Magazin: 2011 legsikeresebb promóciói – Szakmai Nap és Díjátadó
Negyedik alkalommal szerveztük meg az „Az év legsikeresebb promóciója” versenyt. A válság ellenére nem csökkent a nevezők száma, ám a kategóriákba jelentkezők megoszlása változott. Az eddig legnépesebb italkategóriát maga mögé utasítva idén a kereskedelmi kategóriába érkezett a legtöbb nevezés.
Ahogy azt Hermann Zsuzsanna, a Trade magazin általános menedzser-főszerkesztője elmondta, a versenyt ebben az évben is a Nielsen, a Trade Marketing Klub és a POPAI Magyarország szakmai támogatásával hirdették meg. Az eredményhirdetés előtt komoly szakmai program várta az érdeklődőket a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara Széchenyi István termében 2012. április 12-én.
Promóciótrendek, trendi promóciók
Melisek Eszter, a Nielsen ügyfélkapcsolati igazgatója „Promóciók trendjei itthon és külföldön” című előadása nyitotta meg a szakmai részt.
A régió 6 országát promóciós érzékenység alapján egymás mellé helyezve kiderült, hogy Magyarország vezet 27 százalékkal a „Váltogatom a boltokat a legjobb akciók alapján” szempont szerint. A további elemzés során világossá vált, hogy a promóciók lényegesen befolyásolják a fogyasztói döntéseket, a fogyasztók háromnegyedére hatással vannak. A legkedveltebb promóciótípusok hazánkban azok, ahol a fogyasztó azonnal hozzájut valami pluszhoz, legyen az árengedmény, rátöltés, ingyen ajándék, pontgyűjtés. Átlagosan tekintve is és bizonyos kategóriáknál kiemelkedően jellemző a magas promóciós részarány. Van olyan szegmens, ahol csak akcióban lehet értékesíteni. A promócióknak azonban jelentős hatásuk van a márkaértékre, márkaegészségre, így az alapeladások megőrzése a márka jövőjének záloga.
„Minden Kínából jön?” tette fel a kérdést Keresztesi Ferenc, a PresentStore ügyvezetője a reklámaján-déktrendek taglalásakor. Előadásából kiderült, hogy majdnem minden Távol-Keletről érkezik, de ezt már nem szabad azonosítani a gyenge minőséggel, inkább a nagy mennyiséggel. Az emblémázott reklám- és szóróajándék-piac sajátossága a nagyon széles választék, hiszen ide tartozik majdnem minden olyan tárgy, eszköz, ami az ismertséget növeli, a láthatóságot, a márkát építi. A PresentStore több mint tízezerféle terméket kínál 3-féle termékkatalógusában.
Oláh Andrea, a hd Open projektmana-gere „SMS-promóció 2.0” címmel a mobilmarketingben rejlő lehetőségeket mutatta be. Kiemelte az adatbázis-építés és a „real time” nyomon követhetőség, módosítási lehetőség rugalmasságát és az online megoldásokkal kombinálhatóság előnyeit.
Pintér László, a Feibra értékesítési és üzletfejlesztési igazgatója „Meglátni és megszólítani” című előadásában arra hívta fel látványos és szemléletes példán keresztül a figyelmet, hogy mennyire pontosan és hatékonyan célozhatóak a küldemények, akár még egy adott termékhez releváns relatív vásárlóerő szerint is. Titkuk a nemzetközi háttér, hiszen az osztrák Posta leányvállalataként működnek, a többféle vett és épített adatbázis, amelyből dolgoznak, a 20 éves magyar piaci tapasztalat és a saját kézbesítők hálózata.
„Tartós POS-displayek, feltűnő és hatékony termékprezentáció” címmel a Wanzl legújabb promóciós eszközeinek innovációit mutatta be Molnár Judit, a Win-Store ügyvezetője, a Wanzl tanácsadója. A két cég kapcsolatának alapja (a közös kezdőbetűn kívül) a kiskereskedelmi hálózatokban nyújtott promóciós lehetőségek ismerete, egyre újabb megoldások bemutatása, és az innováció iránti elkötelezettség.
Bognár Gergely, az STI Petőfi Nyomda display-csoportvezetője „Promóció hatékony POS-támogatással!” című előadásában azt hangsúlyozta, hogy annál jobb és hatékonyabb egy promóció, minél több érzékszervet mozgat meg. A másodlagos kihelyezések előnye, hogy a bolt forgalmasabb pontjaira hozza ki a terméket, így míg az elsődleges polchelyen a vásárlók töredéke találkozik az árucikkel, addig a másodlagos, impulz, forró zónákban akár a vásárlók 100-110 százaléka láthatja, a visszaáramlást is figyelembe véve. Az STI újdonságai a világtrendekhez igazodnak.
