunikációs csatornák. Az integrált rendszer innovatív építőelemét jelenti a dmApp és további formátumok, mint a dm LIVE-shopping. A weboldal nem egy különálló értékesítési csatornaként szerepel, sokkal inkább az üzletek polcainak meghosszabbításaként funkcionál, és így értékes új információkkal segíti az üzletek vásárlóit is. Egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek a személyre szabott kínálatra, amelynek hátterében számos technikai fejlesztés áll: többek között a keresési előzmények figyelése, a keresési kifejezések optimalizálása, a személyre szabott termékmegjelenítés, valamint a termékajánlások is vásárlóik kényelmét szolgálják. A szállítási módok tekintetében idén nyártól már két szállító partner közül is választhatnak a vásárlók, a Sprinter mellett a DPD szolgáltatásai is elérhetővé váltak. Emellett egyre népszerűbb a mára már jól ismert bolti Expressz átvételi lehetőség (a csomag 1,5 óra alatt átvehető).
A havi 6 millió feletti oldalletöltésből jól látszik, hogy a vásárlók intenzíven használják a felületeket. A kosárérték az elmúlt gazdasági évben dinamikusan nőtt.
Különleges active beauty ajánlatok a dm születésnapja alkalmából: 30 év, 30x-os pontok
Az online és az offline térben is kiemelt fókuszt kap továbbra is a drogéria active beauty törzsvásárlói programja, amelynek jelenleg 1,9 millió (+10%) tagja van. A dm a 30. jubileum alkalmából 30x-os active beauty ajánlatokkal kedveskedett a vásárlóknak havi rendszerességgel egész évben. A dm App-ot több, mint 1 millió felhasználó töltötte le. Az active beauty és az online shop fiókok összekapcsolásával hatékonyan tudják kihasználni a dm kedvezményekre jogosító ajánlatait. Az online térben olyan innovatív megoldásokkal is erősítették a kommunikációt, mint a dmLIVE adások, amelyek során influencerek és szakértők élőben dolgoznak fel szépségápolással, táplálkozással és életmóddal kapcsolatos témákat – több mint 40 adás valósult meg eddig.
Szépség: egyedi szolgáltatások és új színt hozó márkák
A drogéria szakkompetenciája segíti a legmagasabb vásárlói igények kielégítését, a legújabb hatóanyagok az elsők között jelennek meg a dm polcain, továbbá saját márkás egyedi fejlesztésekkel formálják a trendeket. A dm tavasszal exkluzív dmLIVE adásokkal és világmárkákkal várta az influencereket és szépségszerkesztőket Beauty Workshop eseményén a Millenium Házában. Az őszi kampányában is a színeké volt a főszerep, és egyedi kezdeményezéssel is készültek: a drogéria Szépségbuszával 20 helyszínen, népszerű fesztiválokon és dm-es rendezvényeken is találkozhatott a közönség. Az állomásokon hulladékgyűjtő dobozok kihelyezésével segítette a dm megfelelően kezelni a lejárt vagy nem használt kozmetikai termékeket. Ezek hasznosítását egy hazai startup partnerük, a Beautycle végzi. Újabb elemmel bővült a boltnyitások élménypalettája is, a Beauty Time eseményeken sminkeléssel, hajformázással és tanácsadással találkozhatnak a vásárlók.
A szépségápolási kínálat kialakításánál továbbra is a vásárlói igények lehető legszélesebb lefedése a cél. Az arcápolás szortimentben az új márkák érkezésén túl az elérhető termékek száma is emelkedett, és így a bolti kihelyezések is bővültek. A termékinnovációk között koreai, japán különlegességeket ugyancsak találunk, de egyéb újdonságokkal is bővült a kínálat: a Bondi Sands, a Q+A, a BioBalance és a Maskaolin termékek új színt hoznak a szépségápolásba. A hazai vállalkozásokat továbbra is szívesen ajánlja a vásárlók figyelmébe a dm: a Pem Delian egy új tudatos, magyar kozmetikai márka a polcokon, a Kertem márka alapítója Borbás Marcsi. A dekorkozmetikumok terén is különlegességekkel készült a dm: a Milani csúcskategóriás, de elérhető luxust kínál, a Kell a púder magyar márka fenntarthatóság iránti elköteleződését mutatja, hogy több termék csomagolása újratölthető. A trendek, fogyasztói elvárások mellett a fenntarthatóság továbbra is nagyban alakítja a szortimentet. A dm márkák között új dmBio gluténmentes élelmiszerek és liofilizált gyümölcsök jelentek meg, illetve új lenmag-, csicseriborsó-, pizzaliszt kínálat segíti a háziasszonyokat.
