2023-ra halasztotta a döntést az EU a közös tápértékjelölésről
A médiabeszámolók szerint a közös tápértékjelölésről szóló uniós rendeletjavaslatról szóló döntést 2023 második negyedévére halasztották.
A Nutri-Score, amely színeket és egy A-tól E-ig terjedő skálát használ az élelmiszerek tápértékprofil alapján történő osztályozására, szolgál az új tápértékjelölési címkék kidolgozásának mintájául.
A közelmúltban azonban a tudományos közösség kételyeket fogalmazott meg vele kapcsolatban, és néhány ország – élükön Olaszországgal – nyíltan a NutriScore ellen foglalt állást.
„A Nutri-Score az egyik frontoldali tápértékjelölési rendszer, amiből több is létezik, ám ez nem jelenti azt, hogy a mi rendszerünk a Nutri-Score-on alapulna” – magyarázta Roser Domenech Amado, az Európai Bizottság Egészségügyi és Fogyasztóvédelmi Főigazgatósága „One Health” megközelítésének megbízott igazgatója.
Sajtóértesülések szerint Franciaország, Belgium, Németország és Luxemburg a Nutri-Score bevezetését szorgalmazza, míg Spanyolország és Hollandia a színes címkék „korrekcióján” dolgozik. A rendszert Olaszország – más EU-tagállamok, köztük Svédország, Dánia és Litvánia támogatásával – határozottan ellenzi.
A Nutri-Score címkékkel kapcsolatos aggályok
Az olasz mezőgazdasági termelői érdekképviseleti csoport, a Coldiretti szerint a halasztás igazolja az Olaszország és más országok által a jelöléssel kapcsolatosan megfogalmazott aggodalmakat.
A Coldiretti sajtóközleményében azt állította, hogy a Nutri-Score „félrevezető, diszkriminatív és nem teljes rendszer, amely paradox módon a már évszázadok óta az asztalra kerülő egészséges és természetes élelmiszereket kizárja az étrendből olyan mesterséges termékek javára, amelyek receptje egyes esetekben még csak nem is ismert”.
A Coldiretti rámutatott továbbá, hogy a közlekedési lámpás címkézési rendszerek csak nagyon korlátozott számú tápanyagra (pl. cukor, zsír és só) és az energiabevitelre összpontosítanak, anélkül, hogy figyelembe vennék az adagok méretét, így kizárva az eredetmegjelöléssel ellátott olasz termékek 85%-át a szűz olívaolajtól a Parmigiano Reggiano sajtig.
Kapcsolódó cikkeink
Globális innovációs központot nyitott Portugáliában, Olaszországban pedig növeli részesedését a Lidl
Portugáliában nyitotta meg két új globális innovációs központját a Lidl…
Tovább olvasom >Franciaországban és Olaszországban is elindul a Kaufland online piactere
A Kaufland online piactere 2025 késő nyarától Franciaországban és Olaszországban…
Tovább olvasom >Liga párt európai képviselője: nem lehet mecsetet nyitni üzlethelyiségben vagy pizzériában
A hatályos olasz törvények szerint az országban nem lehet mecsetet…
Tovább olvasom >További cikkeink
A piaci kihívások mellett is növekedni tudott a BioTechUSA-cégcsoport
Közzétette éves jelentését a tisztán hazai tulajdonú BioTechUSA-cégcsoport: a gazdasági…
Tovább olvasom >Több mint 13 tonna adomány gyűlt össze a NOE és a CBA közös húsvéti akcióján
Több mint 13 tonna adomány gyűlt össze a Nagycsaládosok Országos…
Tovább olvasom >Megnövelt kapacitással segíti a húsvéti visszaváltást a MOHU
Az ünnepek közeledtével várhatóan a boltok forgalma növekedni fog, így…
Tovább olvasom >