2023-ra halasztotta a döntést az EU a közös tápértékjelölésről
A médiabeszámolók szerint a közös tápértékjelölésről szóló uniós rendeletjavaslatról szóló döntést 2023 második negyedévére halasztották.
A Nutri-Score, amely színeket és egy A-tól E-ig terjedő skálát használ az élelmiszerek tápértékprofil alapján történő osztályozására, szolgál az új tápértékjelölési címkék kidolgozásának mintájául.
A közelmúltban azonban a tudományos közösség kételyeket fogalmazott meg vele kapcsolatban, és néhány ország – élükön Olaszországgal – nyíltan a NutriScore ellen foglalt állást.
„A Nutri-Score az egyik frontoldali tápértékjelölési rendszer, amiből több is létezik, ám ez nem jelenti azt, hogy a mi rendszerünk a Nutri-Score-on alapulna” – magyarázta Roser Domenech Amado, az Európai Bizottság Egészségügyi és Fogyasztóvédelmi Főigazgatósága „One Health” megközelítésének megbízott igazgatója.
Sajtóértesülések szerint Franciaország, Belgium, Németország és Luxemburg a Nutri-Score bevezetését szorgalmazza, míg Spanyolország és Hollandia a színes címkék „korrekcióján” dolgozik. A rendszert Olaszország – más EU-tagállamok, köztük Svédország, Dánia és Litvánia támogatásával – határozottan ellenzi.
A Nutri-Score címkékkel kapcsolatos aggályok
Az olasz mezőgazdasági termelői érdekképviseleti csoport, a Coldiretti szerint a halasztás igazolja az Olaszország és más országok által a jelöléssel kapcsolatosan megfogalmazott aggodalmakat.
A Coldiretti sajtóközleményében azt állította, hogy a Nutri-Score „félrevezető, diszkriminatív és nem teljes rendszer, amely paradox módon a már évszázadok óta az asztalra kerülő egészséges és természetes élelmiszereket kizárja az étrendből olyan mesterséges termékek javára, amelyek receptje egyes esetekben még csak nem is ismert”.
A Coldiretti rámutatott továbbá, hogy a közlekedési lámpás címkézési rendszerek csak nagyon korlátozott számú tápanyagra (pl. cukor, zsír és só) és az energiabevitelre összpontosítanak, anélkül, hogy figyelembe vennék az adagok méretét, így kizárva az eredetmegjelöléssel ellátott olasz termékek 85%-át a szűz olívaolajtól a Parmigiano Reggiano sajtig.
Kapcsolódó cikkeink
30 millió euró beruházásával bővíti olaszországi tésztagyártását a Barilla
A Barilla 30 millió eurót invesztál a dél-olaszországi Foggia városában…
Tovább olvasom >Az olasz fogyasztóknak fontosabb a kényelem, mint az ár
Az Altroconsumo olasz fogyasztóvédelmi szervezet felmérése szerint a szupermarket vásárlók…
Tovább olvasom >Olaszországban drágább lett a kávé
Drágult az olaszok által kedvelt csésze eszpresszó kávé, miután a…
Tovább olvasom >További cikkeink
A Beyond Meattel társulva kínál a McDonald’s növényi csirkefalatokat Franciaországban
Új növényi alapú terméket vezetett be a McDonald’s a Beyond…
Tovább olvasom >Az Egyesült Államok kilép az Egészségügyi Világszervezetből
Az Egyesült Államok kilép az Egészségügyi Világszervezetből (WHO) – jelentette…
Tovább olvasom >Több mint 53 ezer rászorulónak nyújtott segítséget a PENNY 2024-ben
Élelmiszermentés, lovasterápia, beteg gyermekek kívánságának teljesítése és nevelőszülői családokban élők…
Tovább olvasom >