25 éve Magyarországon a munkaerő-közvetítő ágazat egyik legnagyobb szereplője
Negyedszázada nyitotta meg magyarországi irodáját a hazai munkaerő-közvetítő ágazat egyik legnagyobb szereplője, a Grafton Recruitment. A vállalat ennek apropóján május elején online konferenciát tart, ahol az ágazat elmúlt negyedszázados változásait mutatják be. Többek között arra is rávilágítanak, hogy munkaerőpiaci szempontból mi a különbség a 2008-as jelzálogkrízis és a koronavírus-válság között.
Május elején ünnepli magyarországi megjelenésének 25 éves évfordulóját a hazai munkaerő-közvetítő ágazat legnagyobb cégei közé sorolt Grafton Recruitment. A vállalat az alapítását követően szinte azonnal a szektor meghatározó szereplőjévé vált. Ezt jól szemlélti, hogy a közreműködésükkel az eltelt időszakban – 2020 végéig – több mint 11 200 ember talált magának új munkahelyet. A története során folyamatosan innováción, fejlesztéseken dolgozó társaság tavaly két új szolgáltatást – munkaerő-kölcsönzés és a felsővezetői keresés – indított el itthon.
„Eredményeink mögött nem a számok hajszolása húzódik meg. Kollégáink szakmai tudására, ismereteire támaszkodunk, arra, hogy olyan emberekkel dolgozunk, akik képesek folyamatosan és minden részletre kiterjedően támogatni egymást. Mindez kiegészül azzal a nem pótolható, több évtizedes tapasztalattal, amit az alapításunk óta halmoztunk fel Magyarországon. Ezekre építve újra és újra finomítani tudjuk toborzási rendszerünket, ami biztosítja ügyfeleink elégedettségét és a sikereinket” – mondta Palásti G. György, a Grafton Recruitment ügyvezetője
A világ egyik legnagyobbja a háttérben
A társaság a Gi Group tulajdonában van, miután az olasz hátterű társaság 2018-ban felvásárolta a teljes Grafton Recruitment Europe Holdings cégcsoportot. Ezzel egy hatalmas hálózat részévé vált a magyar leányvállalat is, hiszen közvetlen jelenlétének és stratégiai partnerségének köszönhetően közel 60 országban jelenlévő Gi Group egyike a globális munkaerő-piac legnagyobb szereplőinek. Tevékenysége négy kontinensre, Európára, Amerikára, Ázsiára és Afrikára is kiterjed. Profilja lényegében az ágazat teljes szolgáltatási körét lefedi, hiszen a munkaerő-kölcsönzéstől, a munkaerőközvetítésen, toborzáson át, tréningek szervezésével, HR tanácsadással, outsourcinggal, de adminisztratív szolgáltatások nyújtásával is foglalkozik. Ezzel komoly hátországot tud nyújtani a magyarországi leányvállalat számára is. A hazai társaság ráadásul egy erős régiós tömörülés része, miután Grafton Csehországban, Lengyelországban és Szlovákiában is jelen van. E mellett az elmúlt két évben a Grafton komoly hálózatfejlesztést hajtott végre, amelynek köszönhetően már tíz országban, többek között Romániában, Litvániában, Hollandiában, Franciaországban, Németországban is jelen van.
A piacra lépés negyedszázados évfordulója kapcsán a Grafton több rendezvényt is tervez. Ezek közül az első a május 7-i online konferencia, amelynek témája a honi munkaerőtoborzás elmúlt 25 éves története és főbb mérföldkövei. A szimpózium központi eseményét az a panelbeszélgetés adja, amelynek szereplői mindannyian a vállalati oldal meghatározó HR vezetői, illetve a toborzási ágazat kiemelkedő alakjai. Nem mellékes, hogy karrierjük egy szakaszában mindannyian a Graftonnál tökéletesítették tudásukat.
Nagyot változott a szektor
Túlzás nélkül állítható, hogy a toborzás és munkakeresés az eltelt időben jelentősen átalakult a digitalizáció hatására, s a jelöltfelkutatási és kiválasztási módszerek markánsan megváltoztak. Az ezredforduló előtt a személyes kapcsolat és ismeret játszotta a legnagyobb szerepet a sikerben. Egy felsővezető, mérnök vagy akár egy könyvelő elérése ilyen háttér nélkül szinte lehetetlen volt. Ma ennek a súlya jóval csekélyebb. Immár a döntéshozókat, a szellemi munkakörben dolgozókat szinte bármikor el lehet érni, hiszen csaknem folyamatosan a számítógép előtt vannak. A fizikai munkakörben, vagy például olyan mérnökök felkutatása jóval nehezebbé vált, akik szinte állandóan ipari környezetben dolgoznak.
A munkaerőpiacon a magántulajdonú munkaerő-közvetítők súlya és szerepe folyamatosan nőtt, amelyet az adatok[1] is jól tükröznek. Az évtized elején ugyanis évente 19 728 ember sikeres közvetítését bonyolították le, ami 2019-re évi 40 ezer fölé emelkedett.
Más ez a válság
A Grafton szakemberei szerint munkaerőpiaci szempontból az elmúlt 25 év két nagy gazdasági válsága, a mostani koronavírus-járvány utáni visszaesés és a 2008-as krízis között jól látható különbségek vannak. A jelzálogválság kirobbanását követően ugyanis még hosszú évekig túlkínálat feszítette a munkaerőpiacot. A Nemzeti Foglalkoztatási Szolgálat adatai szerint például 2010-ben 1,49 millió munkát keresőt regisztráltak, ami mintegy kétszerese volt a 2007. évi szintnek. Ehhez képest még nem is ült el a járványveszély, de a vendéglátás és a turizmus kivételével 2021 tavaszára Magyarországon már visszaállt a korábbi évekre jellemző jelöltvezérelt pia
[1] A Nemzeti Foglalkoztatási Szolgálat munkaerőpiaci statisztikái a magán-munkaközvetítők tevékenységéről, https://nfsz.munka.hu/tart/stat_magan_munkakozvetitok
Kapcsolódó cikkeink
Stagnálás közelében a munkaerő termelékenysége a feldolgozóiparban Magyarországon
A magyar gazdaságfejlesztési stratégia egyik központi eleme a magyar ipar…
Tovább olvasom >GKI elemzés: Stagnálás közelében a feldolgozóipari munkatermelékenység
A magyar gazdaságfejlesztési stratégia egyik központi eleme a magyar ipar…
Tovább olvasom >Másodjára mutatkoznak be Kőbánya meghatározó munkáltatói
A tavalyi sikeres debütálás után, idén november 13-án második alkalommal…
Tovább olvasom >További cikkeink
Átfogó átalakításokkal próbálja újraéleszteni a Starbucksot Brian Niccol vezérigazgató
A Starbucks új vezérigazgatója, Brian Niccol, átfogó reformokat tervez bevezetni…
Tovább olvasom >A tanulás fontosabb lett a karriernél
Nagyot fordult a világ a munkahelyeken. Ma már nem csak…
Tovább olvasom >Gyenge negyedéves eredmények miatt kihívásokkal néz szembe az Anheuser-Busch InBev és a Carlsberg
A világ vezető sörgyártói, az Anheuser-Busch InBev (AB InBev) és…
Tovább olvasom >