3-5 százalékos növekedés várható a napi fogyasztási cikkek összforgalmában
A napi fogyasztási cikkek értékesítési volumenének 5 százalék fölötti növekedése várható jövőre – jósolták szakértők Visegrádon, a Laurel Csoport által szervezett Retail 2010 kereskedelemszakmai konferencián. A magyar háztartások átlagos fogyasztása 2015-re érheti el a spanyol, portugál vagy görög értéket, míg valódi pénzügyi stabilitás Dr. Kupa Mihály szerint csak az euró bevezetésétől remélhető.
A kiskereskedelmi forgalom mértéke már 2010-ben igen óvatos növekedésnek indult, és egy-két év alatt visszakapaszkodhat a korábbi szintre. A napi fogyasztási cikkek tavalyi összforgalma közel 3000 milliárd forint volt, optimista forgatókönyvek szerint jövőre a szegmensben legalább 3-5 százalékos növekedés várható. A háztartások fogyasztása 2015-re érheti el a spanyol, portugál, vagy görög átlagot, miközben az ország egyes területei közötti jelentős különbségek továbbra is megmaradnak, vagy csak alig csökkennek – jelentette ki Dr. Kozák Ákos, a GFK Piackutató vezetője.
A mobilkommunikáció továbbra is vágtat, miközben a korábbi húzóágazatok, mint a szórakoztató elektronika és az IT mélyrepülésben vannak – hívta fel a figyelmet a piackutató cég szakértője. A hazai piacnak sem innovatív készsége, sem jelentős vásárlóereje nincs. Jól árulkodik erről az egyik legérzékenyebb szegmens, az utazás. Külföldön a lakosság 66 százaléka költ utazásra évente, míg itthon ez mindössze 33 százalék − mutatott rá Dr. Kozák Ákos.
Dr. Fülöp Zsuzsanna, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság előadója kiemelte, a jövő sok tekintetben az internetes vásárlásé, az igazán megbízható beszerzési források – különösen az utólagos fogyasztói jogok érvényesítésének tekintetében– továbbra is az üzlethelységgel rendelkező áruházak lesznek. Magyarországon az internetes vásárlások területe még mindig „vad vidék”, a 2009-ben ellenőrzés alá vont 306 webáruházból 296 ellen emelt a hatóság valamilyen kifogást.
Dr. Kupa Mihály volt pénzügyminiszter előadásában azt hangsúlyozta, a válság még tart, ráadásul a kormány eddig nem támasztotta alá kellőképpen a hosszú távú kilábalásra szőtt terveit. Rövidtávon a kabinet azoktól von el, akiknek még jól megy, ami védhető, ám csak egy kis ideig juttat levegőhöz. Az országban változatlanul igen jelentős az adóelkerülés. Pénzügyi értelemben kilábalás csak az euró bevezetésétől várható − jelentette ki Kupa Mihály.
A kereskedelemben csak a költségmegtakarító, hatékonyságnövelő technológiák nyerhetnek teret – tette hozzá Bessenyei István, a Laurel Csoport vezetője. Ezt a törekvést jelzi egyrészt, hogy a Laureltől idén már több mint 2000 új, korszerűbb és gyorsabb pénztárgép telepítését kérték országszerte az ügyfelek. Másrészt az idei év várható újdonságai is jórészt az eladásösztönző eszközök lesznek: a korszerűbb, a termékek képét, akcióit is már megjelenítő árellenőrző készülékek; a mobilfizetésre és kuponelfogadásra is felkészített kasszarendszerek; továbbá az in-store marketing látványos digitális poszterei, amelyek a vásárlók nemét, korát is képesek felismerni, majd az eladáshelyi reklámot ehhez igazítani.
Bár a gazdaságban az igazi fellendülés még várat magára, és a kilábalásnak csak az első jelei érzékelhetők, egészen biztos, hogy az út a módszertani, technológiai innováción keresztül vezet, és a jövőben még inkább ez lesz a versenyképesség záloga – összegezte a konferencián elhangzottak tapasztalatait Bessenyei István.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
A magyar családi vállalkozások együttműködésbe fektetnek, nem a generációváltásba
A ma Magyarországon működő 515 ezer társas vállalkozás több, mint…
Tovább olvasom >Hogyan fognak az európaiak vásárolni az idei ünnepi szezonban?
A ShopFully és az Offerista Group az „Holiday Shopping Study…
Tovább olvasom >Az irodapiacon túlkínálat, a kiskereskedelmi ingatlanok és szállodák terén visszatérő kereslet várható 2025-ben
A magyar kereskedelmi ingatlanpiacot jelenleg a tranzakciószámok csökkenése és a…
Tovább olvasom >