„Mit hoztunk Párizsból, a Marketing at Retail Showról?” tette fel a költői kérdést Kátai Ildikó, a POPAI főtitkára, aki a kiállításon tapasztaltak alapján mutatta be az irányadó európai POP-trendeket. Legfőbb jellemzőként az illatmarketing terjedését, mindennapivá válását emelte ki, hiszen magának az MPV kiállításnak is saját illata volt, amit illatmintákon osztogattak a ki- és bejáratoknál. Új trend a látványelemként is használható, újraillatosítható, lógatható kövek nagy választéka, amit több standon is kínáltak. Az ötletet a parfümipar is felkapta, több displayen nyakba akasztható, újraillatosítható medálként, parfümhordozóként is megjelent ez a megoldás. Másik szembeötlő trendként a fények és csillogás alkalmazását említette az előadó, a LED-fények, élvilágítások rohamos terjedésével a plexi, a papír, a karton is egészen új fényben tündökölhet. A digitális alkalmazások, a connected store koncepció, a mozgó, forgó elemekkel kiegészített installációk képes bemutatóját következő számunkban találják.
Díjak és díjazottak
Ebéd után „Az év Trade Marketingese 2011” verseny két győztese mutatta be, mivel érdemelte ki a rangos díjat. Elsőként az egyéni kategória győztese, „Ms Trade Marketing 2011”, vagyis Ottó Ildikó, a Maspex Olympos trade marketing menedzsere taglalta munkakörének szervezetben betöltött szerepét, feladatait és az eredményeket.
Ruip Balázs, a „Trade Marketing Team 2011” címet elnyert csapat vezetője, a Borsodi Sörgyár trade marketing vezetője vetítette fel a dolgos hétköznapok jellemzőit „az élet habos oldalán”.
Mindkét szervezetben a nyári szezon és az újtermék-bevezetések támogatása jelenti a legnagyobb kihívást.
A nap csúcspontjaként kihirdetésre kerültek a 2011-es év legsikeresebb promóciói. Bóczán Eszter, a Nielsen kvalitatív kutatási vezetője röviden összefoglalta a fókuszcsoportos kutatás eredményeit és főbb tanulságait, kiemelve, hogy a fogyasztók, bár egészen más szempontok alapján, mégis ugyanazokat a promóciókat ítélték sikeresnek, mint a szakmai zsűri. Kategóriánként először az okleveleseket, majd a bronz, ezüst és legvégül az arany helyezetteket szólította Szabó Tímea, a Trade magazin marketingmenedzsere. A díjakat – oklevelet, Herendi emlékplakettet, a Trade magazin által felajánlott kedvezménycsekket és a kényeztető pihenésre jogosító ajándékvouchert – Hermann Zsuzsanna és Boczán Eszter adták át.
Az élelmiszer-kategóriában első helyen a Wonderduck Agency Zrt. „Haribo Facebook-kampánya” végzett. Italkategóriában a Heineken „Nagy Soproni felhajtás” nyereményakciója újrázott a dobogó legfelső fokán. Horeca-kategóriában az Unilever Magyarország Kft. és a We Love Kreatív Kft. közös nevezése, az „AXE 2011 hoszteszpromóciója” nyert. A szokatlanul népes kereskedelmi kategóriában a Spar Magyarország Kft. „Dzsungelmánia” hűségakciója lett az első.
A Trade Marketing Klub különdíját a Human Telex Kft. „Arany Ászok Aranypéntek” kampánya, a POPAI különdíját pedig a Coca-Cola HBC Magyarország Kft. „Cappy Partnerösztönző Programja” nyerte el.
(A díjazott promóciókat következő számainkban mutatjuk be.)
K. I.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Egyre korábban indul a karácsonyi szezon: az ár-érték arány a kulcs
Az idei évben a magyarok 40 százaléka hozta előre a…
Tovább olvasom >Prémium legyen, de fenntartható is – a legifjabb generáció elvárásai
A kiskereskedelmi szereplők kénytelenek lesznek egyre nagyobb figyelmet fordítani fenntarthatósági…
Tovább olvasom >Fél év alatt 100 millió forint felajánlást tettek karitatív célokra a fogyasztók a kötelező visszaváltási rendszer révén
A hat hónapja kezdődött és a mindennapok szerves részévé vált…
Tovább olvasom >