27 ezer tonna virslit eszünk egy évben
Megugrott a virsli kedveltsége a karácsony-szilveszteri szezonban tavaly. A kiskereskedelem mintegy 5700 tonnát adott el november-december során, ami 17 százalékkal több, mint az egy évvel korábbi hasonló időszakban. Érték szempontjából a hasonló mértékű növekedés következtében 5 milliárd forintot meghaladó bevételt regisztrált a Nielsen piackutató vállalat Kiskereskedelmi Indexe.
Az árak csak kis mértékben emelkedtek, egyik évről a másikra. Az egy kilogrammra jutó, mennyiségi eladással súlyozott átlagos fogyasztói ár 1064 forintot ért el tavaly novemberben; ez 3 százalékkal magasabb, mint az előző év tizenegyedik hónapjában.
A tavaly év végi időszak sajátossága, hogy az előző ünnepi szezonhoz viszonyítva többet adtak el kimért virsliből. De még így is vezet az önkiszolgálás: Legutóbb november-decemberben 30 százalék jutott a kimért, és 70 százalék az önkiszolgáló fogalomra, mennyiségi szempontból.
Az ünnepi időszakban a vásárlók inkább előnyben részesítik a hipermarketeket, mint az év többi részében. Az összes virsli 40 százalékát a legnagyobb eladóterű bolttípusban adták el, legutóbb november-decemberben. Utána következett a főleg szupermarketet és diszkontot magában foglaló 401-2 500 négyzetméteres csatorna, 36 százalékkal. Így a 400 négyzetméteres és kisebb üzletek részaránya 24 százalékot ért el.
A virsli az egyik legkeresettebb húskészítmény. Éves bolti forgalma meghaladja a 27 milliárd forintot, illetve mennyiségben 27 ezer tonna körül alakul.
Hogyan alakult a virsli iránti kereslet az ünnepek után? Idén kisebb lett a virsli kiskereskedelmi forgalmának koncentrációja. Habár a mennyiségi eladásból a 400 négyzetméteresnél nagyobb üzletek piaci még mindig magas: 72 százalékot ért el január-augusztusban. De 4 százalékponttal kisebb lett, mint 2009 első nyolc hónapjában. Ugyanakkor a 400 nm-es és kisebb üzletek részaránya 4 százalékkal emelkedett, 28 százalékra.
A kiszerelési egységek közül legnagyobb rész az 1000 grammosra jut mennyiségben is, értékben is. A tendencia stabil. Utána a 250-499 grammos következik, melynek trendje enyhén negatív. A 100-249 grammos forgalma viszont stabil. Némi növekedést a legkisebb, 500-999 grammos szegmensnél regisztráltak a Nielsen piackutatói – írja a Világgazdaság Online.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI: Romló bizalmi indexek és gazdasági kilátások Magyarországon
Novemberben mind az üzleti szféra, mind a fogyasztók pesszimistábbá váltak…
Tovább olvasom >Negyvenhét éves csúcsot döntött az arabica kávé ára
Az arabica kávé határidős jegyzése 47 éve nem látott szintre,…
Tovább olvasom >Százharminc új járművel készül a megnövekedett ünnepi forgalomra a Magyar Posta
A Magyar Posta több mint 7 millió csomag kézbesítésére számít…
Tovább olvasom >