2023-ra halasztotta a döntést az EU a közös tápértékjelölésről
A médiabeszámolók szerint a közös tápértékjelölésről szóló uniós rendeletjavaslatról szóló döntést 2023 második negyedévére halasztották.
A Nutri-Score, amely színeket és egy A-tól E-ig terjedő skálát használ az élelmiszerek tápértékprofil alapján történő osztályozására, szolgál az új tápértékjelölési címkék kidolgozásának mintájául.
A közelmúltban azonban a tudományos közösség kételyeket fogalmazott meg vele kapcsolatban, és néhány ország – élükön Olaszországgal – nyíltan a NutriScore ellen foglalt állást.
„A Nutri-Score az egyik frontoldali tápértékjelölési rendszer, amiből több is létezik, ám ez nem jelenti azt, hogy a mi rendszerünk a Nutri-Score-on alapulna” – magyarázta Roser Domenech Amado, az Európai Bizottság Egészségügyi és Fogyasztóvédelmi Főigazgatósága „One Health” megközelítésének megbízott igazgatója.
Sajtóértesülések szerint Franciaország, Belgium, Németország és Luxemburg a Nutri-Score bevezetését szorgalmazza, míg Spanyolország és Hollandia a színes címkék „korrekcióján” dolgozik. A rendszert Olaszország – más EU-tagállamok, köztük Svédország, Dánia és Litvánia támogatásával – határozottan ellenzi.
A Nutri-Score címkékkel kapcsolatos aggályok
Az olasz mezőgazdasági termelői érdekképviseleti csoport, a Coldiretti szerint a halasztás igazolja az Olaszország és más országok által a jelöléssel kapcsolatosan megfogalmazott aggodalmakat.
A Coldiretti sajtóközleményében azt állította, hogy a Nutri-Score „félrevezető, diszkriminatív és nem teljes rendszer, amely paradox módon a már évszázadok óta az asztalra kerülő egészséges és természetes élelmiszereket kizárja az étrendből olyan mesterséges termékek javára, amelyek receptje egyes esetekben még csak nem is ismert”.
A Coldiretti rámutatott továbbá, hogy a közlekedési lámpás címkézési rendszerek csak nagyon korlátozott számú tápanyagra (pl. cukor, zsír és só) és az energiabevitelre összpontosítanak, anélkül, hogy figyelembe vennék az adagok méretét, így kizárva az eredetmegjelöléssel ellátott olasz termékek 85%-át a szűz olívaolajtól a Parmigiano Reggiano sajtig.
Kapcsolódó cikkeink
Az agrártanácsnak meg kell mutatnia a 2027 utáni agrárpolitika fő irányait
Az Európai Unió Tanácsa féléves magyar elnökségének célja, hogy az…
Tovább olvasom >Helyi befektető vásárolta fel az olasz Trinità húsipari vállalatot
A felvásárló Fondo Italiano d’Investimento célja a Trinità pozíciójának megszilárdítása…
Tovább olvasom >Hamis és tiltott növényvédőszerekkel és műtrágyával kereskedő bűnözői csoportot számoltak fel Romániában és Olaszországban
Hamis és az Európai Unióban betiltott növényvédőszerek, illetve műtrágyák illegális…
Tovább olvasom >További cikkeink
A nagyvállalatok ellenállnak a gazdasági bizonytalanságnak
Visszafogott várakozások jellemzik a hazai nagyvállalati szektort a következő egy…
Tovább olvasom >Cégtrend 2024-ben: pozitívabb félév, de még mindig negatív üzenet
Az elmúlt öt év legalacsonyabb cégszámát idén júniusban regisztrálták. Az…
Tovább olvasom >A Magyar Marketing Szövetség a szakma utánpótlásáért
A Magyar Marketing Szövetség aktívan tesz a szakma jövőjéért, ezért…
Tovább olvasom >