2017 legértékesebb FMCG-világmárkái a magyar weben
Mit gondolunk a világ legértékesebb márkáiról, amelyek termékeit napi szinten használjuk? Melyek férnek fel a dobogóra a top 10-ből? A Neticle online és social media említéseket összegyűjtő és automatikus véleményelemző rendszerrel ezeknek jártunk utána. Íme az eredmények.
Kétféle toplistát készítettünk: az egyiket a 2017-es online említések száma alapján, a másikat pedig az online megítélésük alapján, aszerint, hogy hány ponttal zárták az évet december 31-én. A sorrend persze más a két lista esetében, de az élen nem történnek nagy változások.
A TOP 10 legértékesebb márka sorrendje az online említések alapján:
A dobogón a Coca-Cola, a Nescafé és a Danone kapott helyet, amik a leginkább témát szolgáltattak a fogyasztók számára. A kiugró értékek 3 eseménynek köszönhetők, amikre több mint ezer említés érkezett egy nap alatt. Ilyen volt a Cinema City Magyarország Coca-Coláról Pepsire váltása, a McDonald’s júniusi ajándék pohár kampánya szintén a Coca-Colával, illetve a Colgate nyereményjátéka, amiben a közönség felkészültségét és termékismeretét egy feleletválasztós kérdéssel tették próbára, persze ajándékért cserébe.
A grafikonon is látszik, hogy a legerősebb kampányidőszak a fogyasztói márkák esetében a november–december volt, amikor több termék promócióját is megpörgették online az ünnepi (elő)szezonban, a közösségi aktivitásra alapozva, különösen a Danone, a Nescafé és a Colgate élt ezzel a módszerrel. Ezenkívül a nyári időszak emelhető még ki, amikor szeretik megmozgatni a közönséget nyereményjátékokkal, akciókkal, ajándékokkal.
Ingadozó véleményárfolyamok
A TOP 10 legértékesebb márka sorrendje a véleményárfolyamok 2017-es záróértéke alapján:
A Danone, a Coca-Cola és a Nescafé termékeivel kapcsolatban született a legtöbb pozitív hozzászólás is a weben.
A Coca-Cola megítélése folyamatosan emelkedett, egy kisebb gödröt leszámítva, amit egy negatív fogyasztói vélemény okozott a Coca-Cola FB-oldalára posztolva, erre további reakciók, hasonló tapasztalatot megosztók kommentjei érkeztek.
Ékes példája ez annak, hogy a fogyasztói visszajelzésekre érdemes fokozottan ügyelni, azokat monitorozni, hogy az aktuális igényeknek megfelelően lehessen alakítani a termékmanagement folyamatait, minimalizálva az eredménytelennek bizonyuló üzleti döntéseket.
A Danone termékekkel kapcsolatos online diskurzus év végén élénkül meg leginkább, a nyereményjátékok miatt, míg a Nescafé megítélése inkább a nyári időszakban mutat meredek ugrásokat pozitív irányban, köszönhetően a márka nyári közösségi média aktivitásának.
Coca-Cola, Danone, Nescafé az élen – mi a közös?
Az online találatok alapján leginkább népszerűnek bizonyuló 3 márka 2017-ben a magyar fogyasztók szerint a Coca-Cola, a Nescafé és a Danone. Nem biztos, hogy elsőre egyértelmű az ezek közti párhuzam, de ami összeköti ezeket a márkákat, az elsősorban az íz. Az élelmiszeripari termékekkel tehát nehéz felvenni a harcot az FMCG-termékek között, a tisztítószerek vagy a testápolási termékek nemigen rúgnak labdába mellettük.
Ennek oka egyértelműen az érzékekre hatás, az élvezeti jellegük lehet, vagyis ez az a tulajdonság, amely a top 3 világmárka közös nevezője, azaz, hogy komplex élvezetet nyújtanak a vásárlóknak: elsősorban ízélményt, de a kulcstulajdonságokból kiderül, hogy többféle szempont kerül szóba az élelmiszerek kapcsán a róluk folyó véleménycserékben. A termékek színe, a minősége, hőmérséklete és összetevői mind-mind befolyásolják a fogyasztói szokásokat, nemcsak tudat alatt, de tudatosan is ügyelnek erre a vásárlók, akárcsak az árra. Ha ezeken e területeken, amelyek döntő faktornak számítanak, sikerül kitapasztalni a vásárlói preferenciákat, akkor könnyen előnybe lehet kerülni a hasonló kategóriájú fogyasztási cikkekkel szemben.
Kitekintés 2018-ra
A legértékesebb világmárkák közül a magyar weben egyértelműen az élelmiszeripari cikkekről beszélnek a legtöbbet. Részben ezeknek a márkáknak a legerősebb a kommunikációja, aktívan tesznek a közösségi média felületeiken (jobbára saját FB-oldalukon) azért, hogy interakcióra bírják a célközönségüket, teszteljék vagy bővítsék ismereteiket a termékekről. Ez nemcsak a márkájuk ismertségét segít építeni hatékonyan, hanem valószínűleg a fogyasztók érdeklődését és figyelmét is meg tudják nyerni, stabilan és hosszú távon. Ráadásul a Facebook algoritmusainak változásai, az automatikus organikus elérés visszafogása is arra buzdítják a márkákat, hogy törekedjenek szimpla reklámcélzatú posztolás helyett vitát generálni, interakcióba lépni a fogyasztókkal, és engedjenek teret a user-generated contentnek, ahol a fogyasztók nemcsak passzív vagy aktív befogadók, hanem résztvetői és alakítói is a brandnek és kommunikációjának. Egyelőre úgy tűnik, beválik, ha a gyártók a termékek legvonzóbb tulajdonságaikat is hangsúlyozzák és teszik beszélgetés tárgyává, ez a Neticle adatai szerint főleg az evés és ízek élvezete, valamint a termékek ára és a minőségi összetevők használata. //
Kapcsolódó cikkeink
Jóügy-kutatás
Újszerű, közös kutatást végzett a Positive Adamsky reklámügynökség, az OPTEN…
Tovább olvasom >Ismét az Apple a Forbes 100-as toplista élén
Tavalyhoz hasonlóan idén is az Apple vezeti a Forbes legértékesebb…
Tovább olvasom >Milyen trendeket várhatunk az FMCG-márkák kommunikációjában 2019-ben?
A 2018-as márkatoplisták alapján idén is kíváncsiak voltunk, mi jellemző…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >30%-kal kevesebb anyaghasználat már megoldás lenne a klímaválságra
A körforgásos gazdaság globális szükségszerűség: túlmutat a földrajzi határokon, és…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >