Az olasz versenyhatóság 256 millió eurós – mintegy 100 milliárd forintos – bírságot szabott ki a Ryanairre, mert megállapítása szerint a fapados légitársaság erőfölényével visszaélve tisztességtelen módon terelte a fogyasztókat saját értékesítési csatornái felé – számolt be a Financial Times. A Ryanair azonnali fellebbezést jelentett be a döntés ellen.
A hatósági vizsgálat két éven át tartott, és arra a következtetésre jutott, hogy a légitársaság szisztematikusan akadályozta az utazási irodákat abban, hogy jegyeit más szolgáltatásokkal – például biztosításokkal – együtt, csomagban értékesítsék. Az olasz hatóság szerint a Ryanair olyan eszközöket alkalmazott, amelyek megnehezítették, drágábbá tették vagy ellehetetlenítették az utazási irodák működését, többek között fizetési megoldások blokkolásával és felhasználói fiókok tömeges törlésével.
Az eljárás 2023-ban indult, miután több olasz utazási iroda panaszt tett a légitársaság gyakorlata miatt. A vizsgálat megállapította, hogy a Ryanair 2023 végére részben vagy teljesen ellehetetlenítette az irodák jegyértékesítését, miközben domináns piaci pozíciót épített ki.
Michael O’Leary vezérigazgató szerint az olasz döntés sérti a fogyasztóvédelmi és versenyjogi elveket, és a cég biztos abban, hogy a „téves és manipulált” határozatot meg fogják semmisíteni. A Ryanair jelenleg az Olaszországba irányuló vagy onnan induló európai járatok mintegy 38–40 százalékát üzemelteti.
A döntés azért is figyelemre méltó, mert a Ryanair az elmúlt időszakban több országban is a versenyhatóságok fókuszába került: 2025 nyarán a magyar Gazdasági Versenyhivatal is eljárást indított a légitársaság ellen az online jegyfoglalási gyakorlatával kapcsolatban.