Emberség és odafigyelés: középpontban a női egészség
A dm sokszínű kommunikációjával következetesen reagál a vásárlók igényeire: kereskedőként túlnyomórészt női vásárlókörrel rendelkezik a drogéria, munkatársainak pedig 94 százaléka nő, nem véletlen, hogy egy több hónapon át tartó kampányt szenteltek a női egészség témakörének. A dm országokon átívelő kezdeményezés a testi aspektusok mellett a szellemi erőfeszítéseket és a lelki szükségleteket is érintette, munkatársaknak szóló rendezvényekkel, nagyközönségnek szánt eseményekkel és tartalmakkal is készültek. A hazai dm májusban elindított egy egészségkamion roadshow-t is, amellyel üzleteiknél és fesztiválokon lehetett találkozni. Ősszel az egészséges életmód jegyében a dm ismét megszervezte a Balaton RUN futóversenyt, az élményprogramokkal teli eseményen közel 1400-an álltak rajthoz. A dm mindig is figyelt arra, hogy társadalmi ügyekben is aktívan részt vegyen, ezért a 30. jubileum alkalmából 30 millió forintos keretösszegű pályázatot írtak ki szeptemberben civil szervezetek számára szintén a női egészség támogatásának témakörében, fókuszálva a testi, lelki egészségre, valamint a közösségek erejére.
A jótékonysági kezdeményezés mellett állandó CSR programjaiknak köszönhetően 260 családnak biztosítottak pelenkatámogatást 25 millió forint értékben, óvodások napvédelmét segítette a Nap gyermekei program, a Black Friday átszínezésével pedig az aznapi forgalom 5%-ával az Ökológiai Mezőgazdasági Kutatóintézet és a Zöld kör projektjét támogatták, hogy segítsék a bio mezőgazdaság módszereinek elterjedését a kiskertet művelők körében, ezzel is hozzájárulva a biodiverzitás megőrzéséhez.
150 milliós nemzetközi invesztíció az üzletekben és technológiai újításokra
Az elmúlt gazdasági évben nemcsak a kedvező árakba invesztáltak a dm országok, több mint 150 millió eurót költöttek a 12 európai országban jövőbe mutató fejlesztésekre: 118 millió eurót az üzlethálózat modernizálására, 29 millió eurót pedig a logisztikai és IT infrastruktúrára. A dm mindig is a kereskedelmi szektor úttörőjének szeretett volna számítani, nemzetközi hálózatként a nagyívű technológiai fejlesztéseket konszern szinten tudja használni a vállalat.
Az új üzletképek kialakításánál nyilvánvaló cél volt a CO2-kibocsátások csökkentése is, az átalakításoknál fontos szerep jutott az újrahasznosítható elemek használatának. Az expanzió területén az előző évekhez hasonlóan Magyarországon is a minőségi fejlesztésekre helyezték a hangsúlyt. A boltok számát nem növelték, ellenben hat üzletet költöztettek vonzóbb helyszínre, hatot bővítettek, ezen kívül további tizenegy egység megújult. Idén nyáron érkezett a második mérföldkőhöz az üzletek átalakítása, amely a szépség területen hozott újdonságokat: a dekorszekrényre új íves dekor került, központi elemként megjelent a szépség sziget, amelynek tartozéka egy látványos, a mennyezetről lelógó világítós elem. A teljes üzlethálózatban előretoló rendszereket, az arcápoláson pedig újabb hotspotot vezettek be. Összesen 48 üzlet rendelkezik már az új üzletképpel.
Takarékos bánásmód az erőforrásokkal
Az erőforrásokkal való takarékos bánásmód régóta fontos feltétele a jó ár-érték arány biztosításának. Ez a szemlélet még inkább elengedhetetlenné vált a jelenlegi időkben, amikor mind ökológiai mind szociális vonatkozásban hiány mutatkozik az erőforrásokból. A nyersanyagok, az energia, a talajok összefüggésében, a szortiment összeállításánál, de a belső folyamatok és az emberi erőforrások tervezésénél is kiemelt szempont a takarékosság. A vállalati teljesítmény így tud hozzájárulni az élhetőbb jövő alakításához. A dm hisz abban, hogy a növekedés maximalizálása helyett új megközelítésre van szükség az erőforrásokkal való gondos bánásmód érdekében, és új megközelítésre a produktivitás terén.
Az ökológiai lábnyom csökkentését szolgáló innovációk kiemeltek a jövőre irányuló befektetések terén. Ahhoz, hogy az ökológiai lábnyomról valós képet kapjon a vállalat, a dm-országokban klíma és ökológiai mérleget készítettek. Az összegyűjtött adatok alapján tervezik meg a következő lépéseket.
