25, 27, 30?
A kormány a jövő évi adóintézkedések egyik részeként deklarálta, hogy január elsejétől 25-ről 27 százalékra emeli az áfa legmagasabb kulcsát, amely mintegy 360 milliárd forinttal gazdagítja majd az államkasszát. A kereskedelempolitikai, kínálatszűkítési megfontolások nem hátráltatták a döntés előkészítését, a költségvetésnek sürgősen szüksége van újabb bevételre.
A plusz két százalék némileg váratlanul érte a kereskedelmet, egyrészt a változás iránya, másrészt mértéke miatt. Nyár óta számos szakmai fórumon jelezték a mezőgazdasági termelők és élelmiszergyártók, forgalmazók: az ágazat lejtmenetbe került, egyelőre nemhogy növekedésnek nincs jele, hanem folytatódik a visszaesés.
A napi cikkek kereskedelmében elhúzódik a válság hatása, az eladósodott háztartások gyakorlatilag minden kiadásukat visszafogják, beleértve a napi élelmiszereket és az alapvető szolgáltatások vásárlására fordított összegeket. Arról nem is beszélve, hogy a tíz százalék fölötti munkanélküliségi ráta eleve megfosztotta vásárlói egy részétől a hiperláncokat. A devizahitelek idő előtti törlesztésének engedélyezése pedig újabb mérséklődést indíthat el, hiszen előre hozott keresletként jelenik meg a hiteltörlesztés – magyarán a lakás végső megvásárlása, ami vélhetően újabb vásárlóerőt tüntet el a piacról nyomtalanul.
Ebben a helyzetben az árak csökkentése hozhat egyedül fordulatot, amennyiben fordulatnak nevezhetnénk a további zuhanás megállítását. A szakma szempontjait azonban ebben az esetben is felülírták a költségvetés prioritásai. A szándék egyértelmű, a legegyszerűbb a végfogyasztást megadóztatni. A kérdés persze az, hogy erre miképpen reagálnak a fogyasztók? Elvileg a 360 milliárd forintnyi bevételt a fogyasztás jelenlegi szintjéhez mérték a költségvetés őrei, vagyis egy esetleges visszaesés elviszi a várt bevétel egy részét, vagy egészét.
De vajon mennyire érzékelik a két százalék emelkedést az áfa teherviselői, a végső fogyasztók? A közbenső szektor gyakorlatilag nem viseli ezeket a terheket, vagyis az áfaemelés egyértelműen a lakosságra hárul majd. Két százalék mintegy 600 forintot jelent egy átlagos nagybevásárlás 30 ezer forintjából, elvileg a fogyasztók kisebb része észre sem veszi majd az áremelkedést. Aki viszont mondjuk 5000 forintot költhet el egy hétvégére, az utánaszámol minden fillérnek, és a 100 forint áráért valamiből olcsóbbat vesz, vagy elmarad egy szelet csokoládé, vagy keksz.
Ez az áremelés kevés ahhoz, hogy érdemben befolyásolja a fogyasztás alakulását, de túlságosan sok ahhoz, hogy a fogyasztók figyelmen kívül hagyják, mert vélhetően nem képesek lenyelni még ekkora áremelkedést sem. Vagyis a fogyasztás ismét mérséklődni fog. Igaz, ennek arányát nehéz lesz kimutatni a megszűnő adókedvezmények, megvont szociális támogatások és egyéb elvonások miatt. Elvileg a kiskereskedelem lenyelhetné ezt a békát, és csökkenthetné nettó árait, de erre kevés a remény, hiszen a két éve tartó válság nem vezetett deflációhoz, vagyis az árak csökkenéséhez, éppen ellenkezőleg, mind az energia, mind az élelmiszerek korábban szokatlan méretű drágulását figyelhetjük meg: ehhez képest a két százalék áfa hatása valóban elhanyagolható. A kiskereskedelem részben a fogyasztás visszaesése, részben az ágazati válságadó miatt eddig is jelentős veszteségeket könyvelhetett el. A két százaléknak nincsen fedezete, hacsak nem a profitmarzsok csökkentése.
A következő hónapok azonban már eleve sötét jövőt rajzolnak a horizontra, a benzinárak drágulása külföldön már a hipermarketek forgalmának drámai visszaeséséhez vezetett, másfél eurós benzinár mellett nem mennek ki az emberek a város szélére, inkább a sarki üzletekben vásárolnak. Ez azt is jelenti, hogy azok a láncok járnak jól, akik tömegközlekedéssel, vagy akár gyalog jól megközelíthető üzletláncot hoztak létre a városokon belül, és nem a „keresztutaknál”.
A két százalék azonban egyéb problémát is hozhat magával, az eddigi egyszerű áfaszámítás meglehetősen bonyolulttá válik. Igaz, a pénztárgépek számára lényegtelen az áfakulcs mértéke, a szoftver egyformán pontosan számol, akár 25, akár 27 százalékról van szó. Az áfakulcs változása nem szokatlan, a Gyurcsány-kormány idején a szakemberek előzetes figyelmeztetései ellenére mérsékelték 20 százalékra a legmagasabb adókulcsot, a 250 milliárdnyi azonnal jelentkező adóhiány pedig egyből eltörölte a korábbi kedvezményes 15 százalékos kulcsot. Vagyis a sikertelen keresletélénkítő akció árát a legszegényebbek fizették meg. Tekintettel arra, hogy az 5, illetve 18 százalékos kör a termékek szűkebb körére vonatkozik, biztosak lehetünk abban, hogy a 2 százalékos áfaemelést is a fogyasztók fizetik meg. Ha pedig jelentősen visszaesik az értékesítés, nem lehet kizárni egy újabb áfaemelés lehetőségét sem.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Még mindig lehet spórolni, de nem minden árrésstopos terméken
Bár a magyarországi árrésstopok hatása kezd érezhetővé válni a hazai…
Tovább olvasom >Több mint 13 tonna adomány gyűlt össze a NOE és a CBA közös húsvéti akcióján
Több mint 13 tonna adomány gyűlt össze a Nagycsaládosok Országos…
Tovább olvasom >Fagyos tavasz, súlyos károk: összeomolhat a gyümölcstermés 2025-ben
Az áprilisi fagyok komoly pusztítást végeztek a magyar gyümölcstermesztésben: egyes…
Tovább olvasom >