2023-ra halasztotta a döntést az EU a közös tápértékjelölésről
A médiabeszámolók szerint a közös tápértékjelölésről szóló uniós rendeletjavaslatról szóló döntést 2023 második negyedévére halasztották.
A Nutri-Score, amely színeket és egy A-tól E-ig terjedő skálát használ az élelmiszerek tápértékprofil alapján történő osztályozására, szolgál az új tápértékjelölési címkék kidolgozásának mintájául.
A közelmúltban azonban a tudományos közösség kételyeket fogalmazott meg vele kapcsolatban, és néhány ország – élükön Olaszországgal – nyíltan a NutriScore ellen foglalt állást.
„A Nutri-Score az egyik frontoldali tápértékjelölési rendszer, amiből több is létezik, ám ez nem jelenti azt, hogy a mi rendszerünk a Nutri-Score-on alapulna” – magyarázta Roser Domenech Amado, az Európai Bizottság Egészségügyi és Fogyasztóvédelmi Főigazgatósága „One Health” megközelítésének megbízott igazgatója.
Sajtóértesülések szerint Franciaország, Belgium, Németország és Luxemburg a Nutri-Score bevezetését szorgalmazza, míg Spanyolország és Hollandia a színes címkék „korrekcióján” dolgozik. A rendszert Olaszország – más EU-tagállamok, köztük Svédország, Dánia és Litvánia támogatásával – határozottan ellenzi.
A Nutri-Score címkékkel kapcsolatos aggályok
Az olasz mezőgazdasági termelői érdekképviseleti csoport, a Coldiretti szerint a halasztás igazolja az Olaszország és más országok által a jelöléssel kapcsolatosan megfogalmazott aggodalmakat.
A Coldiretti sajtóközleményében azt állította, hogy a Nutri-Score „félrevezető, diszkriminatív és nem teljes rendszer, amely paradox módon a már évszázadok óta az asztalra kerülő egészséges és természetes élelmiszereket kizárja az étrendből olyan mesterséges termékek javára, amelyek receptje egyes esetekben még csak nem is ismert”.
A Coldiretti rámutatott továbbá, hogy a közlekedési lámpás címkézési rendszerek csak nagyon korlátozott számú tápanyagra (pl. cukor, zsír és só) és az energiabevitelre összpontosítanak, anélkül, hogy figyelembe vennék az adagok méretét, így kizárva az eredetmegjelöléssel ellátott olasz termékek 85%-át a szűz olívaolajtól a Parmigiano Reggiano sajtig.
Kapcsolódó cikkeink
180 millió eurós fejlesztést tervez a Gruppo Megamark Dél-Olaszországban
Az olaszországi regionális élelmiszer-kiskereskedő, a Gruppo Megamark két év alatt…
Tovább olvasom >Olaszországban elégedetlenek a nyári idegenforgalmi szezonnal
Közel 13 millió jármű mozgott a mostani hétvégén az olaszországi…
Tovább olvasom >Okoskukát vezet be az olasz Unicoop Firenze
Az olasz Unicoop Firenze kiskereskedelmi lánc új, mesterséges intelligencia alapú…
Tovább olvasom >További cikkeink
AI és fenntarthatóság lehetnek a középvállalatok kitörési pontjai a bizonytalanság idején
A Grant Thornton International Business Report (IBR) legfrissebb adatai szerint…
Tovább olvasom >Sallai Rolanddal mutatja be saját márkás kínálatát a SPAR
A SPAR Magyarország országos kampányt indít Sallai Rolanddal, a magyar…
Tovább olvasom >Újabb fénykorát éli a magyarok által kedvel Szobi
A Szobi márkanév, valamint az ahhoz kapcsolódó termékek magyarok millióinak…
Tovább olvasom >