Ambiciózus célok a fosszilis energiahordozókról való leválásban
A társországokban egy igazán ambiciózus program célozza a fosszilis energiahordozókról való leválást az üzlethálózatot érintően is. A magyar üzlethálózatban 18 helyszínen valósult meg az elmúlt gazdasági évben a gázról és távhőről való leválás, a következő évben további 30 üzlet leválasztását tervezik. A cég napelemstratégiájának részeként a törökbálinti székhelynél elkezdődtek az előkészítő tárgyalások, az üzlethálózatban is elindult a napelemek telepítése 20 egységet érintően. A dm már az energiaválságot megelőzően elkezdte a napelemek nyújtotta előnyök kiaknázását, az érdi telephelyen jelenleg is működő napelemek a fogyasztás 20%-át fedezik. Az üzletek 70 %-a pedig már LED technológiát használ. A novembertől márciusig terjedő időszak áramfogyasztását az előző év azonos időszakához képest 12 %-kal sikerült csökkenteniük. Ebben szerepe volt a beruházásoknak és a téli fűtési akciótervnek, valamint a kollégák edukációjának is. A következő nemzetközi lépés a partneri kapcsolatok kialakítása zöld áramot előállító partnerekkel, amely a szükséges kapacitásokat fedezni tudja.
Másképp élik meg a munkát!
Az erős munkáltatói márkák számára elengedhetetlen a folyamatos fejlődés, hogy a kínált juttatások és folyamatok összhangban álljanak a munkavállalók igényeivel. A drogéria továbbra is stabil, kiszámítható feltételek biztosít a munkatársaknak, az év eleji béremelésen kívül júliusban extra 8%-os béremelést hajtottak végre, a 30. jubileum alkalmából 170 ezer forintos egyszeri jutalmat biztosítottak a dolgozóknak céges utalvány formájában. A női egészség fókuszhoz illeszkedően minden munkatárs számára – pozíciótól függetlenül – éves egészségbiztosítást kötött a dm.
„Büszkék vagyunk az elmúlt 12 hónap teljesítményére, sikereink kulcsa továbbra is a munkatársakban rejlik. Éppen ezért fordítunk kiemelt figyelmet a kollégák egészségmegőrzésének támogatására, amelyet már nemzeteken átívelő közös projektek is segítenek. Munkatársaink célzottan kapcsolódhatnak be a témákat feldolgozó aktivitásokba, ezek a személyes fejlődést támogatják, de egyben a gazdasági közösségünkre is hatásuk van”
– emelte ki Csoknyainé Horváth Gertrud, a dm ügyvezetője.
A kollégáknak továbbra is folyamatos képzési lehetőséget biztosít a dm, az online és személyes alkalmakon túl a folyamatosan bővülő e-learning plattformon tudnak saját érdeklődési körüknek megfelelően, saját ütemben képzéseket elvégezni, immár 29 digitális oktatóanyag közül választhatnak. A képzéseken összesen 1443 fő vett részt. Mint Felnőttképző Intézmény idén második alkalommal szervezett a dm drogerista szakmai képzést. Külsős, független vizsgaközpontban 20 munkatárs szerezte meg a szakképesítést. Az üzletek javarésze képzőhelyként is funkcionál, több, mint 10 éve fogadnak szakmai gyakorlatos tanulókat a duális képzés keretein belül. Emellett részt vesznek az Ágazati Készségtanácsok munkájában, ezzel is hozzájárulva a szakképzési rendszer fejlesztéséhez. A dm az elmúlt évben elnyerte a Megbízható Munkaadó 2023-2024 díjat, illetve a kiemelkedően Családbarát Hely Tanúsító védjegyet.
*(Nielsen IQ – 2022. október-2023 augusztus 30.)
**(GFK – 2022.)
Kapcsolódó cikkeink
Megnyitotta 250. üzletét a Rossmann
A Rossmann családdal, a cégcsoport nemzetközi vezetőivel és a társtulajdonos AS Watsonnal közösen…
Tovább olvasom >50 éves jubileumát ünnepli a PepsiCo Írországban „50for50” kampányával
Működésének 50 éves jubileumát ünnepli a PepsiCo Írországban „50for50″ kampányával,…
Tovább olvasom >Dr. Oetker Csokoládés Szív Torta és Bourbon Vaníliás Puding kész gyümölcsöntettel
A Dr. Oetker magyarországi alapításának 100 éves jubileuma apropóján két…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >